DERS ADI

: MİMARİ TASARIM V

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4111 MİMARİ TASARIM V ZORUNLU 4 4 0 9

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. TUTKU DİDEM ALTUN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Öğrencilerin
* Mimari ölçekte bir tasarım problemini üst ölçekli kentsel ilişkiler ağı çerçevesinde kavrayarak tanımlamalarını ve ortaya koymalarını,
* Sürece disiplinler arası çalışmaları dâhil ederek kendi başlarına yönetebilmelerini,
* Tasarım problemine ve yere özgü verileri analiz ederek karma işlevli bir program geliştirebilmelerini, bu programı mekânsal ve biçimsel tasarımlara dönüştürebilmelerini hedeflemektedir.

Geliştirilmesi beklenen proje önerilerinin, dersin ele aldığı önemli kavramlardan biri olan "kamusallık"ı odağına alması, farklı kullanıcılar, karma işlevler ve üst ölçekli kentsel kararlar ve bunların mimari tasarıma yansıması gibi çoklu problemlerle başa çıkması beklenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarım problemini arazi ve yakın çevresinden kentsel, bölgesel, küresel ölçeğe varacak şekilde karmaşık ilişkiler çerçevesinde analiz edebilme
2   Kente, çevreye ve topluma karşı sorumluluk ve eleştirel duruş taşıyan bir bakış açısıyla tasarım fikirleri geliştirebilme
3   Kamusal pratikleri kavrayan, büyük ölçekli ve karmaşık ilişkilere sahip bir program için, yenilikçi ve yaratıcı mimari çözümleri üretebilme
4   Mimari çözüm önerilerini mekânsal, yapısal ve teknik donanımlar açısından geliştirerek sunabilme
5   Tasarım sürecine disiplinlerarası bilgileri entegre ederek proje sürecini özerk yönetebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

MİM 3112 - MİMARİ TASARIM IV

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Kapsam, İçerik, Amaç ve Yöntemi Üzerine Genel Tanıtım; Konu ve Programa İlişkin Bilgilendirme / Kavram, Arazi, Programa Dair Ortak Tartışma Panel: "Kentsel Anomaliler: Mutasyon-Adaptasyon / İstisna-İmkân / Norm-Yeni Düzen / Büyüklük: Dev-Cüce / Anormal İyiler: Yokluk-Hayatta Kalma"
2 Konsept Jüri
3 Konsept Jüri
4 Konsept Jüri
5 Avan Proje (1/500) - Jüri Kritiği
6 Avan Proje (1/500) - Jüri Kritiği
7 Avan Proje (1/500) - Jüri Kritiği
8 Avan Proje (1/500) - Jüri Kritiği
9 Ara Jüri (1/500)
10 Detaylandırılmış Proje (1/200) - Jüri Kritiği
11 Detaylandırılmış Proje (1/200) - Jüri Kritiği
12 Detaylandırılmış Proje (1/200) - Jüri Kritiği
13 Detaylandırılmış Proje (1/200) - Jüri Kritiği
14 Detaylandırılmış Proje (1/200) - Jüri Kritiği
15 Çizim Haftası / Sunum Teknikleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

TEMEL OKUMALAR
* Rem Koolhaas; Bruce Mau, S, M, L, XL: Small, Medium, Large, Extra Large, The Monacelli Press, 1995.
* Rem Koolhaas, Francine Fort, Stefano Boeri, Sanford Kwinter, Daniela Fabricius, Nadia Tazi, Hans Ulrich Obrist, Mutations, ACTAR, 2000.
* Rem Koolhaas, Öğrencilerle Söyleşiler: Rem Koolhaas, Çev.: Nazım Dikbaş, YEM Yayın, 2014.
* Rem Koolhaas, Conversations with Students (Architecture at Rice), Princeton Architectural Press, 1996.
* Bernard Chang, Jeffrey Inaba, Rem Koolhaas, Sze Tsung Leong, Great Leap Forward / Harvard Design School Project on the City, Taschen, 2002.
* Rem Koolhaas; Hal Foster, Junkspace with Running Room, New York Review of Books, 2016.
* Kenneth Frampton, Megaform as Urban Landscape; Raoul Wallenberg Lecture, The University of Michigan, 1999.
* Junzo Kuroda, Momoyo Kaijima, Made in Tokyo: Guide Book, Kajima Institute Publishing Co., 2001.
* Robert Venturi, Steven Izenour, Denise Scott Brown, Learning from Las Vegas: The Forgotten Symbolism of Architectural Form [Revised Edition], The MIT Press, 1977.
* Robert Venturi, Las Vegas'ın Öğrettikleri: Mimari Biçimin Unutulan Simgeselliği, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1993.
* Robert Venturi, Complexity and Contradiction in Architecture [2nd ed.], Harry N. Abrams, 2002.
* Robert Venturi, Mimarlıkta Karmaşıklık ve Çelişki, Çev.: Serpil Merzi, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 2005.
* David B. Brownlee, David G. Delong, Kathryn B. Hiesinger (Eds), Out of the Ordinary: Robert Venturi, Denise Scott Brown and Associates Architecture, Urbanism, Design, Philadelphia Museum of Art, 2001.
* Patrick Leslie West & Cher Coad (2020). ''The CCTV Headquarters' Horizontal Skyscraper or Vertical Courtyard' Anomalies of Beijing Architecture, Urbanism, and Globalisation''. M/C Journal, 23(5). https://doi.org/10.5204/mcj.1680
* Media Culture M/C Journal Vol. 23 No. 5 (2020): ''anomaly'' Özel Sayısı, https://journal.media-culture.org.au/index.php/mcjournal/issue/view/anomaly


INTERNET
* Güray Oskay, ''Anomali Önleyici Olarak Mimarlık'' 26 Tem 2017, Unlimited, https://www.unlimitedrag.com/post/anomali-onleyici-olarak-mimarlik
* Saul Kim, ''Architecture Anomaly'' https://www.saulkim.com/architecture-anomaly https://designwanted.com/architecture-anomaly-futuristic-ways-of-inhabiting/
* Build Blog, ''5 Anomalies of Architecture'' https://blog.buildllc.com/2010/10/5-anomalies-of-architecture/
* Kelly Ting, ''Of Other Spaces: The Undocumented Anomalies of Hashima'' https://www.soaparchive.ac.nz/2023/09/05/of-other-spaces-the-undocumented-anomalies-of-hashima/

FILM
* Jennifer Baichwal, Edward Burtynsky, ''Manufactured Landscapes'', Belgesel, Kanada, 2006, 90dk.
* Jennifer Baichwal, Edward Burtynsky, Nicholas de Pencier ''Anthropocene: The Human Epoch'', Belgesel, Kanada, 2018, 87dk.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenim süreci proje/problem tabanlı öğrenme üzerinden gelişir
Öğrenciler kendilerine yönlendirilen mekânsal problemlere/sorulara yanıtlar geliştirir ve kritikler jüri yöntemiyle ilerler
Öğrencinin ders sürecinde yaptığı çalışmalar ve aldığı kritiklere bağlı geliştirmeler, konsept jüri, ara jüri ve final jüri ile gözlenerek kayıt altına alınır

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 OD Ödev+Arajüri
2 PRO YYsonuProje
3 BNS Başarı Notu OD * 0.25 + PRO * 0.75


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Proje süreci boyunca yapılması beklenen tüm çalışmalar, jüri süreçleri ile ilişkili olarak değerlendirilmektedir. Değerlendirme kriterlerinde esas ağırlık, dönem boyunca öğrencinin dersin amaçlarına ulaşma ve öğrenme çıktılarını edinme yeterliliğindedir.

Değerlendirme Kriteri

ARA JÜRİ: %25 (ÖK1, ÖK2, ÖK3)
FİNAL JÜRİ: %75 (ÖK1, ÖK2, ÖK3, ÖK4, ÖK5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Proje gelişim süreci ve kritikler Jüri sisteminde gerçekleştirilir. Her öğrenci en az 3 defa jüri kritiğine çıkmak zorundadır. Ara jüri bu sayının dışındadır.Fikir, 1/500 ve 1/200 aşamalarının her birinden en az 1 defa jüri kritiği alınması ve ara jüriye katılmış olmak şarttır. Resmi olarak duyurulan dönem föyünde ayrıntılandırılan politika ve kurallara uyum dersin geçilmesi için esastır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

didem.akyol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 4 48
Uygulama 12 4 48
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 10 30
Proje Hazırlama 3 12 36
Sunum Hazırlama 3 7 21
Alan/saha çalışması 2 6 12
Proje Final Sunumu 1 20 20
Proje Ödevi 1 12 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 227

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.13534
ÖK.2545
ÖK.354
ÖK.4553
ÖK.55