DERS ADI

: İslam Dünyasında Türbeler I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3253 İslam Dünyasında Türbeler I SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SEYFULLAH PALALI

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Bir mezar yapısı olarak türbeler, İslâm Uygarlığının en değerli maddi kültür varlıkları arasında yer alır. Derste türbelerin ortaya çıkışı ve gelişim süreci incelenerek Türkiye dışındaki âbidevî mezar yapıları, ana formları ve başlıca özellikleriyle tanıtılacaktır. Dünya mimarlık mirasının başyapıtları arasında yer alan Tac Mahalin yanı sıra Hoca Ahmed Yesevî Türbesi gibi daha pek çok önemli örneği bulunan, yerel yönetimler veya küresel kuruluşlarca giderek koruma altına alınan dînî mimarînin bu yapı tipi ile onun tarihsel-toplumsal fonksiyonunun irdelenmesi; İslâm dünyasındaki türbe yapısı imajı ve siluetine ilişkin farklılıkların kavranması dersin temel amaçlarındandır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci, türbe yapılarına ilişkin terminolojiyi öğrenir.
2   Defin uygulamaları ile türbelerin ortaya çıkışı ve yayılışı hakkında bilgi sahibi olur.
3   Türkiye dışında kalan âbidevî mezar yapılarını tanıyarak bunların sanat ve kültür dünyamızdaki önemini kavrar.
4   İslâm dünyasındaki türbe yapılarının temel form ve görünüşlerine ilişkin farklılıkları açıklar.
5   Türbe yapılarının fonksiyonunu ve İslâm uygarlığındaki yerini kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse Giriş: Mezar Yapılarıyla İlgili Temel Terimler
2 İnsanlık Tarihinde Cesedin Ortadan Kaldırılmasına İlişkin Uygulamalar.
3 Hz. Peygamber Döneminde Defin Gelenekleri ve Kabir Çeşitleri.
4 İslâm Dünyasında Türbelerin Doğuşu ve İlk Türbeler.
5 11.-13. Yy. Türk Siyasî Coğrafyası ve Türbelerin Yaygınlaşması
6 14. Yy. Orta Asya ve İran Coğrafyasında Türbeler.
7 13.-15. Yy. Hind Alt Kıtasında Türbeler.
8 Ara Sınav
9 Timurlu Türbeleri: Hoca Ahmed Yesevî Türbesi ve Emir Timur Türbesi
10 Babürlü Türbeleri: Erken Örnekler
11 Şeyh Nizamüddin Türbesi ve Hümayun Türbesi: Form, Fonksiyon ve Anlam.
12 Ekber Türbesi: Değişimin Gücü
13 Tac Mahal: Öze Dönüş ve Kristalizasyon
14 İslâm Dünyasında Türbelerin Tarihsel-Toplumsal Fonksiyonları
15 Yarıyıl sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Heyet, İslâm Dünyasında Mezarlıklar ve Defin Gelenekleri I-II, TTK, Ankara, 1996.
C. Esad Arseven, Türk Sanatı, İstanbul, 1970.
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İstanbul 1989.
Suut Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara, 1954.
Suut Kemal Yetkin, İslam Mimarisi, Ankara, 1965.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel Materyal (resim, video) Eşliğinde Ders Anlatımı.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

s.palali@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51