DERS ADI

: İslam Eğitimi Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ERA 4172 İslam Eğitimi Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. SALİH TUZER

Dersi Alan Birimler

İlahiyat (M.T.O.K.)
İlahiyat
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

1. Tarihte İslami eğitimin gelişimi ve kurumsallaşması hakkında daha derin bir anlayış sağlamak.
2. İslam bilim anlayışını ve bu anlayışın kaynağı olan hadisleri, Kur'an ve hadisleri incelemek.
3. Hz. Muhammed (s.a.v.) döneminden başlayarak Mekke ve Medine döneminde İslami eğitimin gelişimini incelemek.
4. Hz. Muhammed (s.a.v.) sonrası İslam eğitimindeki eğitimsel gelişmeleri ve kurumsallaşmayı değerlendirmek.
5. Örgün din eğitiminin en önemli unsurlarından biri olan medreselerin kuruluş, gelişim ve kapanış süreçlerini analiz etmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam'ın eğitime bakış açısını kavrayabilir.
2   İslami eğitim ve kurumların gelişimini açıklayabilir.
3   İslami eğitimde kullanılan öğretim yöntemlerini tanımlayabilir.
4   Medrese öncesi ve sonrası İslami eğitimdeki gelişmeleri değerlendirir.
5   Osmanlı Devleti'nden Türkiye Cumhuriyeti'ne geçiş sürecinde İslami eğitimdeki yenilikleri öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı
2 İslam eğitiminin temel kavramları.
3 İslam'da eğitimin önemi ve anlamı
4 Hz. Muhammed (s.a.v.)'in eğitime bakış açısı
5 İslam eğitiminde Mekke dönemi
6 İslam eğitiminde Medine dönemi
7 Medreselerden önce eğitim kurumları
8 Medreselerin gelişim süreci
9 İlköğretim eğitim kurumları
10 Yükseköğretim eğitim kurumları
11 İslam eğitiminde Yaygın-eğitim kurumları
12 İslam eğitiminde müfredat
13 İslam eğitiminde Modern dönem
14 İslam eğitiminde kullanılan öğretim metotları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Daun, H., & Arjmand, R. (2018). Handbook of Islamic education. Springer International Publishing.

Hilgendorf, E. (2003). Islamic education: History and tendency. Peabody Journal of Education, 78(2), 63-75.

Anzar, U. (2003). Islamic education: A brief history of madrassas with comments on curricula and current pedagogical practices. Paper for the University of Vermont, Environmental Programme, 55.

Kazıcı, Z. (2016). Anahatlarıyla islam eğitim tarihi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım yöntemi
Tartışma yöntemi
Soru-cevap yöntemi
Araştırmaya-dayalı öğrenme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin akademik başarıları ara sınav ve final sınavlarıyla değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

salih.tuzer@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Esnek

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 6 84
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Kitap Okuma 1 15 15
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 161

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1454
ÖK.2454
ÖK.3454
ÖK.4454
ÖK.5454