DERS ADI

: Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSH 5003 Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği I ZORUNLU 2 8 0 13

Dersi Veren Birim

Psikiyatri Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. NESLİHAN GÜNÜŞEN

Dersi Alan Birimler

Psikiyatri Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı; birey aile ve toplumu biyo- psikososyal boyutları ile ele alabilecek, ruh sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik kavram ve modeller bilgisini uygulama ile birleştirebilecek, ruhsal bozukluğu olan bireyler ve ailelerinin bakım sorumluluğunu üstlenebilecek, etik ilkelere duyarlı, sorumluluklarının bilincinde, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerisi gelişmiş psikiyatri hemşiresi yetiştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1) Psikiyatri hemşireliğinin gelişimi, rol ve işlevleri, sorumluluk alanları, standartları, dünyadaki ve ülkemizdeki durumunu tartışma.
2   2) Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği ile ilgili temel kavram, teori ve modelleri kavrama
3   3) Birey aile ve toplumu bütüncül değerlendirme, gereksinimleri doğrultusunda biyopsikososyal bakımı uygulama becerisi kazanma
4   4) Ruh sağlığını koruma, geliştirme, tedavi ve rehabilitasyon ile ilgili ülkemizdeki mevcut durumu, ilgili yasa & yönetmelikleri ve sağlık politikalarını analiz edebilme
5   5) Eleştirel düşünme, problem çözme becerilerini geliştirerek ekip çalışmasına katkı verebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Psikiyatri Hemşireliğine giriş ve dersin tanıtımı Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
2 Psikiyatride akımlar, Tarihsel sürecte psikiyatri Hemşireliği Psikiyatri hemşireliğine yön veren teorisyenler, modeller Prof Dr. Neslihan Günüşen
3 Watson ın insan bakım kuramı İyileşme, iyileşme modelleri ,Tidal Model vb Psikoanalitik kuram Prof Dr. Neslihan Günüşen
4 Psikiyatride Biyolojik Kuramlar Doç Dr. Üyesi Sibel Coşkun Badur
5 RESMİ TATİL
6 Sinir Sistemi ve Nöropsikofizyoloji Doç Dr. Üyesi Sibel Coşkun Badur
7 Gelişim teorileri (Freud, Erickson, Piaget, Kohlberg) Doç Dr. Üyesi Sibel Coşkun Badur
8 SINAV Dr. Öğr. Üyesi Gülsüm Zekiye Tuncer
9 Öğrenme teorileri (klasik koşullanma, Edimsel koşullanma, Sosyal öğrenme, Bilişsel öğrenme) Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
10 Genel sistem teorisi, Stres Teorileri Prof. Dr. Neslihan Günüşen
11 Baş etme ve Baş etmenin güçlendirilmesi Prof. Dr. Neslihan Günüşen
12 Hemşirelik süreci ve Psikososyal Tanılama Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
13 FSÖ Modeli Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman
14 FSÖ ye göre tanılama Dr. Öğr Üyesi Gülsüm Zekiye Tuncer
15 Sağlık Politikaları ve hemşirelik Ulusal Ruh Sağlığı Eylem planı Psikiyatri hemşireliği ile ilgili yasa ve yönetmelikler (Ruh sağlığı yasası, hemşirelik yönetmeliği vb) Türkiye de Ruh sağlığı hizmetlerinin organizasyonu Dersin Değerlendirmesi Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Barker PJ. (2004).Assesment in Psychiatric and mental health Nursing, Nelson Thornes, UK
Freeman SM. Freeman A. (2005) Cognitive Behavior Therapy in Nursing Practice. Springer, USA.
Guerrero A, Piasecki M (2008) Problem-Based Behavioral Science and Psychiatry. Springer, USA.
Güleç, C. (2007) Psychiatric Interview and Patient and Physician Relations. Basic Book of Psychiatry I. Ankara, Physicians Publication Union.
Herdman TH, Kamitsuru S. (2014). NANDA International, Inc. Nursing Diagnoses: Definitions & Classification 2015 2017 John Wiley & Sons, Ltd.,UK.
Öztürk, O., Uluşahin A. (2008). Principles of Patient and Physician Relation and Psychiatric Interview. Mental Health and Disorders Ankara, Nobel Medicine Bookstores, renewed thirteenth edition
Kent B, McCormack B. (2010) Clinical Context for Evidence-Based Nursing Practice. John Wiley & Sons Ltd, UK.
Koh KB. (2013)Somatization and Psycosomatic symptoms, Springer, USA, Poole R, Hıggo R..(2008)Clinical Skills in Psychiatric Treatment Cambridge University Press
Lieberman. RP. (2008)Yeti yitiminden iyileşmeye. Psikiyatrik iyileştirim el kitabı. American Psychiatric Publishing, USA. (2011 Sosyal Psikiyatri Derneği Yayını)
Taylor CB. (2010)How to Practice Evidence-Based Psychiatry. Basic Principles and Case Studies. American Psychiatric Publishing
Jones JS, Fitzpatric JJ, Rogers VL. (2012)Psychiatric-Mental Health Nursing. An Interpersonel Approach, Springer, USA.
Stuart, G.W. (2009) Principles and Practice of Psychiatric Nursing. Mosby Elsevier, Missouri, USA.
Townsend MC (2011) Nursing Diagnoses in Psychiatric Nursing. Care Plans and Psychotropic Medications. F. A. Davis Company, Philadelphia
Townsend, MC. (2009) Psychiatric Mental Healt Nursing. Sixth Edition. David Company. Philadelphia. USA

Yardımcı kaynaklar:
Psikiyatri Hemşireliği Dergisi
www.guideline.gov
www.psikiyatridizini.org
www.phdernegi.org
http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr
Atatürk Üniversitesi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi
http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/HYD
İstanbul Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi
http://www.istanbul.edu.tr/yuksekokullar/floren/yayinlar.htm

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, soru-cevap, vaka sunumu, kavram haritası, film izleme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 PO Performans/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı VZ * 0.30 + PO * 0.30 +FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ* 0.30 + PO * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama , bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilmektedir.

Ögrencinin ödev/sunumlarında; durumları tanımlaması, analiz etmesi, degerlendirmesi, bilgiye ulaşması degerlendirilmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilmektedir.
Ögrencinin ödev/sunumlarında; durumları tanımlaması, analiz etmesi, degerlendirmesi, bilgiye ulaşması degerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr. Neslihan Günüşen
Tel: 0232 412 47 81

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 8 112
Vize Sınavına Hazırlık 1 19 19
Final Sınavına Hazırlık 1 22 22
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 10 140
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 325

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1555
ÖK.24
ÖK.35554
ÖK.4455555
ÖK.555555552