DERS ADI

: Araştırma Tasarımı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5243 Araştırma Tasarımı SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÖKÇEÇİÇEK SAVAŞIR

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Doktora
Bina Bilgisi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders, mimarlık alanında seçilen bir araştırma konusu üzerinden akademik yazım ilkelerini, araştırma prensip ve tekniklerini ve bir araştırmanın aşamalarını kavratmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Bir araştırmanın tasarlanmasının önemini tanımlayabilme.
2   2. Akademik yazım ilkelerini ve temel kavramlarını açıklayabilme.
3   3. Disiplinin sınırlarına eleştirel bakarak bütüncül bir akademik araştırma yapabilme.
4   4. Araştırmanın temel prensip ve tekniklerini kullanabilme.
5   5. Alana ilişkin bilgileri ve yöntemleri kullanarak araştırmanın farklı aşamalarını geliştirebilme
6   6. Tasarlanan araştırmayı farklı yazılı ve sözlü ortamlarda ifade edebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 - Dersin kapsamı, içeriği ve yöntemine giriş - Akademik etik / Dijital okuryazarlık / İntihal - Akademik Yazım / Format ve DEÜ (Fen Bilimleri Enstitüsü) Formatı Ödev
2 - Araştırma nedir Bir araştırma tasarlanabilir mi Araştırmamızı neden tasarlamalıyız - Araştırmamızı nasıl tasarlayabiliriz - Araştırma Hazırlığı Ödev
3 - Araştırma tasarımı - Araştırma veri yönetimi - Finansman ve araştırma işbirlikleri Ödev
4 - Yazmanın temelleri - Yazma becerileri - Teknik yazma becerileri Ödev
5 - Araştırma konusu - Literatür taraması - Kapsam Ödev
6 - Çalışmanın amacı - Araştırma yöntemi - Çalışmanın önemi Ödev
7 Ara Sınav Araştırma makalesi özet teslimi
8 - Derlenen verilerin analizi ve değerlendirilmesi Sunumlar
9 - Derlenen verilerin değerlendirilmesi ve araştırma makalesinin detaylandırılması Sunumlar
10 Araştırmanın detaylandırılması Sunumlar
11 Taslak araştırma makalesinin teslimi Sunumlar
12 - Yayın Yapmanın Temelleri - Etik - Hakem Değerlendirmesi ve İletişim Sunumlar
13 Araştırmanın detaylandırılması Sunumlar
14 Araştırmanın detaylandırılması Sunumlar
15 Araştırmanın detaylandırılması Sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Creswell, John W. (2023). Research Design. Qualitative & Quantitative Approaches. London: Sage Publications.
DEÜ Tez Yazım Kuralları [Web Address: https://fbe.deu.edu.tr/wp-content/uploads/2023/12/Tez-yazim-kilavuzu-2023v5.pdf].
DEÜ Seminer Yazım Kuralları. [Web Address: https://fbe.deu.edu.tr/wp-content/uploads/2018/12/seminaryazkur.pdf].
Essay Writing, OWL Purdue Online Writing Lab. [Web Address: https://owl.purdue.edu/].
Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi [Web Address: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/].
Groat, Linda and David Wang. (2013). Architectural Research Methods. New York: John Wiley & Sons, Inc.
ProQuest Dissertation and Theses Dissemination and Ordering. [Web Address: http://www.proquest.com/products-services/dissertations/find-a-dissertation.html].
* Diğer Ders Materyalleri gerektiğinde eğitmen tarafından duyurulacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımlarının yanı sıra öğrenci ödev ve yüksek performanslı sunumlarının odakta olacağı ders içi tartışmalarla yürütülecektir. Dersin teorik aktarımları, dönem boyunca geliştirilecek bir araştırma tasarımını destekleyecek nitelikte olacaktır. Öğretim üyesi öğrencileri, tasarlayacakları araştırmalar ve sunum yapacakları konularla ilgili bilgi ve kaynaklarla yönlendirir. Öğrencilerin derse hazırlanarak gelmeleri ve dersteki tartışmalara aktif katılımı önemlidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 AOD ARAŞTIRMA ÖDEVİ
4 DKT DERSE KATILIM
5 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + ODV * 0.20 + AOD * 0.50 + DKT * 0.10


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav, okuduğunu anlama ve derslerde edinilen ve tartışılan bilgileri yorumlama becerisini ölçmeyi amaçlamaktadır (ÖÇ1, ÖÇ2).
2. Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğü, olgu ve kavramların derinliği, konunun kapsamlılığı, netliği, organizasyonu, formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir. (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ6).
3. Araştırma makalesinde, kuram, ampirik gerçekler, mantık, analoji, örnek çalışma ve alanda söz sahibi kişilere referans vererek pozisyon belirleme gibi temel söylemsel argümanlarda belli bir başarı yakalanması beklenmektedir. (ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6).
4. Derse sürekli ve aktif katılım, konuların anlaşılması için önemlidir. (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6).

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Bu bir seminer dersi olduğu için derslere dönem boyunca devam ve aktif katılım gerekmektedir.
2. Öğrencilerin konulara ve ilgili kaynaklara hazırlanmış olarak derslere katılmaları beklenmektedir.
3. Dersten geçer not alabilmek için derslerin en az %70 ine katılmış olmaları beklenmektedir.
4. Derse katılmamış olmak ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
5. Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gokcecicek.savasir@deu.edu.tr, 0232 3018484

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 3 24
Uygulama 6 3 18
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 21 21
Final Sınavına Hazırlık 1 35 35
Ödev Hazırlama 6 3 18
Sunum Hazırlama 7 3 21
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 182

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.155
ÖK.25
ÖK.3553
ÖK.455
ÖK.5554
ÖK.6