DERS ADI

: Hulefa-i Raşidin Döneminde Kadın (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4494 Hulefa-i Raşidin Döneminde Kadın (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SÜLEYMAN GENÇ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Herhangi bir dönemde yaklaşık olarak toplumun yarısını oluşturan kadınların durumunu ortaya koymak, o dönemin tarihine de önemli ölçüde ışık tutar. Bu sebeple Raşid Halifeler devrinde kadının toplumdaki yeri, statüsü, eğitim ve öğretimi, siyasi hayattaki rolü kavrandığı takdirde İslam dünyasında kadın anlayışının oluşmasına bu devrin anlayışlarının etkilerini görmek mümkün olacaktır. Raşid Halifeler devrinde kadının durumunu olduğu gibi ortaya koymayı, rivayetlere hiç bir ön kabulle yaklaşmadan ele aldığımız konuları en doğru şekilde ortaya koymayı ve olayları aynen aktarmayı amaçlıyoruz.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci dersin sonucunda Raşid Halifeler devrinde kadın konusunda yeni yaklaşımlar hakkında ana hatlarıyla bilgi elde eder.
2   Öğrenci, Raşid Halifeler döneminde kadın hakkındaki anlayışların Hz. Peygamber devriyle karşılaştırmasını yapar
3   Konuyla ilgili eser veren yazarları, eserlerini ve metotlarını öğrenir.
4   Konuyla ilgili rivayetlerin iç bağlamı (siyak-sibak) ve dış bağlamı esas alınarak anlaşılması gerektiğini kavrar.
5   Konunun temel kavram ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Raşid halifeler devrinde kadının sosyal hayattaki yeri
2 Görüşlerine Değer Verilen Kadınlar
3 Erkeklerle Tartışma Yapabilen Kültürlü Kadınlar
4 Çeşitli Konularda Etkili Olan Kadınlar
5 Kadının Sosyal Güvenliği
6 Kadınlara Maaş Bağlanması
7 Yardıma Muhtaç Kadınların Durumu
8 Kadınlara Yapılan Haksızlıkların Önlenmesi
9 Kadının Ekonomik Özgürlüğü
10 Kadın Erkek İlişkileri
11 Giyim - Kuşam
12 Kadınlar Aleyhine Oluşan Fikirler
13 Toplumdan Dışlanmaları
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

CANAN, İbrahim,
- Hz. Peygamber'in Sünnetinde Terbiye, Ankara 1980.
ÇAĞATAY, Neşet,
- İslâm Öncesi Arap Tarihi ve Cahiliye Çağı, Ankara 1982
FAYDA, Mustafa,
- "Âişe", DİA, Istanbul 1989;
HAMİDULLAH, Muhammed,
- İslâm Peygamberi, Çev: Salih Tuğ, İstanbul 1980;
- Mecmuatü'l-Vesâiki's-Siyâsiyye Li'l-Ahdi'n-Nebevi ve'l-Hilafeti'r-Raşide, Beyrut 1985;
- İslâm'da Devlet İdaresi, Çev: Kemal Kuşçu, Ankara 1979;
- İslâm'a Giriş, Çev: Kemal Kuşçu, Ankara, b.t.y. (5. baskı).
el-KETTÂNÎ, Muhammed b. Cafer b. İdrîs Abdulhay b. Rabbânî (1345/1927),
- et-Terâtibu'l-İdâriyye, I-II, Fas, b.t.y.
NEDVÎ, Mevlânâ Seyyid Suleyman,
Asr-ı Saadet, Çev: Ömer Rıza, I-V, İstanbul 1978.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suleyman.genc@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51