DERS ADI

: Temel Kuram ve Modellerin Psikososyal Bakıma Yansımaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSH 5009 Temel Kuram ve Modellerin Psikososyal Bakıma Yansımaları SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Psikiyatri Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. NESLİHAN GÜNÜŞEN

Dersi Alan Birimler

Psikiyatri Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı; öğrencinin ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği alanında edindiği kuramsal bilgisini uygulama ile birleştirerek, birey aile ve toplumu biyopsikososyal boyutları ile ele alarak bakım verebilmesidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinde kullanılan kuram ve bakım modellerin uygulamadaki işlevini kavrayabilme
2   2. Ruh sağlığını koruma, geliştirme ve iyileştirmede yaş dönemlerine uygun ruhsal bakım sunabilme
3   3. Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi bakımda kullanabilme
4   4. Birey, aile ve toplumu bütüncül olarak değerlendirebilme
5   5. Sağlık politikalarının toplum ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğine etkilerini sorgulayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Psikiyatri Hemşireliğine giriş ve dersin tanıtımı Zekiye Ç Duman
2 Psikiyatri hemşireliğine yön veren teoriler ve bakıma yansıması (Peplau, Travelbee, Orlando) Neslihan Günüşen
3 İyileşme modellerinin bakıma yansıması (Tidal model) Neslihan Günüşen
4 Psikiyatride Biyolojik Kuramların Psikiyatri hemşireliğine yansıması Sibel C Badur
5 RESMİ TATİL
6 Sinir Sistemi değerlendirme yöntemleri Sibel C Badur
7 Yaşam dönemlerine göre ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve dönemsel ruhsal sorunlara müdahaleler Sibel C Badur
8 SINAV Gülsüm Zekiye Tuncer
9 Terapotik ortam, ve psikiyatri hemşireliğinde davranışçı müdahaleler Zekiye Ç Duman
10 Baş etme ve baş etmenin güçlendirilmesi, Baş etmeyi güçlendirmeye yönelik programlar Problem çözme uygulaması Neslihan Günüşen
11 Baş etme ve baş etmenin güçlendirilmesi, Baş etmeyi güçlendirmeye yönelik programlar Problem çözme uygulaması (devam) Neslihan Günüşen
12 Klinik gözlem, görüşme ilke ve teknikleri Zekiye Ç Duman
13 Ruhsal durum muayenesi Gülsüm Zekiye Tuncer
14 FSÖ ve Psikiyatri hemşireliğinde tanılama formları Tanılama formu oluşturma Zekiye Ç Duman
15 Sağlık Politikalarının psikiyatri hemşireliğine yansıması Dersin Değerlendirmesi Zekiye Ç Duman

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Barker PJ. (2004).Assesment in Psychiatric and mental health Nursing, Nelson Thornes, UK
Freeman SM. Freeman A. (2005) Cognitive Behavior Therapy in Nursing Practice. Springer, USA.
Guerrero A, Piasecki M (2008) Problem-Based Behavioral Science and Psychiatry. Springer, USA.
Güleç, C. (2007) Psikiyatrik görüşme ve hasta hekim ilişkileri. Psikiyatri Temel Kitabı I. Ankara, Hekimler Yayın Birliği.
Herdman TH, Kamitsuru S. (2014). NANDA International, Inc. Nursing Diagnoses: Definitions & Classification 2015 2017 John Wiley & Sons, Ltd.,UK.
Öztürk, O., Uluşahin A. (2015). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabi, 13 baskı. Ankara
Kent B, McCormack B. (2010) Clinical Context for Evidence-Based Nursing Practice. John Wiley & Sons Ltd, UK.
Koh KB. (2013)Somatization and Psycosomatic symptoms, Springer, USA, Poole R, Hıggo R..(2008)Clinical Skills in Psychiatric Treatment Cambridge University Press
Lieberman. RP. (2008)Yeti yitiminden iyileşmeye. Psikiyatrik iyileştirim el kitabı. American Psychiatric Publishing, USA. (2011 Sosyal Psikiyatri Derneği Yayını)
Taylor CB. (2010)How to Practice Evidence-Based Psychiatry. Basic Principles and Case Studies. American Psychiatric Publishing
Jones JS, Fitzpatric JJ, Rogers VL. (2012)Psychiatric-Mental Health Nursing. An Interpersonel Approach, Springer, USA.
Stuart, G.W. (2009) Principles and Practice of Psychiatric Nursing. Mosby Elsevier, Missouri, USA.
Townsend MC (2011) Nursing Diagnoses in Psychiatric Nursing. Care Plans and Psychotropic Medications. F. A. Davis Company, Philadelphia
Townsend, MC. (2009) Psychiatric Mental Healt Nursing. Sixth Edition. David Company. Philadelphia. USA

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Tartışma, soru-cevap, vaka sunumu, kavram haritası, rol oynama, video gösterimi, kendi kendine öğrenme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 PO Performans/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı VZ * 0.30 + PO * 0.30 +FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ* 0.30 + PO * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilmektedir.

Öğrencinin ödev/sunumlarında; durumları tanımlaması, analiz etmesi, değerlendirmesi, bilgiye ulaşması değerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof Dr. Neslihan Günüşen
Tel 14781

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 11 11
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.155
ÖK.25553535
ÖK.3555535
ÖK.455
ÖK.55325