DERS ADI

: Türk Eğitim Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4095 Türk Eğitim Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. YUSUF CEYLAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türk eğitim tarihini ana hatlarıyla ele alarak Türk eğitim düşüncesinin ve kurumsal yapısının gelişimi hakkında bilgi vermektir. Öğrencilerin, İslamiyet öncesi Türk eğitiminin genel görünümünü hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak, İslamiyetle birlikte Türk eğitim düşüncesindeki değişimi konusunda değerlendirmede bulunabilmelerine yardımcı olmaktır. Türk eğitim tarihinde ortaya çıkan eğitim görüşlerini, problemlerini ve kurumlarını ana hatlarıyla ele alarak günümüz eğitimiyle ilişkisini kurmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenciler; Türk Eğitim tarihi süresince belli başlı dönemleri analiz ederek, tarih bilgileri çerçevesinde tanımlayabilir. Öğrenciler bu tanımlamaları yaparken Türk eğitim sistemini batı eğitim sistemiyle karşılaştırmalı olarak analiz edebilir.
2   Türk eğitim tarihinin belli başlı dönemleriyle ilgili bilgi sahibi olur. Türk eğitim düşüncesini ve kurumlaşma sürecini açıklar, Türk milli eğitim sisteminin yapı ve işleyişini hakkında bilgi sahibi olur.
3   Eğitimin alt sistemlerini, bunların amaç ve işlevini bilir.
4   Eğitimle ilgili temel sorunları çözümleyebilir.
5   Eğitimle ilgili sorunların teşhis edilmesinde ve çözümlenmesinde bilimsel yöntemi kullanır. Eğitimle ilgili sorunların çözülmesine dönük öneriler geliştirebilirler.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı.
2 Türk Eğitim Tarihi hakkında genel bilgi.
3 İslamiyet öncesi Türk Eğitim Tarihi
4 İslam dininin doğuşu ve eğitim-öğretim anlayışı
5 İslamiyet Sonrası: Karahanlılar, Selçuklular ve Büyük Selçuklular dönemi
6 Osmanlı Kuruluş Dönemi Eğitim Tarihi
7 19.Yüzyıla Kadar Batı Eğitiminin Türk Eğitim Tarihi ile Karşılaştırılması
8 Osmanlı Yükseliş Dönemi Eğitim Sistemi
9 Osmanlı Saray Eğitimi
10 Askeri Okullardaki gelişmeler ve eğitime yansımaları
11 Tanzimat Dönemi Eğitim Sistemine genel bakış
12 Sivil Eğitim Kurumlarındaki Reformlar
13 Mutlakiyet ve Meşrutiyet Dönemi Eğitim Sistemleri
14 Türkiye Cumhuriyeti Eğitim Yapısı ve Tevhid-i Tedrisat Yasası(Yükseköğretim Kurumları ve Eğitimdeki güncel sorunlar)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1.Yahya Akyüz,. Başlangıçtan 2001 e Kadar Türk Eğitim Tarihi, İstanbul 2001
2. Halis Ayhan, Türkiye de Din Eğitimi, Ankara 2004
3. Kemal Aytaç, Avrupa Eğitim Tarihi, Ankara,1980.
4. , Mehmet Dağ, Hıfzırrahman R. Öymen, İslam Eğitim Tarihi, Ankara 1974.
5. Komisyon, 21. Yüzyılda Eğitim ve Türk Eğitim Sistemi, Ankara 2010.
6. Hüseyin Atay, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, , Ankara 1978.
7. Türk Eğitim Sistemi, 15. ve 16. Yüzyıllarda Osmanlı Medreseleri. İstanbul 2005
8. Salih Zeki Zengin, Medreselerden Darülfünuna Türkiye de Yüksek Din Eğitimi, İstanbul 2011.
9. Necdet Sakaoğlu, Osmanlıdan Günümüze Eğitim Tarihi, İstanbul 2003
10. Cavit Binbaşıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Türk Eğitim Tarihi, Ankara 2009.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yusuf.ceylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 6 84
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51