DERS ADI

: MOT.TAŞIT.TEMEL ESASLARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MAK 4289 MOT.TAŞIT.TEMEL ESASLARI SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Makina Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MEHMET MURAT TOPAÇ

Dersi Alan Birimler

Makina Mühendisliği
Makina Mühendisliği (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bu ders kapsamında, lastik tekerleklerin genel teorisi ve yapısı, tutunma, sürüş dirençleri, kara taşıtının mobilite sınırları, taşıt güç aktarım sistemleri tasarımı konu başlıkları ele alınmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Lastik tekerlek kuvvetlerini modelleyebilme ve formüle edebilme.
2   Bir kara taşıtının mobilite limitlerini modelleyebilme, formüle edebilme ve değerlendirebilme.
3   Bir kara taşıtının boyuna dinamiğini temel düzeyde modelleyebilme ve formüle edebilme.
4   Bir kara taşıtının güç aktarım alt sistemini temel düzeyde modelleyebilme ve formüle edebilme.
5   Bir kara taşıtının güç aktarım alt sisteminin temel tasarım parametrelerini belirleyebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Taşıt sistemlerine giriş
2 Lastik tekerleklerin yapısı ve tasarımı
3 Lastik tekerlek dinamiğine giriş
4 Hareket dirençleri
5 Taşıtın mobilite sınırları
6 Güç aktarım sistemi konfigürasyonları
7 Taşıt kavramalarının tasarımı
8 Kademeli vites kutularının tasarımı
9 Tork konvertörleri ve yarı otomatik vites kutularının tasarımı
10 Otomatik vites kutularının tasarımı
11 Kademesiz vites kutularının tasarımı
12 Taşıt diferansiyellerinin tasarımı
13 Dağıtıcı dişli kutularının tasarımı
14 Kardan millerinin tasarımı ve seçimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Jazar RN. (2008). Vehicle Dynamics; Theory and Application. New York: Springer Science+Business Media, LLC.
2. Gillespie TD. (1992). Fundamentals of Vehicle Dynamics. Warrendale, PA: Society of Automotive Engineers, Inc.
3. Ellis JR. (1994). Vehicle Handling Dynamics. London: Mechanical Engineering Publications Limited.
4. Ellis JR. (1969). Vehicle Dynamics. London: Business Books Limited
5. Reimpell J, Stoll H, Betzler JW. (2002) The Automotive Chassis: Engineering Principles. Warrendale, PA: Butterworth-Heinemann.
6. Kuralay NS. (2008). Motorlu Taşıtlar; Temel ve Tasarım Esasları, Yapı Elemanları, Cilt 1; Tahrik ve Sürüş Sistemleri. İzmir: TMMOB Makina Mühendisleri Odası. Yayın No: MMO/2008/484.
7. Kuralay NS. (2008). Motorlu Taşıtlar; Temel ve Tasarım Esasları, Yapı Elemanları, Cilt 2; Fren ve Direksiyon Sistemleri. İzmir: TMMOB Makina Mühendisleri Odası. Yayın No: MMO/2008/485.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Taşıt güç aktarım teknolojisinin teorik esaslarını içeren dersler, öğrencilere sunum yardımıyla aktarılmaktadır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ders kapsamında açıklanan teorik esaslar, bir ara sınav ve bir final sınavı ile değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin derslere aktif olarak katılmaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-posta: murat.topac@deu.edu.tr
Telefon: +90 (0232) 301 92 48

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 3 42
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 5 70
Vize sınavına hazırlık 1 10 10
Final sınavına hazırlık 1 12 12
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.1545
ÖK.2544
ÖK.34554
ÖK.44543
ÖK.5454