DERS ADI

: İslam Düşünce Tarihinde Batınilik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3283 İslam Düşünce Tarihinde Batınilik SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL OCAK

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Tarih boyunca insanlık düşüncesinde etkili olmuş olan Bâtınîliğin İslam Düşüncesi içerisindeki yeri, etkileri ve önemini kavratmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Batınî düşüncenin asıl kaynağının İslam dışı unsurlar olduğunu anlar.
2   Bâtınî düşüncenin İslam düşüncesindeki yerini kavrar
3   Bâtınî düşücenin, örnek metinleri kullanarak, nassları nasıl anladığını öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam öncesi Bâtınî düşünce (Hermetizm, Gnaostisizm, Orfizm ve Kabbala)
2 Erken dönem İslam düşüncesinde Bâtınî fırka oluşumları
3 Şia'nın teşekkülü ve Bâtınîliğe kucak açması
4 İsmailiyye Fırkasının ilk dönemi
5 İsmailiyye Fırkasının Fatımî dönemi
6 İsmailiyye Fırkasının Nizarî-Musta'li dönemleri
7 Bâtınî doktrinin İslam düşüncesinde ortaya çıkması, tevil-tenzil veya bâtın-zahir ayrımı
8 Bâtınî doktrinin argümanları
9 Batıni Mezheplerde İbadetlerin Mukayesesi
10 Bâtınî doktrinin meşruiyyet arayışında otoriteye duyulan ihtiyaç.
11 Bâtınî doktrinin İslam inanç esaslarına tatbik şekilleri.
12 Bâtınî doktrinin İslam ibadet esaslarına tatbik şekilleri.
13 Hurûfî Metinlerden örnekler.
14 Batınilik Eleştirileri: Gazzali ve Kadı Abdülcebbar Örneği

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Mustafa Öz, Şiilik ve Kolları, İstanbul 2011.
2. Farhad Daftary, İsmaililer Tarihi ve öğretileri-, (çev. Erdal Toprak), Ankara 2002.
3. Mustafa Öztürk, Kuran ve Aşırı Yorum -Tefsirde Bâtınilik ve Bâtıni Tevil Geleneği-, Ankara 2003.
4. Cemil Sarıcı, Kadı Abdülcebbar'ın Batınilik Eleştirisi, (Dokrora Tezi)
5. İmam Gazzali, Batıniliğin İçyüzü, çev. Avni İlhan
6. Şeyza Çokşen, Selçuklular Çağında Batınilik, Karmatiler Örneği (Yüksek Lisans Tezi)
7. Ramazan Gündüz, Gazzali'nin Batınilerle Mücadelesinin Kelami Tahlili, (Doktora Tezi)
8. Berna Tekev, Batıni Mezheplerde İbadet, (Yüksek Lisans Tezi)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, Anlatım, Tartışma Soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

halil.ocak@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 4 4
Ödev Hazırlama 1 5 5
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 103

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31