DERS ADI

: Yakındoğu Prehistoryası II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARK 1004 Yakındoğu Prehistoryası II ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Arkeoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖVÜN SELİM MARTİN

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji (İÖ)
Arkeoloji

Dersin Amacı

Dersin amacı, Yakındoğu'da Neolitik Çağ ve Kalkolitik Çağ kültürlerine, üretim teknolojileri temelinde tanımlamalar getirebilmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yakındoğu'da Yarı Yerleşik toplumlar ve yaşantılarını tanımlayabilme
2   Yakındoğu'da Holosen'de özel iç bölgeler: Levant, Mezopotamya ve İç Anadolu'yu coğrafi ve kültürel olarak tanımlayabilme
3   Yakındoğu'da yerleşim tipolojisindeki gelişim süreçlerini tartışabilme.
4   Yakındoğu'da yerleşik hayatı irdeleyebilme
5   Yakındoğu'da üretilen Neolitik Paketi ve yayılımını tanımlayabilme
6   Yakındoğu'da köyden kente, şeften krala dönüşümü tanımlayabilme
7   Arkeoloji Kronolojisinde Tarihöncesi çağ ve dönemleri tanımlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Uygarlığı oluşturan etmenler
2 2. Epipaleolitik ve Mezolitik Karşılaştırması
3 3. Yerleşik Hayatı yaratan nedenler
4 4. Jeolojik Çağ geçişi: Pleistosen ve Holosen
5 5. Neolitik Çağ'ın Tanımı
6 6. PPN'nin keşfi: Eriha Şoku
7 7. Mezopotamya ve Levant'da ilk köylerin kuruluşu
8 8. Ara Sınav
9 9. Anadolu'da Neolitik Çağ'ın keşfi
10 10. Dünyanın ilk Neolitik Köyleri
11 11. Neolitik Çağ'da Sosyal Karmaşa ve Çözümü
12 12. Neolitik Çağ Kamu ve Özel Yapıları
13 13. Neolitik Paketin oluşumu ve yayılması
14 14. Kılavuz Fosil Seramik
15 15. Yakındoğu da İleri Üretim Çağları
16 16. Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

TÜRKÇE KAYNAKLAR
M.Özdoğan, N.Başgelen (Ed.), Türkiye de Neolitik Dönem-Yeni Kazılar, Yeni Bulgular, İstanbul, 2007.
M.Kartal, Konar-Göçerlikten Yerleşik Yaşama Geçiş Epi-Paleolitik Dönem Türkiye de Son Avcı-Toplayıcılar, İstanbul, 2009.
N.Başgelen (Ed.), 12000 Yıl Önce Uygarlığın Anadolu dan Avrupa ya Yolculuğunun Başlangıcı Neolitik Dönem, İstanbul, 2007.
Frangipane, G. Yakındoğu da Devletin Doğuşu, Çev.Z.Z.İlkgelen, Arkeoloji ve Sanat yay. İst.-2002
Dolukhanov P. Eski Ortadoğu da Çevre ve Etnik Yapı, Çev.S.Aydın, İmge Ktbv. Ankara-1998
Maisels, C.K. Uygarlığın Doğuşu, Çev.A.Şenel, İmge Ktbv. Ankara-1999
Bottéro, J. Eski Yakındoğu, A.Kahiloğulları-P.Güzelyürek-L.A.Özcan, Dost Ktbv.Yay. Ankara-2005
Van de Mieroop, M. Antik Yakındoğu`nun Tarihi, Çev.S.Gül, , Dost Ktbv.Yay. Ankara-2004
P. Bordreuil, F.B-Chattonet, C.Michel. Tarihin Başlangıçları (Eski Yakındoğu Kültür Ve Uygarlıkları) Alfa Yay, İst-2015
Roger Lewin. Modern İnsanın Kökeni, Tübitak -2000
R.J.Braidwood, Tarihöncesi İnsanları, İstanbul, 1990.
Prof. Dr. Galip Akın. Prehistorya ya Giriş. Alter Yay, Ankara 2018
Prof. Dr. Galip Akın. İnsanın Prehistorik Dönemde Kullandığı Hammaddeler. Alter Yay. Ankara 2019
John. J. Shea. Paleolitik ve Neolitik Yakındoğu da Taş Aletler. Doruk Yay.2019
Metin Kartal. Taş Çağlarında Yontmataş Uçlar. Bilgin Yay. Ankara-2019
Gregory Curtis. Mağara Ressamları. Redingot Yay. İst-2017
Ian Hodder, Scott Hutson. Geçmişi Okumak. PHOENİX YAYINEVİ -2017
Ian Hodder. Dolanıklık -İnsanlar İle Şeyler Arasındaki İlişkilerin Arkeolojisi Alfa Yay-2018
Richard Leakey, Roger Lewin. Göl İnsanları. Tübitak-1998
Felicien Challaye. Dinler Tarihi. Varlık Yay-1998
Colin Renfrew, Paul Bahn. Arkeoloji. Homer Kitabevi -2017


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Ara Sınav
2. Final Sınavı

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 4-6: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

selim.martin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 13:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Sunum Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 101

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555444555
ÖK.2555555555444555
ÖK.3555555555444555
ÖK.4555555555444555
ÖK.5555555555444555
ÖK.6555555555555555
ÖK.7555555555555555