DERS ADI

: SÜRDÜRÜLEBİLİR İŞ MODELİ İNOVASYONU

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MRK 4218 SÜRDÜRÜLEBİLİR İŞ MODELİ İNOVASYONU SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İşletme (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. BANU DEMİREL

Dersi Alan Birimler

İşletme (İngilizce)

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencinin inovasyon ve sürdürülebilirlik perspektifleriyle iş modeli kavramına odaklanmalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri çerçevesinde, ekonomik, çevresel ve sosyal sorunların sürdürülebilir çözümleri için yenilikçi yaklaşımlarla geliştirilen iş modelleri tanıtılacaktır. Bu ders aynı zamanda öğrenciyi gerekli metot ve araçlar aracılığıyla, sürdürülebilir iş modellerini geliştirme ve analiz etme becerileriyle donatmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İş modeli kavramını ve bileşenlerini açıklayabilmeleri.
2   Çevresel, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirlik bağlamında iş modeli yeniliklerini anlamaları.
3   Sürdürülebilir iş modelleri geliştirmek ve analiz etmek için gerekli metot ve araçları öğrenmeleri.
4   Fikirlerini iletme becerilerini geliştirmeleri beklenmektedir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

MRK 2001 - PAZARLAMA İLKELERİ

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 Sürdürülebilirlik ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri
3 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve İşletmeler (1. Ödev)
4 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve İşletmeler (1. Ödev)
5 Sürdürüllebilirlik Raporları Analizi
6 Sürdürüllebilirlik Rapor Analizi Tartışma (2. ve 4. Ödev)
7 Sürdürüllebilirlik Rapor Analizi Tartışma (2. ve 4. Ödev)
8 Kanvas İş Modeli
9 Kanvas İş Modeli
10 Sürdürülebilir İş Modeli İnovasyonu
11 İş Modeli İnovasyon Araçları
12 İş Modeli İnovasyon Araçları
13 Sürdürülebilir İş Modeli Geliştirme (3. Ödev)
14 Sürdürülebilir İş Modeli Geliştirme (3. Ödev)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Bocken, N., Ritala, P., Albareda, L. & Verburg , R. (2019). Innovation for Sustainability: Business Transformations Towards a Better World. Springer Nature, Switzerland
2. Jørgensen, S., & Pedersen, L. J. T. (2018). RESTART sustainable business model innovation. Springer Nature: Switzerland (https://doi.org/10.1007/978-3-319-91971-3)
3. Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ile Kurumsal Dönüşüm, Editörler: Prof.Dr.Canan Madran & Prof.Dr.Mustafa Tanyeri, Akademisyen Yayınevi, Mayıs 2020

Okuma Listeleri dönem boyunca eğitmen tarafından sağlanacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı, Bireysel Ödev, Sınıf Tartışması, Grup Çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV 1 ÖDEV 1
2 ODV 2 ÖDEV 2
3 ODV 3 ÖDEV 3
4 ODV 4 ÖDEV 4
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ODV 1 * 0.30 + ODV 2* 0.20 + ODV 3 * 0.40 + ODV 4 * 0.10


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖDEV 1: Öğrencilerden verilen bölümü okumaları, ilgili SKA'yı anlamaları, SKA'yı iş dünyasının bakış açısından tartışarak kısaca özetlemeleri ve sınıfta sunmaları beklenmektedir.
Ödev 1- Notlandırma Kriterleri ve Dereceli Puanlama Anahtarı:

Konuya Hakim Olma (Her Bir Sunucuya Sorular Sorarak ve Raporda Bölümün Bağlamını ve İçeriğini Özetleyerek) %50

Sunumlar, Sunum Dereceli Puanlama Anahtarına göre notlandırılacaktır.
Sunum Dereceli Puanlama Anahtarı:
Konuya hakim, sorulara daha fazla açıklama ile yanıt verir - Mükemmel (%100)
Konuya genel hakimiyet, sorulara temel düzeyde yanıt verme - Çok İyi (%80)
Materyal konusunda genel olarak rahat, çoğu soruya cevap verebiliyor - İyi (%60)
Materyali temel düzeyde anlama, ancak ustalık belirgin değil - Orta (%40)
Konuya aşina değil, sorulara cevap veremiyor - Zayıf (%0)

SKA İş Uygulama Örneklerinin Verilmesi %50

Bu kriterin yerine getirilmesi Değerlendirme Rubriği ile değerlendirilecektir
Değerlendirme Rubriği:
Bu belirli unsur yok veya beklentilerin altında kalıyor ve/veya verilen bağlam içinde tamamen yersiz. - Zayıf (%0)
Bu unsur biraz eksiktir ve bağlama tam olarak uymamaktadır. - Adil (%40)
Bu unsur tatmin edici bir şekilde geliştirilmiştir ve bağlama kabul edilebilir bir standartta uymaktadır. - İyi (%60)
Bu unsur iyi ve profesyonel bir şekilde geliştirilmiştir ve bağlama uymaktadır. - Çok iyi (%80)
Bu özel unsurun geliştirilme şekli dikkate değer ve bağlama mükemmel bir şekilde uyuyor. - Mükemmel (%100)

ÖDEV 2: Öğrencilerden bireysel olarak, eğitmen tarafından belirlenen bir firmanın (yerel ya da küresel) sürdürülebilirlik raporunu analiz etmeleri beklenmektedir.
Ödev 2- Analiz için Puanlama Kriterleri
Analizin uygun şekilde yapılması (%100)
Notlandırma için Değerlendirme Rubriği kullanılacaktır


ÖDEV 3: Öğrencilerin gruplar halinde, derste tanıtılan çerçeveleri ve araçları kullanarak sürdürülebilir bir iş modeli geliştirmeleri beklenmektedir. Gruplar bir rapor hazırlayacak ve iş modeli tekliflerini sunacaklardır.
Sunum için Notlandırma Kriterleri
Konuya İyi Hakim Olmak (%50)
Notlandırma için Sunum Rubriği kullanılacaktır
İçerik ve bağlam yeterliliği (%50)
Notlandırma için Değerlendirme Rubriği kullanılacaktır


ÖDEV 4: Tartışmalar, Ödev 2'nin bulgularına dayalı olarak yürütülecektir.
Ödev 4- Tartışma için Puanlama Kriterleri
Aşağıda belirtilen tüm kriterlerin değerlendirilmesinde değerlendirme rubriği kullanılacaktır.
Bağlam ve İçeriğin Özetlenmesi (%30)
Eleştirel Analiz (Firmaların iyi ve kötü SKA uygulamalarını açıklamak ve firmaların uygulamalarının yeterliliği hakkında yorum yapmak) (%40)
Profesyonel İletişim (başkalarını dinleyebilme ve saygı duyabilme; fikirleri dinleyicilere iletebilme) (%30)

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin en az yüzde 70'ine devam etmek zorunludur.
2. İntihal disiplin işlemi ile sonuçlanacaktır.
3. Öğrencilerin sınıf içi tartışmalara aktif olarak katılması beklenmektedir.
4. Öğrencilerin derslere zamanında katılması beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

banu.atrek@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem içinde açıklanacaktır

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Ödev Hazırlama 3 20 60
Sunum Hazırlama 1 10 10
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 136

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1355
ÖK.2555
ÖK.355355
ÖK.45