DERS ADI

: Türk-İslam Tarihi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 5212 Türk-İslam Tarihi II SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SÜLEYMAN GENÇ

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Müslüman Türklerin tarihinin önemli bir kısmını Anadolu Türk tarihi oluşturmaktadır. Bu gerçekten hareketle;
1- Anadolu nun, Türkler tarafından fethi, Türkleşme ve İslamlaşma sürecini,
2-Türkiye Selçuklu Devleti, Anadolu Beylikleri ile Osmanlı devletinin kuruluş döneminin siyasi, askeri, dini, sosyal, iktisadi kültürel ve medeni tarihini,
3- Söz konusu dönemlere ait kimi siyasi, dini ve kültürel meseleleri ve Anadolu'daki Türk-İslam medeniyetini, temel tarihi kaynaklardan bilimsel bir yaklaşımla doğru bir şekilde öğrenilmesini, anlaşılmasını ve yorumlanmasını sağlamak.
4- Bu sayede bu programı bitiren öğrencilerde günümüzde Türk milletinin ve Türk ve İslam dünyasının karşı karşıya kaldığı kimi siyasi, dini, toplumsal, ilmi ve kültürel sorunların anlaşılmasına ve çözümüne dair fikir, yorum ve öneriler geliştirmeleri için duyarlılık ve motivasyon oluşturmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Anadolu nun Türk yurdu haline gelme sürecini kronolojik çerçevede takip edebilir.
2   Anadolu nun Türkleşme ve İslamlaşma sürecinde gerçekleşen siyasi, askeri, dini, sosyal ve kültürel faaliyetleri ve bu faaliyetleri gerçekleştiren unsurları, kesimleri ve rolleri hakkında bilgi sahibi olur.
3   Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beyliklerinin tarihini, kültür ve medeniyetlerini öğrenir. Bunların Anadolu Türk tarihi ve kültüründeki yeri ve önemini kavrar.
4   Osmanlıların kuruluş ve devlet haline dönüşme sürecinin tarihini ve bu süreçle alakalı kimi meseleler hakkında bilgi sahibi olur.
5   Anadolu Türk tarihinin genel Türk tarihi, İslam tarihi ve genel Dünya tarihi içerisindeki yerini ve önemi hakkında bilgi sahibi olarak değerlendirme, analiz yapma ve günümüzün kimi sorunlarına dair sonuçlar çıkarma kabiliyetini kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Anadolu Türk Tarihinin Temel Kaynaklarını Tanıma ve Değerlendirme
2 Türkler Öncesinde Anadolu ve Bizans İmparatorluğu'nun Durumu
3 Tarihte Anadolu'ya Vuku Bulan Türk Akınları ve Göçleri: Bunların Sebepleri, Evreleri ve Sonuçları
4 Malazgirt Savaşının ve Zaferinin Türk, Dünya ve İslam Tarihine Etkileri ve Sonuçları, Doğu Anadolu Türk Beylikleri
5 Süleyman Şah'ın Anadolu'daki Siyasi ve Askeri Faaliyetleri ve Türkiye Selçuklu Devletinin Kuruluşu, I. Kılıç Arslan Dönemi Siyasi, Askeri Olayları
6 Haçlı Seferleri, Mahiyeti, Sebepleri ve Türk, İslam ve Dünya tarihine Etkileri
7 Türkiye Selçuklu Devleti Tarihinde, I. Mesut, II. Kılıç Arslan, Rükneddin Süleyman Şah ve I. Gıyaseddin Keyhüsrev Dönemleri
8 İzzeddin Keykavus, I. Alaeddin Keykubat ve II. Gıyaseddin Keyhüsrev Dönemleri
9 Anadolu'nun Türkleşmesi ve İslamlaşması: Ahiyan-i Rum, Baciyan-i Rum, Gaziyan-i Rum, Abdalan-i Rum, Alpler, Alperenler, Anadolu'da Ahilik ve Ahi Teşkilatı
10 Anadolu'da Moğol İşgali ve Türkiye Selçuklu Devletinin Yıkılış Süreci: Anadolu'da Türk Beylikleri ve Bunların Anadolu Türk Tarihindeki Yeri ve Önemi
11 Türkiye Selçukluları Zamanında Anadolu'da İdari ve Askeri Toprak Sistemi ve Tarım
12 Türkiye Selçukluları Zamanında Anadolu'da Toprak Sistemi ve Ekonomi
13 Osmanlı Devletinin Kuruluşu ve Menşei İle Alakalı Problemler ve İleri Sürülen iddialar
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- İbn Bibi, el-Evamiru'l-Alaiyye fi'l-Umuri'l-Alaiyye (Selçukname)
-Kerimüddin Aksarai, Müsameretü'l-Ahbar
- Müneccimbaşı Ahmed b. Lutfullah, Camiü'd-Düvel I-II, (Neşr. Ali Ongül)
-Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk-İslam Medeniyeti,
- Osman Turan, Selçuklular Zamanında Türkiye
- Heyet,Türkler Ansiklopedisi
-İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi
- Heyet, Osmanlı Ansiklopedisi
- Söğütten İstanbul'a (Makaleler)
- Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağı (1300-1600)
- Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu: Toplum ve Ekonomi
-Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Ekonomi
-Heyet, Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi I-II (Ed. Ekmeleddin İhsanoğlu) İrcica Yay.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kaynakları tanıma, okuma, araştırma, bilgi toplama, anlatma, değerlendirme, yorumlama, sunum yapma, tartışma soru- cevap, ödev ve uygulama..

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

---

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suleyman.genc@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 16:00 - 18:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 15 15
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1455
ÖK.24
ÖK.354
ÖK.4454
ÖK.5