DERS ADI

: ÇAĞIMIZDA OYUNCU VE OYUNCULUK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSA 5160 ÇAĞIMIZDA OYUNCU VE OYUNCULUK SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ İBRAHİM GÜNGÖR

Dersi Alan Birimler

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, modernizm ve sonrası dönemde oyunculuk kuramcıları ekseninde oyuncu ve oyunculuğun nasıl algılandığının ele alınmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Modern dönemdeki oyunculuk kuramcılarının oyuncu ve oyunculuğu nasıl ele aldıklarını öğrenebilmesi,
2   2. Kuramcıların birbirleri ile etkileşimleri ve yürütülen tartışmalar konusunda bilgi sahibi olabilmesi,
3   3. Modern sonrası dönemde (1980 sonrası) ortaya çıkan oyuncu ve oyunculuk hakkındaki fikirleri öğrenebilmesi,
4   4. Günümüzde oyuncunun ve oyunculuğun `ne liği hakkında tartışma yürütebilmesi,
5   5. Oyuncu ve oyunculuk hakkında yeni tartışma başlıkları ve sentezler geliştirmekle ilgili kuramsal bir altyapı geliştirmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Birinci yarıyılın genel değerlendirmesi ve dönem planı hakkında bilgilendirme
2 Modern dönemde oyuncunun sanatçı olarak algılanması ve oyunculuğun devrimi- Diderot ve sonrası
3 Oyunculuk kuramcılarına göre oyunculuk- Stanislavski ve geleneği için oyuncu ve oyunculuk
4 Meyerhold ve geleneği için oyuncu ve oyunculuk
5 Bertolt Brecht ve geleneği için oyuncu ve oyunculuk
6 Stanislavski nin Amerika ya uzanan etkisinde oyuncu ve oyunculuk
7 Antonin Artaud düşüncesinde oyuncu ve oyunculuk
8 Vize Sınavı
9 Grotowski ve geleneği için oyuncu ve oyunculuk
10 Augusto Boal ve geleneği için oyuncu ve oyunculuk
11 Richard Schechner ve geleneği için oyuncu ve oyunculuk
12 Modern sonrası dönemde oyunculukta yeni arayışlar
13 Ödev Sunumları Modern sonrası dönemde oyunculuk
14 Ödev Sunumları Modern sonrası dönemde oyunculuk

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Temel Kaynaklar:
Adler, S. (2007). Aktörlük Sanatı. (Çev. N. Uğur Özüaydın) İstanbul: Mitos- Boyut Tiyatro Yayınları.
Auslander, P. (2002). From Acting to Performance. New York: Routledge.
Benedetti, J. (2012). Stanislavski: Bir Giriş. (Çev. Kerem Karaboğa) İstanbul: Habitus Yayıncılık.
Brecht, B. (1993). Tiyatro İçin Küçük Organon. (Çev. Ahmet Cemal) İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
Boal, A. (2011). Ezilenlerin Tiyatrosu. (Çev. Necdet Hasgül) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Carter, D. (2011). Oyunculuk Sanatı. (Çev. Barış Baysal) İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Chaikin, J. (2001). The Presence of the Actor. New York: Theater Communication Group.
Decreus, F. (2019). The Ritual Theatre of Theodoros Terzopoulos. New York: Routledge.
Diderot, D. (2000). Oyunculuk Üzerine Aykırı Düşünceler. (Çev: Sabri Esat Siyavuşgil) Ankara: Meb Yayınları.
Fischer-Lichte, E. (2016). Performatif Estetik. (Çev. Tufan Acil) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Kershaw, B. (2015). Radikal Performans. (Çev. Bahadır Sina Şener) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Lutterbie, J. (2011). Toward A General Theory of Acting. New York: Palgrave Macmillan.
Meyer-Dinkgrafe, D. (2001). Approaches to Acting. New York: Continuum Studies.
Nutku, Ö. (1995). Oyunculuk Tarihi 1. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Nutku, Ö. (2002). Oyunculuk Tarihi II. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Pitches, J. (2006). Science and Stanislavsky Tradition of Acting. New York: Routledge.
Schechner, R. (1985). Between Theater and Anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Schechner, R. (2003). Performance Theory. New York: Routledge.
Whyman, R. (2012). Oyunculukta Stanislavski Sistemi. (Çev. Hakan Gür) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Ed. Hodge A. (2000). Twentieth Century Actor Training, New York: Routledge.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derste Kullanılacak Yöntem ve Teknikler:
1- Anlatım,
2- Tartışma,
3- Araştırma,
4- Uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 BNS Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.70


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Derse katılım
Yazılı sınav değerlendirmesi
Araştırma ve yorum becerisi

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse katılım zorunludur.
Ödevlerin zamanında teslimi önemlidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 3 33
Projeye ilişkin hazırlık, üretim 10 3 30
Öğrenci Sunumları 2 3 6
Konu Hakkında Hazırlık 5 3 15
Sunum Hazırlama 2 3 6
Kitap Okuma 5 3 15
Vize Sınavına Hazırlık 2 3 6
Bağımsız Çalışma 3 3 9
Sınıf içi uygulamalar 3 3 9
Vize Sınavı 1 3 3
Proje Final Sunumu 2 3 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155555
ÖK.255555
ÖK.35555555
ÖK.4545555555555
ÖK.5545555555555