DERS ADI

: Çocuk Diyabet Hemşireliği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 4093 Çocuk Diyabet Hemşireliği SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MURAT BEKTAŞ

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Öğrenciyi çocuk diyabet hemşireliği ile ilgili kavramlar konusunda bilgilendirmek, öğrencide diyabetli çocuk ve adölesanın sağlığını etkileyen faktörlere ve sağlıktan sapma durumlarına yönelik çocuk diyabet hemşireliği anlayışı geliştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tip 1 diyabetin tanımı, sınıflandırmasını yapabilmesi
2   Tip 1 diyabet bakımı ve izlemine yönelik temel bilgileri açıklayabilmesi
3   Tip 1 diyabetli çocuk/adölesan ve ailenin eğitimini planlayabilmesi
4   Tip 1 diyabetli çocuk/ adölesan ve ailesine yönelik hemşirelik bakımını planlayabilmesi
5   Tip 1 diyabetli adölesanın yetişkin bakıma geçişini kavrayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çocuk ve Adölesanlarda Diyabetin Tanımı ve Sınıflandırılması Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap
2 Çocuk ve Adölesanlarda Tip 1 Diyabetin Evreleri Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap
3 Tip 1 Diyabet ve Sağlıklı Beslenme Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap
4 Tip 1 Diyabet ve Fiziksel Aktivite-Egzersiz Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap
5 Tip 1 Diyabet ve İnsülin Tedavisi Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap, grup çalışması, vaka tartışması, örnek hemşirelik bakımı
6 Tip 1 Diyabetin Akut Komplikasyonları ve Yönetimi Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap, grup çalışması, vaka tartışması, örnek hemşirelik bakımı
7 Tip 1 Diyabetin Kronik Komplikasyonları ve Yönetimi Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap, grup çalışması, vaka tartışması, örnek hemşirelik bakımı
8 ARA SINAV Prof. Dr. Murat Bektaş
9 Tip 1 Diyabet ve Psikososyal Etkileri Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap
10 Tip 1 Diyabet Yönetiminde Teknoloji Kullanımı Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap
11 Tip 1 Diyabetli Çocuk/Adölesan ve Ailenin Eğitimi Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap
12 Tip 1 Diyabetli Çocuk ve Adölesanların Okulda Yönetimi-I Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap
13 Tip 1 Diyabetli çocuk ve Adölesanların Okulda Yönetimi -II Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap, grup çalışması, vaka tartışması, örnek hemşirelik bakımı
14 Tip 1 Diyabetli Adölesanların Yetişkin Bakıma Geçişi Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap, grup çalışması, vaka tartışması, örnek hemşirelik bakımı
15 Dersin Değerlendirilmesi Prof. Dr. Murat Bektaş Sunum, tartışma, araştırma, soru cevap

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Çavuşoğlu H. (2015). Çocuk Sağlığı ve Hemşireliği: Endokrin Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik bakımı. Sistem Ofset Basımevi. 11. Baskı, Ankara.
2. Conk Z., Başbakkal Z., Yılmaz Bal H., Bolışık B. Pediatri Hemşireliği. Çocuklarda Endokrin Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik bakımı. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara.
3. Mayer-Davis et al. (2018). Definition, epidemiology, diagnosis and classification of diabetes in children and adolescents. Pediatric Diabetes, 19 (27), 7 19.
4. Couper et al. (2017). ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: Stages of type 1 diabetes in children and adolescents. Pediatric Diabetes, 19 (27), 20 27.
5. Zeitler et al. (2018). ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: Type 2 diabetes mellitus in youth. Pediatric Diabetes, 19 (27), 28 46.
6. Phelan et al. (2018). ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: Diabetes education in children and adolescents. Pediatric Diabetes,19 (27), 75 83.
7. Danne et al. (2018). ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: Insulin treatment in children and adolescents with diabetes. Pediatric Diabetes, 19 (27), 115 135.
8. Smart et al. (2018). ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: Nutritional management in children and adolescents with Diabetes. Pediatric Diabetes, 19 (27), 136 154.
9. Wolfsdorf et al. (2018). ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: Diabetic ketoacidosis and the hyperglycemic hyperosmolar state. Pediatric Diabetes,19 (27), 155 177.
10. Abraham et al. (2018). ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: Assessment and management of hypoglycemia in children and adolescents with diabetes. Pediatric Diabetes,19 (27), 178 192.
11. Adolfsson et al. (2018). ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: Exercise in children and adolescents with diabetes. Pediatric Diabetes, 19 (27), 205 226.
12. Delamater et al. (2018). ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: Psychological care of children and adolescents with type 1 diabetes. Pediatric Diabetes, 2018, 19 (27), 237 249.
13. Bratina et al. (2018). ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: Management and support of children and adolescents with type 1 diabetes in school. Pediatric Diabetes, 19 (27), 287 301.
14. Sherr et al. (2018). ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: Diabetes Technologies. Pediatric Diabetes,19 (27), 302 325.
15. American Diabetes Association (2018). Children and Adolescents: Standards of Medical Care in Diabetes 2018. Diabetes Care, 41(1), S126-S136
16. Yayıncı C., Şahin İ., Kavruk H. (2016). Sahibinden Diyabet Öyküleri. Akademisyen Tıp Kitabevi. Türkiye Diyabet Vakfı.
17. Tuncer M., Cinaz P. (2008). Güncel Çocuk Sağlığı Pediatrik Endokrinoloji. RNA yayıncılık. Ankara.
18. Özer E. (2013). Diyabetliler İçin hayatı Kolaylaştırma Kılavuzu. Pasifik Ofset. 4. Baskı, İstanbul
19. Kandemir N., Alişifoğlu., Özön A., Gönç N. (2008). Diyabetle Elele Diyabet Eğitim Kitabı. Alp Ofset Maatbacılık, Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, kavram haritası

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize not ortalamasının % 50 si ve final sınavının %50 si alınarak belirlenecektir.
Ders Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu (ara sınav notu) + %50 final notu
Ders geçme notu:60

Değerlendirme Kriteri

Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize not ortalamasının % 50 si ve final sınavının %50 si alınarak belirlenecektir.
Ders Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu (ara sınav notu) + %50 final notu
Ders geçem notu:60

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Murat BEKTAŞ
02324124782/ murat.bektas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her dönem oluşturulan bireysel programa göre değişiklik göstermektedir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 58

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.155
ÖK.255555
ÖK.3555555555
ÖK.4555555555
ÖK.55555555