DERS ADI

: Türk Din Anlayışı:Matüridilik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4474 Türk Din Anlayışı:Matüridilik SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL OCAK

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Türk kültürüyle karışıp kaynaşarak onun bir parçası haline gelen Mâtüridîliğin nasıl bir din anlayışı ve çağdaş ve modern hayata ışık tutan nasıl bir din yorumu olduğunun öğrenilmesini sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bir Ehli Sünnet din anlayışı olarak Mâtüridîliğin dayandığı fikrî temeli kavramış olacak.
2   Bir itikâdî mezhep olarak Mâtüridîliği oluşturan başlıca inançların felsefi değeri hakkında bilgi sahibi olacak.
3   Türk kültür hayatında Mâtüridîliğin yerini anlamış olacak.
4   Mâtüridîliğin modern toplum hayatındaki önemini kavramış olacak.
5   Mâturidî'nin, dinin hayattaki yeri ve fonksiyonuna dair yaklaşımını tanıyabilecek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Orta Asya'da İmam Maturidi öncesi İtikadi Ekoller
2 İmam Maturidi'nin Düşünce Sistemi
3 İmam Maturidi sonrası Maturidiliğin Gelişimi ve Temel İlkeleri
4 Taeihsel Süreçte Maturidiliğin İhmali İddiaları
5 Maturidiliğin İhmalin Sebepleri ve Neticeleri
6 Büyük Selçuklu Devleti Döneminde Maturidilik
7 Anadolu Selçuklu Devleti Döneminde Maturidilik
8 Osmanlı Devleti Döneminde Maturidilik
9 Maturidiliğin Türk Kültürüyle İlişkisi
10 Maturidiliğin Anadolu Tasavvufuna Etkisi
11 Maturidiliğin Siyaset ile İlişkisi
12 Maturidiliğin Diğer Kültürlerle İlişkisi
13 Ulus Devlet Sürecinde Maturidiliğin Konumu
14 Türki Devletler Arasındaki İlişkilerin Gelişiminde Maturidiliğin Rolü

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1.Hanifi Özcan, Mâtüridî'de Bilgi Problemi; Mâtüridî'de Dînî Çoğulculuk;
2.Türk Kültür Hayatında Mâtüridîlikle ilgili Türkiye Günlüğü Yazıları.(101 ve sonraki sayılarda)
3.Sönmez Kutlu, TÜRKLERİN İSLAM ANLAYIŞINININ OLUŞUMUNDA VE MEDENİYET TASAVVURUNDA İMAM MÂTURÎDÎ (333/944) NİN ETKİLERİ
4.M. Sait Yazıcıoğlu, Osmanlılar ve Sünnî-Hanefî Anlayış, Türkler, XI,
5.Ömer Özgül, İMAM MÂTÜRÎDÎ NİN ANADOLU TASAVVUF KÜLTÜRÜ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
6. Hilmi Demir, Matüridilik bir ulus devlet projesi midir

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, açıklma ve tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin dersten önce ilgili konuları okuyarak zihnen hazır olması beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

halil.ocak@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51