DERS ADI

: TARİHİ ÇEVRE VE RESTORASYON KAVRAMI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3724 TARİHİ ÇEVRE VE RESTORASYON KAVRAMI SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Geleceğin mimarlarını tarihi çevre, koruma ve restorasyon olgusu, bu bağlamdaki kavramlar ve güncel yaklaşımlar, Anadolu'nun tarihi değerleri konularında bilgilendirmek, tarihi çevreye yaklaşımda her açıdan farkındalığı ve duyarlılığı arttırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihi çevre, koruma, restorasyon konusundaki temel ve güncel kavramları anlatabilme.
2   Anadolu'nun tarihsel değerlerini örneklerle açıklayabilme.
3   Türkiye'de tarihi çevrenin koruma sorunlarını yorumlayabilme.
4   Ülkenin koruma tarihini irdeleyerek, tarihi değerlerin korunmasındaki sorunların çözümüne yönelik yaklaşımlar öngörebilme.
5   Tarihi çevrenin ögeleri olarak sit ve anıtları kendi içlerinde karşılaştırabilme.
6   Koruma kanun ve ilke kararlarını tartışabilme.
7   Korunacak eserin belirlenmesine yönelik değerler sistemi bağlamında eseri değerlendirebilme.
8   Tarihi çevreyle ilgili yaptığı bir araştırmayı güncel teknolojileri de kullanarak görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması. Anlatım yöntemi Soru-cevap yöntemi
2 Tarihi çevre ve Koruma Kavramı. 2.1 Çevre ve Tarihi Çevre kavramı. 2.2 Koruma Kavramı. 2.2.1 Koruma olgusunun tarihsel gelişimi. Anlatım yöntemi Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi
3 Korumanın amacı, tarihi çevrenin korunma nedenleri. 3.1 Korumada temel yaklaşımlar. 3.2 Tarihi Çevrenin Ögeleri Ödev konularının verilmesi. Anlatım yöntemi Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi
4 İzmir tarihsel kent dokusu inceleme gezisi. Anlatım ve gözlem yöntemi
5 Korunacak eserlerin belirlenmesine yönelik değerler sistemi 5.1. Tesbit, tescil 5.2. Belgeleme Anlatım yöntemi Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi
6 Restorasyon kavramı. 6.1. Restorasyon yöntemleri. 6.2. Restorasyon İlkeleri 6.3. Koruma-Restorasyon konusunda öneri niteliğindeki uluslararası tüzüklerin genel tanıtımı. Anlatım yöntemi Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi
7 Dünya Kültür Mirası listesi ve bu kapsamdaki eserler üzerine tartışma. Türkiye'nin somut ve somut olmayan Dünya Miras Listesi'ndeki eserleri. 7.1. Antik Dünyanın ve Yeni Dünyanın harikaları Anlatım yöntemi Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi
8 Ara sınav
9 Yurtdışından ve Anadolu'dan tarihi çevreye ilişkin örnekler Anlatım yöntemi Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi
10 İklim değişikliği ve tarihi çevre Ödevlerin toplanması Anlatım yöntemi Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi
11 Tarihi çevrelerin korunma sorunları (Risk altındaki kültürel miras, İklim değişikliğinin etkileri, yanlış müdahaleler vb) Anlatım yöntemi Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi
12 Yaşadığımız kent olarak İzmir'in tarihi değerlerine bakış, koruma yaklaşım ve sorunları Anlatım yöntemi Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi
13 Türkiye'de Koruma ve Restorasyon Olgusuna Bakış 13.1. Osmanlı İmparatorluğunda koruma kanun ve nizamnamelerine genel bakış 13.2. Türkiye'de koruma kanunları ve ilke kararları hakkında genel bilgiler 13.3. Türkiye'de koruma konusundaki sorunlar ve önerilerin tartışılması. Anlatım yöntemi Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi
14 Uluslararası koruma tüzüklerinin güncel koruma yaklaşımları bağlamında değerlendirilmesi Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi
15 Genel değerlendirme Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Ahunbay, Zeynep, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 1996.

- Ahunbay, Zeynep, Kültür Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri, İstanbul, 2019.

- Altınoluk, Ülkü, Binaların Yeniden Kullanımı, İstanbul, 1998.

- Boito, Camillo, Korumak mı, Restore Etmek mi , İstanbul, 2018.

- Erder, Cevat, Tarihi Çevre Bilinci, Ankara, 1975.

- Erder, Cevat, Tarihi Çevre Algısı, İstanbul, 2018.

- Özbek, Nurderen, Geçmişten Geleceğe Yaşam Dünyaları ve Mekânlar, YEM Yayınları, İstanbul, 2019.

- Tuncer, Mehmet, Dünden Bugüne Kültürel Miras ve Koruma, Ankara, 2017.

- Taç, Egemimarlık, Mimarlık, Yapı, Vakıflar dergilerinden çeşitli makaleler.

- Viollet le Duc, Eugene Emmanuel, Restorasyon Üzerine, Janus, 2019.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilerin derse aktif katılımı beklenmektedir.
*Literatür araştırması ve arşiv araştırması
*Alan çalışması (yerinde gözlem ve incelemeler)

-Sözlü ve görsel sunumlarla aktarım.
-Teknik gezi kapsamında yerinde gözlem, inceleme, tartışma.
-Sınıf içi tartışma ortamı ile ortaya atılan fikirlerin geliştirilmesi, yorumlamalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DK DerseKatılım
4 YYS Yarıyılsonu
5 BNS Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.25 + DK * 0.05 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.25 + DK * 0.05 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav : %20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3,ÖÇ7)
Ödev/Sunum : %25 (ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ8)
Final Sınavı : %50 (ÖÇ1,ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6, ÖÇ7)
Derslere Katılım : %5 (ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6, ÖÇ7)

Öğrenme çıktılarının bilgi boyutu (ÖÇ1) , ara sınav ve final sınavı; kavrama boyutu (ÖÇ2, ÖÇ3) ara sınav, final sınavı ve ödev; uygulama boyutu (ÖÇ4), final sınavı, ödev ve derse katılım; analiz boyutu (ÖÇ5, ÖÇ6) , final sınavı ve derse katılım; değerlendirme boyutu (ÖÇ7), ara sınav, final sınavı ve derse katılım, (ÖÇ8) ödev ile ölçülmektedir.
Derse katılıma ilişkin değerlendirme, öğrencinin devamı, ders esnasında tartışma ortamına aktif katılımı ve bu bağlamdaki niteliksel katkısı ile belirlenecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eti.akyuz@gmail.com; eti.levi@deu.edu.tr
Tel: 0090 232 301 84 60; 0555-4128310

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 10.10 - 10.55

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 0 0 0
Öğrenci sunumları 0 0 0
Teknik gezi 0 0 0
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Bireysel ödev hazırlama 1 14 14
Grup ödevi hazırlama 0 0 0
Sunum hazırlama 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav vb. 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1354
ÖK.2354
ÖK.3354
ÖK.4554
ÖK.53554
ÖK.635544
ÖK.73554
ÖK.8354