DERS ADI

: Mutezile Okumaları (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4047 Mutezile Okumaları (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MEHMET İLHAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Önemli Kelâm Ekollerinden olan Mutezilenin temel ilke ve görüşlerini kendi mezhep mensuplarının Kelâm metinlerinin seçilen yerlerinden okuyup anlamalarını ve tercüme edebilmelerini ve değerlendirmelerini sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci, Mutezile ile ilgili temel bilgileri kaynaklarına doğrudan başvurarak araştırabilir
2   Benzer metinlerle karşılaştığında okuyup anlayabilir
3   Bunları tercüme etme için meleke kazanmaya başlar
4   Klasik Kelam problemleriyle ilgili bilgi edinir
5   Klasik metinlerden hareketle modern problemlere çözüm bulma becerisi edinir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Kâdî Abdulcebbârın Usûlul-Hamse adlı eserinden (tah. Faysal Bedr Avn) Nazar Kısmı (65-67 sayfalar) okuma, tercüme ve değerlendirmesi
2 2. Kâdî Abdulcebbârın Usûlul-Hamse adlı eserinden Tevhîd Kısmı (67-69 sayfalar) okuma, tercüme ve değerlendirme
3 3. Kâdî Abdulcebbârın Usûlul-Hamse adlı eserinden Adl Kısmı (69-70 sayfalar) okuma, tercüme ve değerlendirme
4 4.Kâdî Abdulcebbârın Usûlul-Hamse adlı eserinden el-Menziletü beynel-Menzileteyn ve el-Vad vel Vaîd, el-Emru bil-Marûf ven-Nehy anil-MünkerKısımları (70-72 sayfalar) okuma, tercüme ve değerlendirme
5 5.Kâdî Abdulcebbârın Usûlul-Hamse el-Emru bil-Marûf ven-Nehy anil-Münker, Hudûs Delili, Allahın Varlığı Kısımları (72-74 sayfalar) okuma, tercüme ve değerlendirme
6 6.Kâdî Abdulcebbârın Usûlul-Hamse Allahın Görülmeyeceği, Allahın Bir Olduğu Kısımları (74-76 sayfalar) okuma, tercüme ve değerlendirme
7 7.Kâdî Abdulcebbârın Usûlul-Hamse Allahın Kabihi (Kötü) Yaratmayacağı, Allahın Bir Olduğu Kısımları (76-77 sayfalar) okuma, tercüme ve değerlendirme
8 8.Kâdî Abdulcebbârın Usûlul-Hamse Kulların Kendi Fiillerini Yaratması Kudretin Fiilden Önce Olması Kısımları (77-78 sayfalar) okuma, tercüme ve değerlendirme
9 9.Kâdî Abdulcebbârın Usûlul-Hamse, Allahın İradesi kısmı (80-81) okuma, tercüme ve değerlendirme
10 10.Kâdî Abdulcebbârın Şerhu Usûlil-Hamse, Taklid kısmı (s. 60-62) okuma, tercüme ve değerlendirme
11 11.Kâdî Abdulcebbârın Şerhu Usûlil-Hamse, Taklid kısmı (s. 63-65) okuma, tercüme ve değerlendirme
12 12.Hayyât, Kitâbul-İntisâr, Cemel Harbi, Hz. Osman ve Mürtedin katli hakkında (s. 50-51) okuma, tercüme ve değerlendirme
13 13. Hayyât, Kitâbul-İntisâr, Ebul-Hüzeylin Cennet Hakkındaki Görüşleri (s. 56-57) okuma, tercüme ve değerlendirme
14 14. Hayyât, Kitâbul-İntisâr, (s. 57-58) okuma, tercüme ve değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kâdî Abdulcebbar, Usûlu l-Hamse (tah.Faysal Avn) Kuveyt 1998.
Kâdî Abdulcebbar, Şerhu Usûli l-Hamse (ta lîk.Kıvâmuddîn Mânkdîm/ tah. Abdulkerim Osman) Kahire 1965.
Hayyât, Kitâbu l-İntisâr, Beyrut 1957.
Marife dergisi, Mutezile Özel Sayısı, Yıl: 3, sayı: 3 Konya 2004.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, tercüme teknikleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarı yıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.ilhan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 151

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51