DERS ADI

: Yenileşme Dönemi Din Eğitimi Kurumları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6242 Yenileşme Dönemi Din Eğitimi Kurumları SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. YUSUF CEYLAN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Yenileşme dönemi din öğretiminin genel görünümünü sunmak. Osmanlı yenileşme döneminde cumhuriyete geçişte din eğitimine yön veren temel kanunları incelemek. Yenileşme dönemi düşünce akımlarını ve fikir adamlarının din eğitimi ile ilgili görüşlerini öğretmek. Din öğretimi çerçevesinde yapılan tartışmaları değerlendirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Din öğretiminin Osmanlı yenileşme ve cumhuriyet dönemindeki genel değişimi ve bu değişime kaynaklık eden siyasi, toplumsal, dini vb. kültürel ve süreçleri açıklar ve birbirleriyle ilişkilendirir
2   Din öğretiminin cumhuriyet döneminde okullarda yer alış şekilleri bilgi sahibi olur
3   Tevhidi tedrisat kanunun din öğretimi açısından önemini ve sonuçlarını değerlendirir
4   Osmanlı yenileşme ve cumhuriyet dönemi örgün din öğretimini ana hatlarıyla açıklar ve okul programlarıyla ilişkilendirir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı
2 İslam öncesi eğitim kurumlarının din eğitimini kurumlaşma sürecine etkisi
3 Kuran ve sünnetin İlim ve eğitimi bağlamında değerlendirilmesi
4 Mescidi nebevi ve ashabı suffe
5 Medrese öncesi eğitimi kurumları
6 Küttaplar ve programlarının diğer islam toplumlarına etkisi
7 İlim halkaları ile ünlü bazı camilerde eğitim ve din eğitimi
8 Abbasiler döneminde yeni eğitim kurumları Beytü'l-Hikme örneği
9 Selçuklu ve diğer Türk İslam devletlerinde medreselerin kurulması
10 Nizamiye medresesinin kuruluş amacı ve programları
11 Osmanlı kuruluş döneminde medreseler ve ahilik
12 İhtisas medreseleri
13 Osmanlı yükselme döneminde Fatih medreseleri
14 Osmanlı devletinde yaygın din eğitimi kurumları olarak loncalar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Şakir Gözütok,. İslamın Altın Çağında İlim,, Ankara 2012
2. Şakir Gözütok, İlkdönem İslam Eğitim Tarihi, Ankara 2002
3. Ziya Kazıcı, İslam Eğitim Tarihi, İstanbul 1983
4. Beyza Bilgin, Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Ankara 2001.
5. Veli Oztürk, Cumhuriyet Dönemi Milli Eğitim Şuralarında Din ve Ahlak Eğitimi ile ilgili Alınan Kararlar ve Tartışmalar, İzmir 2010.
6. Hüseyin Atay, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, , Ankara 1978.
7. Cahit Baltacı, 15. ve 16. Yüzyıllarda Osmanlı Medreseleri. İstanbul 2005
8. Salih Zeki Zengin, Medreselerden Darülfünuna Türkiye'de Yüksek Din Eğitimi, İstanbul 2011.
9. Necdet Sakaoğlu, Osmanlıdan Günümüze Eğitim Tarihi, İstanbul 2003
10. Cavit Binbaşıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Türk Eğitim Tarihi, Ankara 2009.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre hesaplanır

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yusuf.ceylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 8 112
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 171

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15355
ÖK.25355
ÖK.35355
ÖK.45355