DERS ADI

: Osmanlıca Dini-Edebi Metinler I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3119 Osmanlıca Dini-Edebi Metinler I SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. NECDET ŞENGÜN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Öğrencilerin daha sonraki yıllarda karşılaşabilecekleri Osmanlıca metin örnekleri hakkında genel bilgiler edinmesini sağlamak; metin şerhi, metin tahlili hakkında gerekli bilgileri vermek ve eski metinleri okuma ve anlama becerilerini geliştirmektir. Diğer taraftan bu ders sayesinde sadece Arapça veya Farsça dinî metinlerin (Tefsir, Hadis, Fıkıh, Tasavvuf vb.) olmadığını aynı zamanda Türkçe dinî metinlerin de son derece bol olduğunu ortaya koymak ve fakülteden mezun olmadan önce öğrencileri bu metinlerle buluşturmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk din ve bilim adamlarının ortaya koyduğu dinî eserleri tanır
2   Türk edebiyat adamlarının ortaya koyduğu edebî metinleri tanır.
3   Türklerin İslam dinine yaptıkları hizmetleri bir nebze olsun fark eder.
4   Osmanlıca dinî-edebî metinleri okuma, anlama becerisini kazanır.
5   Okuduğu Osmanlıca metinlerden istifade etme becerisini kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tefsir Metinleri I (Mensur)
2 Hadis Metinleri I (Mensur)
3 Akaid Metinleri I (Mensur)
4 Fıkıh Metinleri I (Mensur)
5 Tasavvuf Metinleri I (Mensur)
6 Siyer Metinleri I (Mensur)
7 Kısas-ı Enbiyâ Metinleri I (Mensur)
8 Hoca Ahmed Fakih, Çarh-nâme (Manzum)
9 Gazeller (Yûnus Emre, Seyyid Nesîmî, Avnî) (Manzum)
10 Tevhîd ve Münacaat Örnekleri (Manzum)
11 Mesnevî Örnekleri (Manzum)
12 Hilye, Şehrengiz ve Devriyye Örnekleri (Manzum
13 Müseddes, Tercî-i Bend ve Terkîb-i Bend Örnekleri (Manzum) (İlâhî, Ramazâniyye ve Pend-nâme Örnekleri (Manzum)
14 Osmanlıca Dini Hikayeler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ Yay., Ankara 1996.
2. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım (I-II), Akçağ Yay., Ankara 2008.
3. Fevziye Abdullah Tansel, Türk-İslam Edebiyatı Türkçe Dini Metinler (I-II), Ankara Üniv. İlahiyat Fak. Yay., Ankara 1971.
4. Necla Pekolcay, Türk İslam Edebiyatı Metinleri, İstanbul 1986.
5. Mehmet Eminoğlu, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, TDV Yay., Ankara 2003.
6. Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri (I-II), Akçağ Yay., Ankara 2000.
7. Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yay.i, İstanbul 1997.
8. Şemseddin Sami, Kamus-ı Türkî, Çağrı Yay., İstanbul 1996.
9. Muallim Naci, Lügat-ı Naci, Çağrı Yay., İstanbul 2006.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Metin okuma, Sözlükten kelime bulma, Anlam analizi yapma ve Metnin anlam dünyasına giriş.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

necdet.sengun@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe saat: 13.00-15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 104

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51