DERS ADI

: Meşşai Felsefede Varlık-Bilgi İlişkisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6221 Meşşai Felsefede Varlık-Bilgi İlişkisi SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MEHMET AYDIN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Bu derste öğrencinin Meşşai filozofların varlığın ve varolanın mahiyetine dair yaklaşımları ile bilginin mahiyeti ve bilgi elde etme yollarına dair anlayışlarını kavraması hedeflenir. Düşünce ile varlığın özdeşliği çerçevesinde insan aklının evrensel akılla kuracağı ilişkinin niteliğini analiz etmeyi öğrenmesi ve öğrencinin algılar, düşünceler, inançlar, anlamlar, niyetler ve duygular gibi zihin içeriklerimizi bilmemiz ile dış dünyaya dair bilgimiz arasındaki ilişkiyi kavraması amaçlanır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Meşşai filozofların varlığın mahiyetine dair yaklaşımları incelenir.
2   Meşşai filozofların bilginin mahiyeti ve bilgiyi elde etme yollarına dair görüşleri öğrenilir.
3   İslam filozoflarının hem dünyada varolan şeyleri hem de insan bilgisini açıklamak için başvurdukları faal aklın rolü kavranır.
4   Harici ve zihni varlık ayrımı ile zihnin dış dünya ile ilişkisi incelenir.
5   İnsanın bilme etkinliğini mümkün kılan şeyler üzerinde durulur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Platon'un varlık ve bilgi anlayışının Meşşaî filozoflara etkisi
2 Aristoteles in varlık ve bilgi anlayışının Meşşaî filozoflara etkisi
3 Yeni-Eflatuncu filozofların varlık ve bilgi anlayışlarının Meşşaî filozoflara Etkisi
4 Meşşaî filozofların sisteminde varlık ve bilgi
5 Meşşaî filozofların varlık ve düşünce ilkeleri
6 Meşşaî filozofların varlıklar sınıflaması
7 Meşşaî filozoflara göre harici varlık ve zihnî varlık
8 Meşşaî filozoflara göre bilginin mahiyeti ve kaynakları
9 Meşşaî filozoflara göre insanın bilme yetileri
10 Bilme yetilerinde ortaya çıkan bilginin değeri
11 Varlığın bilinmesinde Faal Aklın rolü
12 Düşünce ile varlığın özdeşliği
13 Varlığın bilgisinin ahlak ilmine etkisi
14 Varlığın bilgisinin siyaset ilmine etkisi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Platon, Devlet, çev., Sabahattin Eyüboğlu- M. Ali Cimzöz, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2020.
2. Aristoteles, Metafizik, çev., Y. Gurur Sev, Pinhan Yayıncılık, İstanbul 2018.
3. Plotinos, Enneadlar (Dokuzluklar), çev., Zeki Özcan, Birleşik yayıncılık, Antalya 2011.
4. Proclos, Platon un Parmenides Diyalogunun Yorumu (141e-142a), çev., Oğuz Özügül, Pencere yayınları, 2009.
5. Proclos, Adlandırmanın Ontolojisi: Platon un Kratylos una Yorum, çev., Erman Gören, Dergah yayınları, İstanbul 2016.
6. Farabi, el-Medinetü l-Fazıla (Tanrı Alem İnsan), çev., Yaşar Aydınlı, Litera yayıncılık, İstanbul 2018.
7. Farabi, Harfler Kitabı (Kitabu l-Huruf), çev., Ömer Türker, Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, İstanbul 2015.
8. Farabi, Kitabu l-Burhân, der., Ömer Mahir Alper-Ömer Türker, T.Y.E. Kurumu Başkanlığı Yayınları, İstanbul 2014.
9. Farabi, Şera'itu'l-Yakin, (Kesin Bilginin Şartları) çev., Mübahat Türker Küyel, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara 1990.
10. İbn Sina, El-İşarat Ve't-Tenbihat, çev., Tahir Uluç, Ketebe Yayınları İstanbul 2021.
11. İbn Sina, en-Necât: Felsefenin Temel Konuları, çev., Kübra Şenel, Dergah yayınları İstanbul 2018.
12. İbn Sina, Kitabu ş-Şifâ: Metafizik I-II. Çev., Ekrem demirli-Ömer Türker, Litera yayıncılık, İstanbul 2019.
13. İbn Rüşd, Aristoteles Metafizik Büyük Şerhi, 2-3. çev., Muhittin Macit, Litera Yayıncılık, İstanbul 2017-2019.
14. İbn Rüşd, Metafizik Şerhi, çev., Muhittin Macit, Litera yayıncılık, İstanbul 2017.
15. İbn Rüşd, İkinci Analitikler'in Orta Şehri (Telhîsu l-Burhân), çev., Hacı Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul 2015.
16. E. Kadir Çüçen (ed.), Metafizik-Filozofların Metafizik Sistemleri, Sentez yayıncılık, Bursa 2020.
17. A. Kadir Çüçen, Metafizik; Kavram ve Problemleriyle Varlık Felsefesi, Sentez yayıncılık, Bursa 2019.
18. Toshihiko Izutsu, İslam da Varlık Düşüncesi, çev., İbrahim Kalın, İnsan yayınları, İstanbul 2003.
19. Martin Heidegger, Varlık ve Zaman, çev., Kaan H. Ökten, Alfa yayıncılık, İstanbul 2018.
20. Seyyid Hüseyin NASR, İslâm Felsefesinde Varlık, Mahiyet Ve Ontoloji Sorunu, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Yıl: 2016/1, Sayı: 36, ss.167-189.
21. N. Hartmann, Ontolojinin Işığında Bilgi, çev., Harun Tepe, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları Ankara 2002.
22. Harun Tepe, Varlık ve Bilgi, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara 2017.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, analiz, soru-cevap, ödev.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile derse yönelik performanslarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetaydin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 15:00-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 4 4
Ödev Hazırlama 1 4 4
Kitap Okuma 7 3 21
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 167

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.155555
ÖK.255555
ÖK.355555
ÖK.455555
ÖK.555555