DERS ADI

: İslam Mezhepleri Tarihinde Yöntem I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5181 İslam Mezhepleri Tarihinde Yöntem I SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL OCAK

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencinin, İslam Mezhepleri Tarihi alanının temel metodolojik ve yöntem sorunları hakkında bilgilenmesini sağlamaktır. Ayrıca yapılacak araştırmalarda bilimsel standartlara uygun teknik ve yöntem becerisi kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam mezhepleri Tarihi üzerine metodolojik yaklaşımlar ve teklifler hakkında bilgi sahibi olur.
2   Ekolerin kaynaklarını tanır ve kaynaklardaki sorunlar hakkında bilgi sahibi olur.
3   İslam Mezhepleri Tarihinin metodolojik sorunları hakkında bilgi sahibi olur.
4   Bilimsel makale ve diğer konulardaki teknikler hakkında bilgi sahibi olur.
5   Bilimsel Araştırma yapma konusunda yeterli bilgi donanımına sahip olur.
6   İslam Mezhepleri Tarihinin kullandığı klasik ve modern yöntemler hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam Mezhepleri Tarihi Biliminin Temel Meseleleri -I-
2 İslam Mezhepleri Tarihi Biliminin Temel Meseleleri -II-
3 İslam Mezhepleri Tarihinde Usul Sorunu -I-
4 İslam Mezhepleri Tarihinde Usul Sorunu -II-
5 İslam Mezhepleri Tarihiyle ilgili Metodolojik Problemler -I-
6 İslam Mezhepleri Tarihiyle ilgili Metodolojik Problemler -II-
7 İslam mezhepleri Tarihinin Temel kaynakları ve Özellikleri -I-
8 İslam Mezhepleri Tarihinin Temel Kaynakları ve Özellikleri -II-
9 İslam Mezhepleri Tarihi Nazarından Zihniyet Tipolojileri
10 İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığında Karşılaşılan Problemlere Çözüm Önerileri
11 Günümüz Mezhepler Tarihi Yazıcılığında Yaklaşımlar
12 Batıda Mezhepler Tarihi Metodolojisi Çalışmaları
13 Temel İslam Bilimleri Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler -I-
14 Temel İslam Bilimleri Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler -II-

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- İbrahim Hakkı İnal, Batıda Mezhepler Tarihi Metodolojisi Çalışmaları: Keith Lewinstein Örneği
- Alexander Knysh, Ortaçağ İslam'ında "Orthodoxy" ve "Heresy": Yeni Bir Yaklaşım Denemesi
- Sönmez Kutlu, İslam Mezhepler Tarihinde Usul Sorunu (İSAV)
- Osman Aydınlı, Osmanlı´dan Cumhuriyet´e İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, Ankara 2008
- Sönmez Kutlu, mezhepler tarihine giriş, İstanbul, 2008.
- A.Bülent Ünal, İslam Mezhepler Tarihinde Semantik Yöntem, DEÜİFD, XXVI/2007,1-18
- Mehmet Kalaycı, Mezhepleri veya Dîni Hareketleri Tamamlan(Ma)Mış Kimliksel Süreçler Olarak Okumak
- Muchielli, Alex, Zihniyetler, çev. Ahmet Kul, İstanbul 1991.
-Hasan Onat, Bilim, Bilimsel Yöntem ve İslam/ İlahiyat Bilimlerinde (Ulumu Diniyye) Yöntem Sorunu
-Kadir Gömbeyaz, "73 Fırka Hadisinin Mezhepler Tarihi Kaynaklarında Fırkaların Tasnifine Etkisi", UÜİFD.
-Hasan Onat, Mehmet Paçacı, Sönmez Kutlu, İslam Bilimlerinde Yöntem, Ankuzem, Ankara 2005
- Halil İbrahim Bulut, Mezheplere Göre Klasik Kaynaklar ve Özellikleri, Ensar Neşriyat
-Bekir Karlığa, Dini Yayınlarda Bilimsellik Sorunu
-(Mehmet DALKILIÇ, (Çev) Bir Mezhep Yaratmak ya da Yaratmamak: Gulat Araştırmacıları Ve Sufriyye, İstanbul Üniversitesi
-Mehmet Ali Büyükkara, Bir Bilim dalı Olarak İslam Mezhebleri Tarihi ile İlgili Metodolojik Problemler
-Ethem Ruhi Fığlalı, İslam Mezhepleri Tarihi Araştırmalarında Karşılaşılan Bazı Problemler
-Öz, Ahmet, Çelik, Ahmet, Birsin, Mehmet, Hoşab, Fahri, Çil, Halit, Kasar, Veysel, Akdoğan, Recep, İslam İlimlerinde Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Klm Yayınları, 2018.
-Turan, A. (1989). İslam Mezhepleri Tarihi Araştırmalarında Takip Edilmesi Gereken Yollar. Günümüz Din Bilimleri Araştırmaları Ve Problemleri Sempozyomu. Samsun: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1989.
-Peter Burke, Tarih ve Toplumsal Kuram, Tarih Vakfı yayınları,
-Georg İggers Yirminci Yüzyılda Tarih Yazımı, Tarih Vakfı Yayınları
-John Tosh, Tarihin Peşinde Tarih Vakfı-Edward Carr, Tarih Nedir Tarih Vakfı
-Paul Veyne, Tarih nasıl Yazılır, Metis y.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav ile Final sınavında öğrenciye İslam Mezhepleri Tarihi ile ilgili kaynaklar ve bunların belirgin özellikleri ile alakalı klasik tarzda sorular sorulur ve bunları cevaplandırması talep edilir
Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

halil.ocak@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Uygulama 14 3 42
Örnek olay çalışması 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 6 84
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
Diğer Kısa Sınav 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 213

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.13
ÖK.243
ÖK.34
ÖK.43
ÖK.51
ÖK.6