DERS ADI

: Edebi Eserlerde Dil ve Üslup

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 6036 Edebi Eserlerde Dil ve Üslup SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. CANER KERİMOĞLU

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Edebî bir metni estetik, içerik, biçim, anlatım, duyuş, düşünüş, dil ve üslûp bakımından bir bütün hâlinde inceleyebilmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkçe nin kelime kadrosu bakımından zengin bir dil olduğunu kavrayabilmek.
2   Edebî metinlerde Türkçe nin kullanılış biçimini sorgulayabilmek.
3   Dil- üslûp ilişkisi içersinde bir metni estetik açıdan değerlendirebilmek.
4   Metinde geçen kelime kadrosunu, cümle yapısını ve metnin anlatım gücünü dil ve üslûp bağlamında tahlil edebilmek.
5   Metin yazarlarının dili kullanım bakımından anlatım gücünü değerlendirmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Edebî Eserlerde Dil ve Dilin Önemi.
2 Dil- Üslûp İlişkisi.
3 Edebiyat Sanatlarının Edebî Eserlerde Kullanımı.
4 Metin Üzerinde İçerik Çalışması.
5 Şiir Dili, İmge, Şiirde Form, Ahenk, Armoni, Ritim.
6 Edebî Metinlerde Sözcük Seçimi ve Çağrışım.
7 Edebî Eserlerde Estetik, Duygu, Hayal ve Düşünce.
8 Genel tekrar ve ders değerlendirme
9 Metin Üzerinde Stilistik Çalışma Yöntemleri.
10 Tahkiyeli Eserlerde Dil Kullanımı (kelime, argo, deyim, atasözü, özdeyiş, cümle) ; Klâsik ve Modern Hikâyelerin Anlatım Bakımından Sorgulanması.
11 Hikâye, Roman ve Oyunların Kelime Kadrosu, Dil Bilgisi ve Üslûp Bakımından İrdelenmesi.
12 Tevfik Fikret in Ferda Şiirinin Stilistik Açıdan İncelenmesi.
13 Sabahattin Ali nin Hasan Boğuldu Hikâyesinin Dil ve Üslûp Bakımından Değerlendirilmesi.
14 Oğuz Atay ın Tutunamayanlar Romanının Dil ve Üslûp Bakımından Tahlil Edilmesi.
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Şerif Aktaş, Edebiyatta Üslûp ve Problemleri.
2. Ünsal Özünlü, Edebiyatta Dil Kullanımları.
3. Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili.
4. Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri.
5. Mehmet Kaplan, Tevfik Fikret.
6. Mehmet Kaplan, Tanpınar ın Şiir Dünyası.
7. Mehmet Kaplan, Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar (1-2).
8. M. Kaya Bilgegil, Yakın Çağ Türk Kültür ve Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar.
9. Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi.
10. Niyazi Akı, Yakup Kadri Karaosmanoğlu (İnsan, Eser, Fikir, Üslûp).
11. Hüseyin Tuncer, Edebiyat Araştırma ve İncelemeleri.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYC YYiçiÇalışma
2 YYS YySonuSınavı
3 BNS FinalSonu Başarı Notu YYC * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYC * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

caner.kerimoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Ödev Hazırlama 1 30 30
Final Sınavı 1 3 3
Task Sonu Öğrenci Değerlendirme (TSÖD) 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 182

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.111111111
ÖK.211111111
ÖK.311111111
ÖK.411111111
ÖK.511111111