DERS ADI

: MİMARİ ÇİZİM TARİHİ VE KURAMI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3536 MİMARİ ÇİZİM TARİHİ VE KURAMI SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. DENİZ BALIK

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Bu derste mimari çizim tekniklerinin antik dönemden bugüne kadar devrimsel değişiklikleri incelenecektir. Farklı dönemlerde mimarın konumu, çizimin rolü, tasarım yöntemleri ve temsil teknikleri incelenip çizimin mimarlık üzerindeki etkileri tartışılacaktır. Mimarlık-sanat etkileşiminde gerçekleşen gelişmelerin tarihi seyirde anlatılması ve eleştirisinin yapılması amaçlanmaktadır. Konuyla ilgili literatürün tanıtımı ve kritiği, çizimin teknik olduğu kadar kültürel bir olgu olduğu bilincinin öğrenciye verilmesi hedeflenmektedir. Ders daha çok Batı kültürünün mimari ürünleri üzerinde odaklanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimari çizim tekniklerinin antik dönemden bugüne kadar geçirdiği devrimsel değişiklikleri kavrama
2   Çizim tekniklerinin mimarlık üzerindeki etkilerini değerlendirme
3   Çizimin teknik olduğu kadar kültürel bir olgu olduğunu anlama
4   Farklı dönemlerde çizimin rolünü, mimarın konumunu, tasarım yöntemlerini ve temsil tekniklerini yorumlama
5   Perspektifin icadı, karanlığın keşfi, kesitin ve aksonometrinin mimaride kullanımı, dinamik özne-nesne ilişkisi gibi kırılma noktalarını karşılaştırmalı olarak tartışma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çizim tarihi ve kuramına giriş, kavramsal tartışma
2 Mimari çizim ve eskiz
3 Gölge, karanlık ve çizimin icadı
4 Ortografik set
5 Perspektif
6 Paralel projeksiyon
7 Eksantrik perspektif: Anamorfoz
8 Yanıltan perspektif: Trompe l'oeil
9 Harita ve kartografya
10 Kolaj ve montaj
11 Ara Sınav
12 Öğrenci sunumları
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci sunumları
15 Genel değerlendirme ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Alberti, Leon Battista (2015), Resim Üzerine ve Heykel Üzerine, İstanbul: Janus.
Allmer, Açalya (2006), Mimari Yaratıda Amaç ve Araç Sorunu Üzerine Bir Deneme, Yapı, No. 299, ss. 45-48.
Altınyıldız Artun, Nur (2012), Mimarlık Nesnesi ve Başka Nesneler, Arzu Mimarlığı, İstanbul: İletişim, ss. 119-153.
Bal, Bilge (2012), Düşsel Atlaslar: Constant'ın Yeni Babil'i ve Calvino'nun Görünmez Kentler'i ile Zaman Ötesi Yolculuklar, Arzu Mimarlığı: Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek, ed. Nur Altınyıldız Artun, Roysi Ojalvo, İstanbul: İletişim, ss. 207-255.
Balık, Deniz (2016), Mimarlar Neden Hala Çiziyor : 21. Yüzyılda El Çizimi Üzerine Notlar, XXI, No. 155, ss. 30-34.
Belardi, Paolo (2015), Mimarlar Neden Hala Çiziyor İstanbul: Janus.
Belardi, Paolo (2018), Ölçmek, Çizmek, Bilmek, İstanbul: Janus.
Belting, Hans (2012), Floransa ve Bağdat: Doğu'da ve Batı'da Bakışın Tarihi, İstanbul: Koç Üniversitesi.
Da Vinci, Leonardo (1478), Codex Atlanticus, erişim linki: http://codex-atlanticus.it/#/
Damisch, Hubert (2012), Bulut Kuramı: Resim Tarihi İçin Bir Katkı, İstanbul: Metis.
Doğru, Refiye Funda, (2015), Mimari Temsil Yaklaşımı Olarak Deneyimsel Montaj, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi.
Ek, Fatma İpek (2012), 18. Yüzyılda Bozulan Ezber: Piranesi, Skop, No. 2.
Florenski, Pavel (2007), Tersten Perspektif, İstanbul: Metis.
Garfield, Simon (2020), Harita Üzerinde: Kaşifler, Dahi Haritacılar ve Hiç Var Olmamış Dağlar, İstanbul: Domingo.
Gombrich, Ernst H. (2015), Sanat ve Yanılsama, İstanbul: Remzi.
Gombrich, Ernst H. (2020), Gölgeler: Düşen Gölgenin Batı Sanatında Tasviri, İstanbul: Everest.
Gürer, Tan Kamil ve Atilla Yücel, (2005), Bir Paradigma Olarak Mimari Temsilin İncelenmesi, İtü a/z, Cilt 4, No. 1, ss. 84-96.
Hemiş, Özlem (2020), Gözün Menzili: İslami Coğrafyada Bakışın Serüveni, İstanbul: Vakıfbank.
Lacan, Jacques (2013), Anamorfoz, Çizgi ve Işık, Psikanalizin Dört Temel Kavramı, İstanbul: Metis, ss. 87-101.
Maden, Feray ve Deniz Şengel, (2009), Kırılan Temsiliyet: Libeskind'de Bellek, Tarih ve Mimarlık, METU JFA, No. 26, ss. 49-70.
Öztürk, Evren (2018), Odaklan/Patlat/Süperpoze Et: Erken Tasarım Sürecinin Eleştirel Yeniden Ele Alınışı, XXI, No. 16.
Panofsky, Erwin (2013), Perspektif: Simgesel Bir Biçim, İstanbul: Metis.
Pickles, John (2011), Uzamların Tarihi: Haritacılık Mantığı, Haritalandırma ve Coğrafi Olarak Kodlanmış Dünya, İstanbul: Yapı Kredi.
Stoichita, Victor I. (2006), Gölgenin Kısa Tarihi, Ankara: Dost.
Şerbetçi, Muzaffer (1996), Haritacılık Bilimi Tarihi, Harita Dergisi, No. 15.
Tan, Funda (2013), Çizim Mimarlığı: Mimari Bir Motivasyon Olarak Çizim, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi.
Tanyeli, Uğur (2002), Mimarlıkta Temsiliyet, Arredamento Mimarlık, No. 146, s. 76.
Tanyeli, Uğur (2000), Simülasyon Çağında Mimarlık ve Woods, Çağdaş Dünya Mimarları 4, İstanbul: Boyut.
TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi (2019), İlişkisel Bir Eylem Olarak Haritalama, Dosya 42.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, video gösterimi, öğrenci sunumu, tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 SN Sunum
3 YYS Yarıyılsonu Notu
4 BNS Başarı Notu AS * 0.30 + SN * 0.30 + YYS * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.30 + SN * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1- Uzaktan eğitim sürecinde arasınav ve final sınavı yerine ödev, rapor vb. teslimi alınır.
2- Ödevlerde alıntı yapılan her cümlenin yanında kaynağı belirtilecek, intihale kesinlikle taviz verilmeyecektir.
3- Referans olarak çevrimiçi kaynaklara başvurulacaksa, internet günlüğü (blog) gibi kaynaklardan ve yazarı belli olmayan web sitelerinden yararlanılmayacaktır. Akademik elektronik dergi, resmi/kurumsal web sitesi gibi kaynağı güvenilir referanslar kullanılabilir.

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav % 30 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Sunum % 30 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı % 40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. MİM 3732 Rönesans Mimarisi ve Etkileri ve MİM 3811 Modern Mimarlık Tarihi derslerini almış olmak tavsiye edilir.
2. Derse katılmamış olmak ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Geç teslimler farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
4. Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

deniz.balik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Öğrenci Sunumları 2 2 4
Sunum Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1425
ÖK.2425
ÖK.3425
ÖK.4442
ÖK.5452