DERS ADI

: Çocukluk Dönemindeki Bağımlılıklara Hemşirelik Yaklaşımları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 2109 Çocukluk Dönemindeki Bağımlılıklara Hemşirelik Yaklaşımları SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ YASEMİN SELEKOĞLU OK

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Lisans düzeyindeki öğrencilere çocukluk döneminde sıklıkla karşılaşılan bağımlılık türlerini, bağımlılıkların etiyolojisi, epidemiyolojisi, bağımlılığı önleme, bağımlılık tedavisi ve önlenmesinde hemşirelik yaklaşımları becerisini kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çocuklrda tütün bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımlarını kavrayabilme
2   Çocuklarda alkol bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımlarını açıklayabilme
3   Çocuklarda teknoloji bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımlarını tanımlayabilme
4   Çocuklarda madde bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımlarını kavrayabilme
5   Çocuklarda yeme bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımlarını kavrayabilme
6   Çocuklarda bağımlılığı önlemede yaşam becerilerinin önemini kavrayabilme
7   Bağımlılık önleme çalışmalarında hemşirenin rolünü tanımlayabilme ve tartışabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı
2 Bağımlığın tanımlanması ve sınıflandırılması, çocuklarda bağımlılık gelişimini etkileyen faktörler
3 Çocuklarda tütün bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları
4 Çocuklarda madde bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları
5 Çocuklarda kumar bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları
6 Çocuklarda alkol bağımlığı ve hemşirelik yaklaşımları
7 Çocuklarda teknoloji/ekran bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları
8 ARA SINAV
9 Çocuklarda dijital oyun bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları
10 Çocuklarda yeme bağımlılığı ve hemşirelik yaklaşımları
11 Çocuklarda bağımlılık önlemeye yönelik önleme çalışmaları ve yaşam becerileri etkinlikleri
12 Çocuklarda bağımlığı önlemeye yönelik taslak proje hazırlığı -Grup Çalışmaları
13 Hazırlanan taslak projelerin sunumu
14 Final Sınavı ((Ödev Teslimi: Taslak projenin teslim edilmesi )

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Chung S.S JHK. Risk Factors for Smoking Behaviors Among Adolescents. The Journal of School
Nursing. 2014;30(4):262-271.
Tingen MS, Andrews JO, Stevenson AW. Primary and secondary tobacco prevention in youth. Annu
Rev Nurs Res. 2009;27:171-193.
Kaşıkçı DN ve ark.Türkiye ve Avrupa daki Çocukların İnternet Alışkanlıkları ve Güvenli İnternet Kullanımı. Eğitim ve Bilim, 2014, Cilt 39, Sayı 171
Emond AM, Griffiths MD. Gambling in children and adolescents. British medical bulletin. 2020;136(1):21-9.
Romer D, Moreno M. Digital Media and Risks for Adolescent Substance Abuse and Problematic Gambling. Pediatrics. 2017;140(Suppl 2):S102-s6.
Delfabbro P, King DL. Contentious Issues and Future Directions in Adolescent Gambling Research. International journal of environmental research and public health. 2021;18(21).
Park EJ, Hwang SS, Lee MS, Bhang SY. Food Addiction and Emotional Eating Behaviors Co-Occurring with Problematic Smartphone Use in Adolescents International journal of environmental research and public health. 2022;19(9).
Hebebrand J, Albayrak Ö, Adan R, Antel J, Dieguez C, de Jong J, et al. "Eating addiction", rather than "food addiction", better captures addictive-like eating behavior. Neuroscience and biobehavioral reviews. 2014;47:295-306.
Demir, D., Bektas, M., Demir, S. et al. Psychometric properties of the Turkish version of the addiction-like eating behavior scale for university students. Curr Psychol 40, 2590 2598 (2021). https://doi.org/10.1007/s12144-020-00664-w
WHO. The role of health professionals in tobacco control. Geneva: World Health Organization; 2005:
https://apps.who.int/iris/handle/10665/43219.
Tokur Kesgin M. Çocukların Sigaranın Zararlarından Korunması: Halk Sağlığı Hemşiresi ve Öncelikli
Sorumluluklar. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2012;19:90-96.
Prokhorov AV, Hudmon KS, Stancic N. Adolescent smoking: epidemiology and approaches for
achieving cessation. Paediatric drugs. 2003;5(1):1-10.
Sarna L, Danao LL, Chan SS, et al. Tobacco control curricula content in baccalaureate nursing
programs in four Asian nations. Nursing outlook. Nov-Dec 2006;54(6):334-344.
Hebb AL. Nurse-initiated intervention programs: future directions for cessation and prevention of
adolescent smoking. J Addict Nurs. Jan-Mar 2014;25(1):4-8.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derse katılım, sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, grup çalışması, kendi kendine öğrenme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dersin Değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize notunun %50'si ve final notu yerine geçecek olan proje sunumunun %50 si alınarak başarı notu belirlenecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğretim üyesi açıklama yapmak isterse bu başlığı kullanabilir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğretim Üyesi Yasemin SELEKOĞLU OK
02324126986
yasemin.selekoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her dönem oluşturulan bireysel programa göre değişiklik göstermektedir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Proje Hazırlama 2 4 8
Vize Sınavı 1 6 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.14154514454441
ÖK.24154514454441
ÖK.34154514454441
ÖK.44154514454441
ÖK.54154514454441
ÖK.65155524455441
ÖK.75155525555551