DERS ADI

: İslam Tarihinde Tasavvuf Düşüncesi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 6123 İslam Tarihinde Tasavvuf Düşüncesi I SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SÜLEYMAN GÖKBULUT

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Amacı

Tasavvuf tarihinin ve düşüncesinin belli başlı konularını, metodolojisini, yöntemini ve problemlerini anlamak ve tartışmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasavvufun İslâm düşüncesindeki yerini anlar.
2   Tasavvuf düşüncesinin yapısını ve özelliklerini kavrar.
3   Tasavvufun ve tasavvuf kurumlarının nasıl ortaya çıktığını bilir.
4   Belli başlı tarikatları, özelliklerini ve yayıldıkları yerleri bilir.
5   Tasavvuf düşüncesinin Selçuklu ve Osmanlı dönemlerindeki etkisini ve temsilcilerini tanır. Tasavvuf düşüncesinin Selçuklu ve Osmanlı dönemlerindeki etkisini ve temsilcilerini tanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tasavvuf Tarihinin Dönemleri
2 İslâm'da Zühd ve Tasavvufun Zühd Dönemi
3 Tasavvuf Dönemi ve Bazı Büyük Sûfîler: Cüneyd, Bâyezîd, Hallâc
4 Tasavvuf Dönemi ve Bazı Büyük Sûfîler: Cüneyd, Bâyezîd, Hallâc
5 Tasavvuf Dönemi Ekolleri ve Fırkaları
6 Tarîkatlar Dönemi ve İlk Tarîkatların Ortaya Çıkışı
7 Tarîkatlar Dönemi ve İlk Tarîkatların Ortaya Çıkışı
8 Türkler ve Tasavvuf: Yeseviyye, Nakşibendiyye, Kübreviyye
9 Kadiriyye, Rifâiyye, Sühreverdiyye
10 Şazeliyye, Bedeviyye, Desukiyye, Çiştiyye
11 Halvetiyye, Bektaşiyye
12 Mevleviyye, Bayramiyye
13 Tasavvuf'ta Melâmet ve Osmanlı Dönemi Melâmileri
14 Selçuklular ve Osmanlılar Dönemi Sûfî Grupları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Louis Massignon, Doğuş Devrinde İslam Tasavvufu, (çev: M. Ali Aynî), İstanbul 2006.
2. Hucviri, Keşfü'l-Mahcub, İstanbul 1982.
3. Hasan Kamil Yılmaz, "Tasavvufi Açıdan Ashab-ı Suffa", Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, yıl: 3, sa: 7, Eylül- Aralık 2001, 9-31.
4. Süleyman Uludağ, Bayezid-i Bistami Hayatı-Menkıbeleri Fikirleri, TDV Yayınları, Ankara, 1994.
5. Yaşar Nuri Öztürk, Hallac-ı Mansur ve Eseri, İstanbul 1997.
6. Süleyman Ateş, Cüneyd- i Bağdadi / Hayatı, Eserleri ve Mektupları, ty, yy.
7. H. Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar.
8. Fuat Köprülü, Türk Edebiyatında ilk Mutasavvıflar.
9. Himmet Konur, "Horasan'ın İslam Ve Tasavvuf Tarihine Katkısı (H. I-V. Asırlar)", DEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, sa: XXI, İzmir 2005, 3-27.
10. A. Yaşar Ocak, Kalenderiler.
11. Mikail Bayram, Ahi Evren.
12. Ali Bolat, Melâmetîlik, İnsan Yay.
13. Abdülbaki Gölpınarlı, Melâmîlik ve Melâmîler, İnkılap Yay.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Araştırma, anlatma, analiz ve tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

İlan edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suleyman.gokbulut@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 16:00-18:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 6 84
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.15
ÖK.243
ÖK.345
ÖK.4
ÖK.553