DERS ADI

: Din-Devlet İlişkisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3268 Din-Devlet İlişkisi SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL OCAK

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

İslam tarihi boyunca din-siyaset, ideoloji-devlet ve fakih-sultan arasındaki ilişkilerin doğasını ortaya koymayı ve analiz etmeyi hedefler. Ulemanın siyasete ve devlet yönetimine olan bakışının ve temel fikirlerinin analiz etmeyi hedefler.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dinin siyasete bakışını ortaya koyar.
2   Dinin bir devlet talebi olup olmadığınnı inceler.
3   İslam yönetim biçiminin temel esaslarını ortaya koyar.
4   Ulema-siyaset ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur.
5   müslüman düşünürlerin siyaset düşüncesini öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam Siyaset Düşüncesinin Temel Kavramları -I-
2 İslam Siyaset Düşüncesinin Temel Kavramları -II-
3 İslam Siyaset Düşüncesinin Yapısı
4 Siyasi Düşünce Tarzları
5 Siyaset-Fıkıh İlişkisinin Teorik Boyutları
6 Siyaset-Fıkıh İlişkisinin Pratik Boyutları
7 Klasik Dönem İslam Siyaset Düşüncesi: Farabi -Maverdi Örneği
8 Klasik Dönem İslam Siyaset Düşüncesi: Gazzali -İbn Haldun Örneği
9 Modern Dönem İslam Siyaset Düşüncesi: Muhammed Abduh Örneği
10 Modern Dönem İslam Siyaset Düşüncesi: Said Halim Paşa Örneği
11 Din-Devlet İlişkileri: Osmanlı Devleti Örneği
12 Din-Devlet İlişkileri: Safevi Devleti Örneği
13 Cumhuriyet Türkiyesi'nde Din-Devlet İlişkileri -I-
14 Cumhuriyet Türkiyesi'nde Din-Devlet İlişkileri -II-

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Özlem Bağdatlı, İslam Siyaset Düşüncesinin Kavramsal Temelleri, Dergah Yayınları
2. Ahmet Yaman, Siyaset ve Fıkıh, İz Yayıncılık
3. Huriye Tevfik Mücahid, Farabi'den Abduh'a Siyasi Düşünce, İz Yayıncılık
4. Lütfü Sunar, Özgür Kavak, İslam Siyaset Düşüncesi, İlem y.
5. Said Halim Paşa, Buhranlarımız, İz Yayıncılık
6. İsmail Kara, Cumhuriyet Türkiyesi'nde Bir Mesele Olarak İslam, Dergah Y.
7. Vecih Kevserani, Fakih ve Sultan, İşaret Y.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, soru-cevap, slayt sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

halil.ocak@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 59

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51