DERS ADI

: ÇEVRE VE ESTETİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 3327 ÇEVRE VE ESTETİK SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. GÖZDE EKŞİOĞLU ÇETİNTAHRA

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Bu ders kapsamında, çevre ve estetiğe ilişkin nitelikleri kavranması, estetik algıyı oluşturan ya da etkileyen faktörlerin felsefi ve kavramsal temellerinin çözümlemesinin yapabilmesi; yapılı ve doğal çevrenin, kişinin estetik tepkisindeki rolünün teorik ve ampirik yaklaşımlar ile uluslararası ve ulusal literatürde nasıl ölçümlendiğinin karşılaştırabilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca çevre estetiğine ilişkin teorik bilginin kentsel alanların tasarlanmasındaki etkisinin gözlemlenebilmesi için dönem boyunca gerçekleştirilen tartışmalar doğrultusunda bir uygulama yapılması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çevre ve estetik kavramlarını tanımlayabilecek (bilgi),
2   Birey çevre ilişkisini tüm boyutlarıyla açıklayabilecek (kavrama),
3   Estetik Algı yoluyla insanın çevresini, doğayı ya da mekansal bütünlükleri nasıl değerlendirebileceğine açıklık getirebilecek (kavrama),
4   Yaşama alanlarının kurgulanmasında yaratılan estetik değerlerin niteliğini tartışabilecek (kavrama),
5   Tasarlama eylemi yoluyla değiştirilen şartlardaki kurgusal niteliği analiz edebilecektir (analiz).

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 - Tanışma, ders içeriğinin ve işleyişinin aktarılması, değerlendirme yöntemlerinin anlatılması - Çevre kavramı
2 - Çevre, estetik ve algı kavramlarının tartışılması
3 - Yaklaşımlar: Güzel, Hakikat, Estetik
4 - Estetik ve Anlam
5 - Algı, anlam ve fenomenolojik yaklaşım - Çevre ile kurulan ilişkinin kavramsal ve felsefi temelleri
6 - Çevre Estetiği: Teori ve Ampirik Çalışmalar
7 ARA SINAV
8 Sanat, Toplum, Doğa, Kültür ve Estetik Ödev konuları ve çalışma grupları bu aşamada belirlenecektir
9 Mekan, Kent ve Estetik
10 Ödev kritiği Gruplar konularını yöntemsel olarak tartışmaya açacaktır
11 Ödev Kritiği Gruplar sonuçlarını tartışmaya açacaktır
12 Ödev Kritiği Poster anlatımlar tartışılacaktır
13 Ödev teslimi Ödevler sergi biçiminde teslim edilecektir
14 Ödevler üzerine tartışmalar
15 Final Sınavları Haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ekşioğlu, G. (2010). Çevre Estetiğinin Konut Fiyatları üzerindeki Etkisinin Hedonik Fiyat Yöntemi ile Modellenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Nasar, J.L. (1992). Environmental Aesthetics, theory, research and applications. Cambridge University Press.
Porteous, I.D. (1996). Environmental Aesthetics, Ideas, Politics and Planning, Routledge, Britain.
Erzen, J. (2006). Çevre Estetiği. ODTÜ Yayıncılık, Ankara.
Altuğ, T. (2007). Kant Estetiği. Payel Yayınevi, İstanbul.
Han, B.C. (2020). Güzeli Kurtarmak. İnsanart, İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar biçiminde işlenerek öğretilecek, öğrenciler aktarılan konferans sunumları dinleyerek öğrenecektir. Öğrenciler ara sınav dışında bir ödev sunumu yapacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 YYS Yarıyılsonu
4 BNS Başarı Notu AS * 0.30 + ODV * 0.30 + YYS * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.30 + ODV * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav ile ölçülecek öğrenme çıktıları: çevre ve estetik kavramlarını tanımlayabilme (bilgi), birey çevre ilişkisini tüm boyutlarıyla açıklayabilme (kavrama)
Ödev/Sunum ile ölçülecek öğrenme çıktıları: estetik algı yoluyla insanın çevresini, doğayı ya da mekansal bütünlükleri nasıl değerlendirebileceğine açıklık getirebilme (kavrama), yaşama alanlarının kurgulanmasında yaratılan estetik değerlerin niteliğini tartışabilme (kavrama)
Final sınavı ile ölçülecek öğrenme çıktıları: yaşama alanlarının kurgulanmasında yaratılan estetik değerlerin niteliğini tartışabilme (kavrama), tasarlama eylemi yoluyla değiştirilen şartlardaki kurgusal niteliği analiz edebilme (analiz)

Dönem boyunca bir ara sınav yapılacak ayrıca bir ödev teslimi yapılması beklenecektir. Ödev tesliminde öğrenci grupları oluşturulacak ve bir grup çalışması yapılması beklenecektir. Ayrıca ödevde öğrencinin kişisel performansını da ölçmeye yönelik bir kurgu verilecektir. Dolayısıyla teslim edilen ödev hem grup çalışması üzerinden hem de bireysel olarak notlanacaktır. Ödevden alınacak notta grup ve bireysel not oranları eşit düzeyde (%50'şer) olacak şekilde verilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, konferans sunumlar dışında okumalar, araştırmalar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir. Öğrencilerin, teorik anlatımlarla edindikleri bilgiyi bir ödev konusu ile uygulamaları/ tasarlamaları beklenmektedir. Dönem içerisinde öğrencilerden grup çalışmasına dayalı ve bireysel performansın da izlenebildiği bir ödev hazırlamaları istenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gozde.eksioglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 11.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Ödev Sunumu Gerçekleştirme 1 2 2
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 4 3 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 64

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51