DERS ADI

: Kelam Tarihi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 3314 Kelam Tarihi II ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MEHMET İLHAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Öğrencilerin, Kelam İlminin ortaya çıkışı, tanımı, doğuşu ve gelişimine katkıda bulunan alimlerin görüşleri hakkında bilgi sahibi olmalarını amaçlar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kelâm Tarihi hakkında Mesleki Temel Bilgilere sahip olur.
2   İslam Düşüncesinde İnançla ilgili problemler hakkında bilgi edinir
3   Farklı yaklaşımları öğrenerek çözümleme ve sentez yapma kabiliyetini kazanır.
4   Belli başlı kelami ekolleri öğrenir
5   Modern dönemde Yeni İlmi Kelam hakkında bilgi edinir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Hafta Mutezile'nin Beş esası ve Temel Bazı Hususlarda Mutezili Düşünceler: Akıl-Nakil; Halku'l-Kur'ân; Ruyetullah; Husun-Kubuh
2 2. Mutezile'nin Basra ve Bağdat Ekolleri
3 3. Mutezilenin Sistematik Dönem Bazı Âlimleri ve Görüşleri: Allaf, Nazzam, Câhız, Ebu Ali Cübbâî ve Ebu Haşim Cübbâî, Hayyat, Kadi Abdulcebbar, Zemahşeri
4 4. Selefiyye, Ehl-i Sünnet'in Oluşumu
5 5. Eşariliğin Oluşum Süreci Ve Mütekaddimûn Dönemi: Bakıllani, İbn Furek, İsferayini, Bağdadi, Cüveyni
6 6. Müteahhirun Dönemi (Sistem, terim, amaç ve hedef bakımından) ve Önde Gelen Temsilcileri: Gazali, Razi, Amidi, Tusi, İci, Teftazani, Cürcani, Ali Kuşcu, Hocazade
7 7. Eşariliğin Varlık, Allah, âlem Anlayışı
8 8. Matüridiliğin Ortaya Çıkışı ve Hanefilikle İlişkisi
9 9. Matüridiliğin Temel bazı Görüşleri: Bilgi, Uluhiyet, İnsan Fiilleri, Nübüvvet, İman ve Büyük Günah
10 10. Bazı Önemli Matüridi Alimler ve Eserleri: Matüridi, Hakim Semerkandi, Pezdevi, Ebul Muin Nesefi, Ömer Nesefi, N. Sabuni, Ebul Berekat Nesefi, Beyazi, Sivasi
11 11. Matüridiliğin İhmal Sebepleri; Matüridilik-Eşarilik Karşılaştırması Marifetullah, Husun-kubuh, Cüz'î İrade
12 12. Matüridilik-Eşarilik Karşılaştırması: Güç Yetirelemeyen Teklif , tekvin, Hikmet, Allah Kelamını İşitme, Ezelde Maduma Hitap, kadınların peygamberliği
13 13. Yeni İlm-i Kelam
14 14. Çağdaş Kelam Düşüncesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

-Mert, Muhit, Kelâm Tarihinin Problemleri, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2008.
-Esen, Muammer, Kelâm Tarihi Kelâm Ekolleri ve Görüşleri, Ankara: İlâhiyât, 2006.
-Abdulhamid, İrfan, İslâmda İtikâdî Mezhepler ve Akaid Esasları, Ter. M. Sâim Yeprem, İstanbul, 1994.
-Topaloğlu, Bekir, Kelam İlmi Giriş, İstanbul 1991.
-WATT, W.Montgomery, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E.Ruhi Fığlalı, Ank. 2010.
-Özervarlı, Said, Kelâm da Yenilik Arayışları, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1988.
-Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, İçerikle ilgili maddeler.
Karadeniz, Osman, Kelam Tarihi Notları,
İzmirli, İ.Hakkı, Yeni İlm-i Kelam.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.ilhan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 61

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1
ÖK.224
ÖK.332342
ÖK.415
ÖK.52