DERS ADI

: Somut ve Somut Olmayan Kültürel Miras ve Bütüncül Koruma

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5103 Somut ve Somut Olmayan Kültürel Miras ve Bütüncül Koruma SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. NEZİHAT KÖŞKLÜK KAYA

Dersi Alan Birimler

Restorasyon Doktora
Restorasyon Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı somut ve somut olmayan kültürel miras arasındaki ilişkileri araştırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Somut değerleri tanımlama
2   Somut olmayan değerleri tanımlama
3   Yapı kültürü ve yaşama kültürünü ilişkilendirebilme
4   Yapı kültürü ve yaşama kültürü ilişkisini örnekleyerek sorgulama
5   Bütüncül koruma önerileri geliştirme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Somut değerler
2 Farklı disiplinler arasında bir arayüz olarak somut olmayan kültürel mirası anlamak: Mimarlık, sosyal antropoloji, folklor, coğrafya, tarih, sosyal ve çevresel psikoloji, sosyoloji
3 Sözleşmeler: Unesco 2003 Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi, Unesco 2005 Kültürel Anlatımların Çeşitliliğinin Korunması ve Geliştirilmesi Sözleşmesi
4 Somut olmayan değerler ve tarihi çevreler
5 Okuma ve tartışma (Rapoport, Akagawa, )
6 Kültür: Yaşama kültürü, yapı kültürü, değerler sistemi
7 Somut olmayan değerler/Yapılı çevrede kültürel ifadeler
8 Kültürel pratikler/aktiviteler: Ekonomik aktiviteler, domestik aktiviteler, sosyal pratikler
9 Kültürel anlatımlar/sunumlar: Anlamlar ve semboller
10 Ara Sınav
11 Somut olmayan kültürel mirasın yaşama mekanları: tarihi çevrelerde halk mimarisi, örnekler
12 Somut (yapılı çevre) ve somut olmayan (kültür) değerler arasındaki ilişkilere temellenen bütüncül koruma yaklaşımları ve örnekler
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci sunumları
15 Ödev-Sunum Teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Rapoport, A., 2004, Kültür Mimarlık Tasarım, YEM.
Yardımcı kaynaklar :
- Rapoport, A., 2002, Traditional Environments, Culture and Preservation , Traditional Environments in a New Millenium: Defining Principles and Professional Practice, Edited by Hülya Turgut and Peter Kellett, İTÜ Faculty of Architecture, p.26-32.
- Köşklük, N., 2009, Tarihsel Süreçte Dokumacılık-Mekan İlişkisinin Koruma Amaçlı Değerlendirilmesi: Tire-Kula-Buldan Örneği, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir: D.E.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü.
- Proceedings of ICOMOS 14th General Assembly and Scientific Symposium Place, Memory, Meaning: Preserving Intangable Values in Monuments and Sites , 2003.
http://www.icomos.org/victoriafalls2003/papers.htm
- Tan, N., 1997, Folklor (Halkbilimi) Genel Bilgiler, ABO Basım.
- Unesco 2003 Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage
- Unesco 2005 Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders anlatımı, bireysel araştırma ve çalışmaları.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +YSS *0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +BUT *0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

-

Değerlendirme Kriteri

ARA SINAV % 25 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)
ÖDEV-SUNUM %25 (ÖÇ4, ÖÇ5)
FİNAL %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

-

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

nezihat.koskluk@deu.edu.tr 0090 232 301 83 90

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 11 2 22
Öğrenci sunumları 2 2 4
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 11 2 22
Vize sınavına hazırlık 1 12 12
Final sınavına hazırlık 1 12 12
Bireysel ödev hazırlama 1 12 12
Sunum hazırlama 1 12 12
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.511