DERS ADI

: Geçmişten Günümüze Türkiye ve Balkanlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ERA 5056 Geçmişten Günümüze Türkiye ve Balkanlar SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. GÜRHAN YELLİCE

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Balkanlarda ortaya çıkan milliyetçilik hareketlerinin, Osmanlı Devleti üzerindeki etkisini, bu etkinin Osmanlı Devleti nin yıkılmasındaki rolünü, Cumhuriyet döneminde Türkiye nin Balkan Devletleri ile olan ilişkilerini ve bu ilişkilerin günümüze etkilerini Balkanlardaki ve Anadolu daki dinamikler çerçevesinde incelemek, değerlendirmek ve yorumlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Balkan Kimlikleri, Balkanların siyasi ve etnik durumları hakkında genel bilgi sahibi olması
2   Balkanlardaki gelişmelerin Osmanlı Devleti ne etkilerinin anlaşılması
3   Osmanlı'dan Cumhuriyete dış politikada yaşanan değişiklikler ve uygulanan politikaların bilinmesi
4   Türkiye Cumhuriyeti Devleti nin Balkanlara yönelik genel politikasının öğrenilmesi
5   19.yy sonundan itibaren Balkanlardan Anadolu ya yönelik göçler, bu göçlerin etkilerinin anlaşılması
6   Türkiye nin Balkan Devletleri ile ittifak ilişkileri, karşılıklı imzalanan anlaşmaların ve bu anlaşmaların günümüze etkilerinin öğrenilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Balkan coğrafyasının jeostratejik-jeopolitik-jeoekonomik önemi
2 Balkan Kimlikleri ve Osmanlı Devleti
3 Fransız İhtilali Sonrasında Balkanlarda ortaya çıkan Milliyetçilik Akımı ve Osmanlı ya Etkisi
4 Berlin Antlaşması ndan Birinci Balkan Savaşı na Balkanlar ve Osmanlı Devleti
5 Balkan İttifakı, Osmanlı Devleti ve Balkan Savaşları
6 Balkan Savaşları sonrasında Osmanlı-Yunan, Osmanlı-Bulgar İlişkileri
7 Balkan Savaşları ndan Birinci Dünya Savaşı na Balkan Devletleri ve Büyük Güçler
8 Birinci Dünya Savaşı sırasında Balkanlar ve Osmanlı Devleti
9 Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası ve Balkanlar, 1923-1938
10 İkinci Dünya Savaşı nda Balkanlar ve Türkiye, 1939-1945
11 Soğuk Savaş yıllarında Tür Dış Politikası ve Balkanlar, 1945-1989
12 Soğuk Savaş Sonrasında Balkanlardaki genel durum ve Türkiye, 1989-2023
13 Türk-Yunan İlişkileri ve Batı Trakya Meselesi, 1923-2023
14 Cumhuriyet Dönemi Türkiye nin Balkan Politikasının genel değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Mustafa Kemal Ataturk, Nutuk (Speech), Ataturk Research Center, Ankara, 2020.
Jelavich, Barbara, History of the Balkans: Eighteenth and Nineteenth Centuries. Vol. 1. Cambridge University Press, Cambridge, 1983
Jelavich, Barbara, History of the Balkans: Eighteenth and Nineteenth Centuries. Vol. 2, Cambridge University Press, Cambridge, 1983.
Mazower, Mark, The Balkans: A Short History. Modern Library Chronicles, Random House, New York, 2000.
Stavrianos, L. S, The Balkans since 1453, NYU Press, New York, 2000.
Zürcher, Erik Jan, Turkey: A Modern History, I. B. Tauris, London, 2004
Stone, Norman, Turkey: A Short History, Thames Hudson, 2017
Hanioglu, M. Sukru, Atatürk: An intellectual biography, Princeton University Press, 2011.
Mango, Andrew, Ataturk: The Biography of the founder of Modern Turkey, The Overlook, 2002
Hale, William, Turkish foreign policy since 1774, Routledge, 2012.
Forbes, Nevill, The Balkans: A History of Bulgaria, Serbia, Greece, Rumania, Turkey, Clarendon Press, 1915.
Georges Castellan, Balkanların Tarihi, Milliyet Yayınları, İstanbul 1995
Benedict Anderson, Hayali Cemaatler, Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması, Metis yayınları, İstanbul 1995.
E. H. Carr, Milliyetçilik ve Sonrası, İletişim Yayınları, İstanbul 1999.
Richard C. Hall, Balkan Savaşları 1912-1913, Homer Kitabevi, İstanbul 2003.
Maria Todorova, Balkanları Tahayyül Etmek, İletişim, İstanbul.
Hale, William, Türk Dış Politikası, 1774-2000, çev. Petek Demir, İstanbul, 2003.
Stavrianis, L, The Balkans since 1453, New York, 1958
Barbara Jelavich, Balkan Tarihi 20. Yüzyıl, Cilt II, Küre Yayınları, İstanbul 2006

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Haftalık konuların, öğrencilerin önceden yaptığı okumalar ışığında, öğretim elemanı tarafından yeniden özetlendikten sonra birlikte değerlendirilmesi ve ayrıca (mümkün olduğunca) dönem içinde öğrencilerin seçtikleri bir konuda kısa sunum yapmalarının teşviki

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-4: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 5: Dönem ödevi veya sunum raporu ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1 Derslerin %70 ine aktif olarak katılım zorunludur.
2 Öğrencinin ders konusu ile ilgili tavsiye edilen kaynakları okuyarak derse gelmesi beklenir
3 Öğrencinin ders sırasındaki tartışmalara aktif olarak katılması nihai değerlendirmede dikkate alınır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Gürhan Yellice
gurhan.yellice@deu.edu.tr
0 232 301 79 22

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi, 13:00-17:00 arası.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Sunum Hazırlama 1 6 6
Ödev Hazırlama 1 6 6
Vize Sınavına Hazırlık 1 9 9
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.11
ÖK.22
ÖK.33
ÖK.45
ÖK.54
ÖK.61