DERS ADI

: MODERN MİMARLIK MİRASI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4729 MODERN MİMARLIK MİRASI SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FATMA FEYZAL ÖZKABAN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Dersin hedefi, koruma alanının güncel sorunlarından biri olan Modern Mimarlık Mirası kavramının tanım, kapsam, nitelik, mevzuat ve koruma uygulamaları üzerinden açıklanması ve ulusal yapı örnekleri üzerinden tartışılmasıdır.
Bu amaçla ders kapsamında, çağdaş koruma yaklaşımının temel kavramları tarihsel süreci kısaca açıklanacak; sonrasında Modern Mimarlık Mirasının tanım, kapsam ve niteliğine dair koruma alanındaki ulusal ve uluslararası açılımlar konu edilecek; koruma sorunları yasal mevzuat ve örnekler üzerinden tartışılacaktır.
Öğrencilerin edindikleri bilgiler ışığında Modern Mimarlık Mirası kapsamında değerlendirilmek üzere bir yapı/yapı grubu/peyzaj alanı önerisinde bulunmaları, önerilerinin hangi değerleri ile miras kapsamına girdiğini açıklamaları ve koruma sorunlarına değinmeleri beklenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çağdaş koruma anlayışının temel kavramlarını tanımlayabilme.
2   Modern Mimarlık Mirası kavramını tanımlayabilme
3   Modern Mimarlık ürünlerini miras kapsamında değerlendirebilme ve nitelik tanımlaması yapabilme
4   Türkiye Modern Mimarlık Mirası ve koruma sorunlarını çok yönlü tanımlayabilme
5   Türkiye nin Modern Mimarlık mirası kapsamında bir araştırma yürütebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin hedefi ve işleyişi hakkında açıklama
2 Çağdaş koruma anlayışının temel kavramları
3 20.yüzyıl mimarlık gelişmeleri ve koruma ilişkisi
4 Modern mimarlık mirası: Tanım ve kapsam
5 Modern Mimarlık mirası bağlamında koruma değerleri ve ölçütler
6 Modern Mimarlık mirası bağlamında özgünlük kavramı
7 Türkiye Modern Mimarlık mirası ve koruma yaklaşımları: - Kuramsal açılımlar - Örgütsel çalışmalar - Yasal düzenlemeler - Toplumsal Farkındalık
8 ARA SINAV
9 Modern mimarlık mirası ve koruma uygulamaları
10 Türkiye modern mimarlık mirasına özgü değerler
11 Öğrenci Ödev sunumları ve tartışma
12 Öğrenci Ödev sunumları ve tartışma
13 Öğrenci Ödev sunumları ve tartışma
14 Dersin temel konularının tekrarı
15 FİNAL SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynak :
- Van Oers, R. (2003). Introduction to the programme on modern heritage. In
Identification and documentation of modern heritage -world heritage papers-5
UNESCO (7-14). 5 Haziran 2013, http://whc.unesco.org/en/series/5/
-The Challenge of Change. Dealing with the Legacy of the Modern Movement. Proceedings of the 10th International Docomomo Conference, (2008), W. Quist and B. Lemmens (eds), Amsterdam, IOS Press.
- Cunningham, A. (1998). Modern movement heritage (1-9). London: E & FN SPON.
- Prudon, T.H.M. (2008). Preservation of modern architecture. Canada: John
Wiley&Sons. Inc.
- Kayın, E. (2006). Yeni miras lar / yeni yaklaşım lar Yeni direnç ler / yeni
strateji ler. Yenimimar, (Eylül 2006), 15.
- Jokilehto, J. (2005). A history of architectural conservation (5th ed.). Oxford:
Butterworth-Heinemann.
- Madran, E. ve Altan Ergut, E. (Ed.) (2009). Cumhuriyet dönemi mimari mirasının
korunması. Ankara: TMMOB Mimarlar Odası Yayınları.
- Omay Polat, E. (2008). Türkiye nin modern mimarlık mirasının korunması: kuram
ve yöntem bağlamında bir değerlendirme. Doktora Tezi: YTÜ
- Özkaban, F.F.(2014). Modern mimarlık mirasının korunması sorunsalı: İzmir konut mimarlığı örneği.Doktora Tezi: DEÜ
- Kayın, E. (2008). Türkiye Koruma Tarihindeki Kırılmalar. Mimarlık, sayı 343.

Yardımcı Kaynaklar:
- Kayın, E. (2001). Yirminci yüzyılın mimarlık mirasının belirlenmesine ilişkin
kriterler ve koruma alanındaki yapı değeri kavramı üzerine bir irdeleme.
Uluslararası XIII. Yapı ve Yaşam 2001: 20. yüzyıl mimari mirası içinde (44-56).
Bursa: Türkiye Müdendis ve Mimar Odaları
- Kayın, E. (2011b). Modern mimarlık mirasının korunması sorunsalında Türkiye
gündemi ve devirleşmemiş tarihsellik kavramı. Güney Mimarlık, (3), 21-24.
-Madran, E. (2006). Modern mimarlık ürünlerinin belgelenmesi ve korunması süreci
için bazı notlar. Mimarlık, (332), 20-22.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Literatür okumaları, teorik ders anlatımı, bireysel ya da grup olarak tartışmalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.80 + OD * 0.20
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin ödev kapsamında modern mimarlık mirası olarak araştırdıkları bir yapı/yapı grubu/peyzaj önerisini sunmaları beklenmektedir. Ayrıca final sınavında da ödev araştırmalarına ilişkin bir soru yer alacaktır.
ARA-SINAV %40
ÖDEV/SUNUM %10
FİNAL %50
+ BÜTÜNLEME

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin % 70'ine katılmak zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e-posta: feyzal.ozkaban@deu.edu.tr
tel: 0 232 301 84 82

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Sunum Hazırlama 1 4 4
Alan/saha çalışması 3 3 9
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 77

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.14
ÖK.2444
ÖK.3444
ÖK.4444
ÖK.5444