DERS ADI

: Uluslararası Ticaret ve WTO

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İKT 5077 Uluslararası Ticaret ve WTO SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İktisat Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AYŞE DİLEK SEYMEN

Dersi Alan Birimler

İktisat Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencilerin, uluslararası ticaret sisteminin mevcut durumu ve Dünya Ticaret Örgütü hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dünya ticaret sisteminin bugünkü durumunu değerlendirebilme.
2   Ticaret politikası araçlarının günümüzde kullanımını değerlendirebilme.
3   WTO nun kuruluş amacı ve işleyişini öğrenme.
4   WTO nun Türkiye nin dış ticareti üzerindeki bağlayıcı etkilerini değerlendirebilme.
5   WTO, çok taraflı ticaret antlaşmaları ve sektörel istisnaları öğrenme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve Yönteme İlişkin Temel Tartışma
2 Uluslararası İktisat, uluslar arası ticaret ve WTO ile ilgili kavram tartışması
3 Ticaretin sebepleri: Ticaret kazançları, serbest ticaret argümanları, uluslararası uzmanlaşma/etkin kaynak tahsisi
4 Serbest ticarete karşı korumacılık: Korumacılık argümanları
5 Ticaret politikası, ticaret politikası araçları: tarifeler/tarife dışı önlemler
6 Dünya Ticaret Örgütünün temel amacı, tarihsel bir bakış: GATT den WTO ya
7 GATT/WTO nun temel amaçları: WTO nun koruma mekanizmaları
8 Ara Sınav
9 WTO nun uyuşmazlığı çözümleme mekanizması
10 Çok Taraflı Ticaret Antlaşmaları: GATT, GATS,TRIPS
11 Sektörel Düzenlemeler: Tarımsal ürünler, Tekstil ve Giyim
12 Dış Ticaret ve çevre etkileşimi
13 WTO ve Türkiye; WTO ve gelişmekte olan ülkeler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
BALASSA, B, `Trade Policies in Developing Countries , American Economic Review, 1971.
BHAGWATI, Free Trade Today, Princeton University Press, Princeton and Oxford, 2002.
Yardımcı kaynaklar:
BHAGWATI, Jagdish N., Writings on International Economics, edt. V.N.Balasubramanyam, Oxford University Press, Oxford, 1988.
BHAGWATI, Jagdish N., Arvind PANAGARIYA, T.N.SRINIVASAN, Lectures on International Trade, The MIT Press, Massachusetts 1998.
BRENTON, Paul, Henry SCOTT, Peter SINCLAIR, International Trade, A European Text, Oxford University Press, 1997.
CAVES, Richard E., Jeffrey A. Frankel, Ronald W. Jones, World Trade and Payments, An Introduction, Harper Collins Publishers, Newyork 1990.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, ders içinde sunum ve verilen araştırma çalışmalarının derste tartışılması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Özellikle 1, 2 ve 4 nolu öğrenme çıktıları, ödev/sunumlar ile değerlendirilirken, Öğrenme çıktılarının tamamı (1-5) ile ilgili başarı düzeyi, ara ve final sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Tanımsız

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 3 39
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 1 15 15
Final sınavına hazırlık 1 20 20
Ödev hazırlama 1 25 25
Diğer (Okuma) 1 15 15
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.13345
ÖK.2334
ÖK.332444
ÖK.4244
ÖK.54