DERS ADI

: İnsan Hakları: Din ve Vicdan Özgürlüğü

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3111 İnsan Hakları: Din ve Vicdan Özgürlüğü SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

19 yüzyıldan itibaren ortaya çıkan ve sanayileşme ve modern dönemin getirdiği sosyal ve insani koşullar ile iki büyük dünya savaşının ortaya çıkardığı karışıklık ve sıkıntılardan sonra BM nezdinde kabul edilen İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi ışığında, dinlerin temel öğretileri, dini toplulukların varlık mücadeleleri ve kültürel etkileşim gibi olguları tekrar ele alma ve anlamlandırma çabaları ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda öncesi ve sonrasıyla İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinde din ve vicdan özgürlüğü ile doğrudan veya dolaylı olarak ilgili maddeleri, dinler ve içinde yaşadıkları kültürler açısından değerlendirmek; bu sayede din ve inanç özgürlüğü, dinî ve kültürel ayrımcılık, asimilasyon gibi meselelerin çözümleme çalışmalarına ışık tutma amacını taşımaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci dersin sonucunda, Din ve Vicdan özgürlüğünün nasıl bir özgürlük alanı olduğunu kavrar.
2   Uluslararası hukuki belgelerde din ve vicdan özgürlüğü ile ilgili hükümleri yaşayan dinlerin temel öğretileri açısından değerlendirir.
3   Çeşitli dinlerin mensuplarının karşılaştığı sorunlarla ilgili çözüm yollarını kavrar.
4   Uluslararası hukuk ve din arasındaki meselelerde ufuk sahibi olur.
5   Dinler arası diyalog, Misyonerlik, Cihat, din-devlet ilişkisi gibi din ve vicdan özgürlüğü ile ilgili kavram ve olgulara dair fikir sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Dersin yöntemi, temel kavramları, problem alanı
2 Modern dönemde ortaya çıkan dini ve hukuki sorunların çerçevesi: Ulusal ve Uluslararası Hukuki Belgeler
3 BM Evrensel İnsan Hakları Bildirgesi ve Din
4 Yaşayan dinlerin temel öğretileri ve Din-Vicdan özgürlüğü
5 Siyasi Çerçeve: Din ve Vicdan Özgürlüğü
6 Laiklik ve Din-Devlet İlişkisi
7 Dini Azınlıklar ve özgürlük alanları
8 Kültürel Sorunlar: Dini ve kültürel ayrımcılık
9 Çok kültürlü toplumlar ve dini özgürlük alanları
10 Sosyal Sorunlar: Sağlık-eğitim-çalışma gibi temel haklar ve dini ayrımcılık
11 Küreselleşme, toplumlar arası ilişkiler ve farklı dinlere hoşgörü sınırları
12 İslam ve dini çeşitlilik: İslam toplumlarında din ve vicdan özgürlüğü
13 Evrensel ve toplumsal ahlak ile dini özgürlükler
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Hilmi Ziya Ülken, Eski Yunandan Çağdaş Düşünceye Doğru İslam Felsefesi: Kaynakları ve Etkileri, Ülken Yayınları, İstanbul 2007.
2. Mehmet Bayraktar, İslam Felsefesine Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1997.
3. Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, çev., Kasım Turhan, İklim Yayınları, İstanbul 1992.
4. M.M. Şerif (ed.), İslam Düşüncesi Tarihi, (İslam Felsefesi ve Filozofları Bölümü), insan Yayınları, c.I-IV, İstanbul 1990.
5. Seyyid Hüseyin Nasr-Oliver Leaman (ed.), İslam Felsefesi Tarihi, çev., Şamil Öçal, Hasan Tuncay Başoğlu, Açılımkitap Yayınları, c.I-III, İstanbul 2007.
6. Peter Adamson ve Richard C. Taylor (ed.), İslam Felsefesine Giriş, çev., M. Cüneyt Kaya, Küre Yayınları, İstanbul 2007.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Kitap Okuma 7 1 7
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 101

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.14334
ÖK.24334
ÖK.34334
ÖK.44334
ÖK.54334