DERS ADI

: TARİHTE OYUNCU VE OYUNCULUK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSA 5147 TARİHTE OYUNCU VE OYUNCULUK SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ İBRAHİM GÜNGÖR

Dersi Alan Birimler

Sahne Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, oyunculuk mesleğinin ve icracılarının nasıl ortaya çıktıklarının ve tarihsel süreçte hangi dönemlerde nasıl biçimler alıp, nasıl algılandıklarının işlenmesidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Oyunculuk mesleğinin ortaya çıkması sürecindeki teorileri öğrenebilmesi,
2   2. Oyunculuk icrasının dönemlere göre değişen gelişimini kavrayabilmesi,
3   3. Tarih öncesi dönem, Antik Yunan, Roma, Orta Çağ, Rönesans, Aydınlanma Döneminde oyuncu ve oyunculuğun algılanma biçimleri hakkında bilgi sahibi olabilmesi,
4   4. Günümüzde oyuncunun ve oyunculuğun `ne liği hakkında tartışma yürütme konusunda tarihsel bir perspektife sahip olabilmesi,
5   5. Tiyatro tarihinde oyuncu ve oyunculuğun yeri hakkında daha fazla tartışma yürütebilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Açılış: ders içeriğinin genel çerçevesi, dersin konu ve kapsamı, kuralları hakkında bilgilendirme.
2 Tarih öncesi ne demektir Tarih öncesine nasıl yaklaşılır Oyuncu hakkında bilgi bu dönemden nasıl toplanır.
3 Tarih öncesinde oyunculuk, oyuncu ve işlevleri
4 Antik Yunan da oyuncu ve oyunculuk
5 Antik Yunan da oyuncu ve oyunculuk
6 Roma da oyuncu ve oyunculuk
7 Orta Çağ da oyuncu ve oyunculuk
8 Vize Sınavı
9 Rönesans ta oyuncu ve oyunculuk
10 Aydınlanma döneminde oyuncu ve oyunculuk
11 Romantizm akımı ile değişen oyuncu ve oyunculuk
12 Ders içi seminer sunumları
13 Ders içi seminer sunumları
14 Kapanış: ders kapsamında yapılmış çalışmaların değerlendirilmesi, ders üzerine genel değerlendirme.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Temel Kaynaklar:
And, M. (1962). Bizans Tiyatrosu. Ankara: Forum Yayınları.
Aristoteles. (1987). Poetika. (Çev. İsmail Tunalı) İstanbul: Remzi Kitabevi.
Benedetti, J. (2007). The Art of the Actor: The Essential History of Acting from Classical Times to the Present Day, New York: Routledge.
Csapo, E. (2010). Actors and Icons of the Ancient Theater. U.K: Blackwell Publishing.
Der. Wiles, D- Dymkowski, C. (2019). Tiyatro Tarihi. (Çev. Süha Sertabiboğlu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Diderot, D. (2000). Oyunculuk Üzerine Aykırı Düşünceler. (Çev: Sabri Esat Siyavuşgil) Ankara: Meb Yayınları.
Eliade, M. (1999). Şamanizm. (Çev. İsmet Birkan) Ankara: İmge Yayınevi.
Ed. Eco, U. Ortaçağ. (Çev. Leyla Tonguç Basmacı), İstanbul: Alfa Basım Yayım.
Ed. Betine Van Zyl Smit (2016). A Handbook to the Reception of Greek Drama, UK: Wiley Blackwell.
Gaster, T. H. (2000). Thespis. (Çev. Mehmet H. Doğan) İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Hauser, A. (1984). Sanatın Toplumsal Tarihi 2. (Çev. Yıldız Gölönü) İstanbul: Remzi Kitabevi.
Huizinga, J. (2013). Homo Ludens. (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
İnan, A. (1986). Tarihte ve Günümüzde Şamanlık. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
Nutku, Ö. (1995). Oyunculuk Tarihi 1. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Nutku, Ö. (2002). Oyunculuk Tarihi II. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Sennett, R. (2010). Kamusal İnsanın Çöküşü. (Çev. Serpil Durak- Abdullah Yılmaz) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Thomson, G. (1990). Aiskhylos ve Atina. (Çev. Mehmet H. Doğan) İstanbul: Payel Yayınevi.
Tuna, E. (2000). Şamanlık ve Oyunculuk. İstanbul: Okyanus Yayıncılık.
Vernant, J. P. (1996). Eski Yunanda Söylen ve Toplum. (Çev. Mehmet Emin Özcan) İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1- Anlatım,
2- Tartışma,
3- Araştırma,
4- Uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 BNS Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.70


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yazılı değerlendirme+derse katılım+sunum

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.gungor-deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

e-posta ile her saat.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 3 33
Grup çalışması 3 3 9
Öğrenci Sunumları 2 3 6
Konu Hakkında Hazırlık 5 3 15
Projeye ilişkin hazırlık, üretim 5 3 15
Sunum Hazırlama 4 3 12
Kitap Okuma 5 3 15
Vize Sınavına Hazırlık 2 3 6
Sınıf içi uygulamalar 3 3 9
Bağımsız Çalışma 3 3 9
Vize Sınavı 1 3 3
Proje Final Sunumu 2 3 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.13425
ÖK.2345
ÖK.3345555
ÖK.4455555
ÖK.5