DERS ADI

: YENİ YERLEŞMELER PLANLAMASI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 4386 YENİ YERLEŞMELER PLANLAMASI SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. NESLİHAN KARATAŞ

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Bu ders yeni yerleşmelerin evrimi ve sınıflandırılmasını, amaç ve araç olarak yeni şehirleri, yeni şehirlerin tasarım ilkelerini, uygulamalarda ve politikalarda değişiklikleri, endüstrileşme dönemi ve sonrası çağdaş planlı şehir gelişme akımlarını - "yeni şehirleri", güncel şehir sorunlarını ve planlama yaklaşımlarının kavranmasını amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geçmişten günümüze (sanayi öncesi, sonrası, modernizm, postmodernizm dönemi, küreselleşme sonrası vs.) kentlerin gelişimi ve değişimini açıklayabilecek
2   Kentlerin ortaya çıkmasından günümüze gelişen ve değişen planlama yaklaşımları ve kuramlarını listeleyebilecek
3   Türkiye'deki benzer yaklaşımları ve uygulama örneklerini yurtdışı örnekleriyle karşılaştırabilecek
4   Yeni şehirlerin oluşumu, çağdaş planlı şehir gelişme akımları ve güncel şehirleşme sorunlarını yorumlayabilecek
5   Günümüzde ortaya çıkan yeni yerleşim türlerini ve geleceğin kentlerini örneklerle açıklayabilecek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kent - kentleşme - kentlileşme - kent planlaması, küresel metropoller ve enformasyon kenti, Türkiye'de kentlileşme ve planlama, kent plancısı kimliği, planlamanın değişen özellikleri hakkında genel özet. Kentsel tasarım, ulaşım ve kentler, yeni planlama yaklaşımı üzerine söylemler
2 Modernleşme sürecinde kentler ve kent planlama
3 Modernleşme sürecinde kentler ve kent planlama Bu hafta öğrencilere ödev konuları dağıtılacaktır.
4 Modernizm ve postmodernizm döneminin toplumsal yapısı, kentleri ve planlama yaklaşımları.
5 21. Yüzyıl sonrası kentler ve toplumsal yapısı
6 Küreselleşme, küreselleşen dünyada kent ve planlama, dünya kenti olgusu ve kentsel mekânın görünümü. Küresel tabakalaşma kuramları
7 Ara Sınav ya da ödev
8 Bilgi toplumu ve yeni ekonomi.
9 Ütopya kavramı ve geçmişten günümüze ütopik kentler.
10 Ütopya kavramı ve geçmişten günümüze ütopik kentler.
11 Geleceğin Kentleri
12 Geleceğin Kentleri. Günümüz çağdaş şehir gelişme akımları - (Ödev konusu olarak verilmiş) Bu hafta öğrenciler hazırladıkları ödevleri teslim edecekler ve dersin ikinci yarısında birbirlerine kısa sunumlarla aktaracaklardır.
13 Günümüz çağdaş şehir gelişme akımları - (Ödev konusu olarak verilmiş) Bu hafta öğrenciler hazırladıkları ödevleri teslim edecekler ve dersin ikinci yarısında birbirlerine kısa sunumlarla aktaracaklardır.
14 Günümüz çağdaş şehir gelişme akımları - (Ödev konusu olarak verilmiş) Bu hafta öğrenciler hazırladıkları ödevleri teslim edecekler ve dersin ikinci yarısında birbirlerine kısa sunumlarla aktaracaklardır.
15 Günümüz çağdaş şehir gelişme akımları - (Ödev konusu olarak verilmiş) Bu hafta öğrenciler hazırladıkları ödevleri teslim edecekler ve dersin ikinci yarısında birbirlerine kısa sunumlarla aktaracaklardır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Tosun, Elif Karakurt (Edt.), (2010), "21. Yüzyıl Kentleri", Bursa, Ekin yayınevi
Yardımcı kaynaklar: 1. Hatt P.K., Albert, J.Reiss ve diğerleri (Yazarlar), Duru, Bülent ve Alkan, Ayten (Derleme ve Çeviri), (2002), "20. Yüzyıl Kenti", Ankara, İmge Kıtabevi
2. Reader, John (2007), "Şehirler", İstanbul, Yapı Kredi Yayınları
Referanslar:
1. Benevolo, Leonardo (Yazar), Nirven, Nur (Çeviren) (2006), "Avrupa Tarihinde Kentler", İstanbul, Literatür Yayıncılık
2. Erginöz, Murat Aykaç (2010), "İlkçağdan Günümüze Mimarlık ve Şehircilik Tarihi", İstanbul, Arion Yayıncılık
3. Wallerstein, Immanuel (2001), "Ütopistik ya da 21. Yüzyılın Tarihsel Seçimleri", İstanbul, Avesta yayınları
4. Paquot, Thierry (2011), "Şehirsel Bedenler", İstanbul, Everest yayınları
5. Arı, Aylan (2006), "Bölgesel Kalkınma, Politikalar ve Yeni Dinamikler", İstanbul, Derin yayınları
6. Tekeli, İlhan (2009), "Modernizm, Modernite ve Türkiye'nin Kent Planlama Tarihi", İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, bütünüyle konferans sunumlar biçiminde işlenerek öğretilecek, öğrenciler derse devam ederek aktarılan konferans sunumları dinleyerek öğrenecektir. Öğrencilere ödev konuları verilecek ve verilen konuda bir ödev hazırlamaları istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.50 + OD * 0.50
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Listeleme, tekrarlama ara sınav veya ara ödev değerlendirmesi ile ölçülmektedir.
İlişkilendirme, ezberleme ödev ile ölçülmektedir.
Müzakere etme, yorumlama final sınavı veya final ödevi ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, ders anlatımı, konferans sunumlar, okumalar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

neslihan.karatas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 15:00-17:00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Uygulama 4 1 4
Öğrenci Sunumları 4 1 4
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 30 30
Sunum Hazırlama 1 3 3
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 98

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.14
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.44
ÖK.55