DERS ADI

: Yakındoğu Prehistoryası I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARK 1027 Yakındoğu Prehistoryası I ZORUNLU 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Arkeoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖVÜN SELİM MARTİN

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji (İÖ)
Arkeoloji

Dersin Amacı

Dersin amacı insanın ilk alet ürettiği Paleolitik Çağ'dan Epipaleolitik Dönemin sonuna kadar geçen süreçte Yakındoğu'da gelişen kültür süreçlerine mimari, ölü gömme gelenekleri ve küçük buluntular ışığında tanımlamalar getirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Verilen coğrafyada yaşamış insan türlerini açıklayabilme.
2   Yakındoğu'da gelişen Paleolitik kültür evrelerinin çevre kültürlerarası ilişkilerine açıklık getirebilme.
3   Yakındoğu'da gelişen Paleolitik yerleşimlerin detaylı tanımlamalarını yapabilme.
4   Yakındoğu'da Paleolitik Alet Teknolojisini tanımlayabilme.
5   Yakındoğu'da Prehistorik dönemde kullanılan hammaddeleri tanımlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Yakındoğu coğrafyası özelinde Bereketli Hilal'in, Mezopotamya nın, Levant ın ve Anadolu nun coğrafi tanımı
2 2. Primatlar, Hominidler ve Homolar
3 3. İnsanın Kökeni üzerine yapılan araştırmaların tarihçesi
4 4. İnsanın tanımı, alet üretimi, beslenme ve yerleşim tipolojisi
5 5. Alt ve Orta Paleolitik çağlarda yaşayan insan türleri, iklimle ilişkileri ve yerleşimleri
6 6. Üst Paleolitik ve Epipaleolitik çağlarda yaşayan insan türleri, iklimle ilişkileri ve yerleşimleri
7 7. Alet Teknolojisinin Gelişimi
8 8. Ara Sınav
9 9. Paleoltik Çağ Araştırma Problemleri
10 10. Levant ve Mezopotamya Paleolitik Yerleşimleri
11 11. Anadolu Paleolitik ve Epipaleolitik Yerleşimleri
12 12. Paleolitik Çağ Sanatı
13 13. Epipaleolitik - Mezolitik dünya
14 14. Prehistorik hammaddeler
15 15. Ritüel, Tören ve Ölü Gömme Adetleri
16 16. Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

TÜRKÇE KAYNAKLAR
M.Özdoğan, N.Başgelen (Ed.), Türkiye de Neolitik Dönem-Yeni Kazılar, Yeni Bulgular, İstanbul, 2007.
M.Kartal, Konar-Göçerlikten Yerleşik Yaşama Geçiş Epi-Paleolitik Dönem Türkiye de Son Avcı-Toplayıcılar, İstanbul, 2009.
N.Başgelen (Ed.), 12000 Yıl Önce Uygarlığın Anadolu dan Avrupa ya Yolculuğunun Başlangıcı Neolitik Dönem, İstanbul, 2007.
Frangipane, G. Yakındoğu da Devletin Doğuşu, Çev.Z.Z.İlkgelen, Arkeoloji ve Sanat yay. İst.-2002
Dolukhanov P. Eski Ortadoğu da Çevre ve Etnik Yapı, Çev.S.Aydın, İmge Ktbv. Ankara-1998
Maisels, C.K. Uygarlığın Doğuşu, Çev.A.Şenel, İmge Ktbv. Ankara-1999
Bottéro, J. Eski Yakındoğu, A.Kahiloğulları-P.Güzelyürek-L.A.Özcan, Dost Ktbv.Yay. Ankara-2005
Van de Mieroop, M. Antik Yakındoğu`nun Tarihi, Çev.S.Gül, , Dost Ktbv.Yay. Ankara-2004
P. Bordreuil, F.B-Chattonet, C.Michel. Tarihin Başlangıçları (Eski Yakındoğu Kültür Ve Uygarlıkları) Alfa Yay, İst-2015
Roger Lewin. Modern İnsanın Kökeni, Tübitak -2000
R.J.Braidwood, Tarihöncesi İnsanları, İstanbul, 1990.
Prof. Dr. Galip Akın. Prehistorya ya Giriş. Alter Yay, Ankara 2018
Prof. Dr. Galip Akın. İnsanın Prehistorik Dönemde Kullandığı Hammaddeler. Alter Yay. Ankara 2019
John. J. Shea. Paleolitik ve Neolitik Yakındoğu da Taş Aletler. Doruk Yay.2019
Metin Kartal. Taş Çağlarında Yontmataş Uçlar. Bilgin Yay. Ankara-2019
Gregory Curtis. Mağara Ressamları. Redingot Yay. İst-2017
Ian Hodder, Scott Hutson. Geçmişi Okumak. PHOENİX YAYINEVİ -2017
Ian Hodder. Dolanıklık -İnsanlar İle Şeyler Arasındaki İlişkilerin Arkeolojisi Alfa Yay-2018
Richard Leakey, Roger Lewin. Göl İnsanları. Tübitak-1998
Felicien Challaye. Dinler Tarihi. Varlık Yay-1998
Colin Renfrew, Paul Bahn. Arkeoloji. Homer Kitabevi -2017


DİĞER DİLLERDEKİ KAYNAKLAR

Akazawa T. (2005 online). Further discussion on the Palaeolithic assemblages from the Douara Cave. Chapter X. Palaeolithic assemblages from the Douara Cave site. Bulletin 6 http://www.um.u-tokyo.ac.jp/publish_db/Bulletin/no06/no06005.html
Akazawa T. (2006 online). Further discussion on the Palaeolithic assemblages from the Douara Cave. Chapter X. Palaeolithic assemblages from the Douara Cave site. Bulletin 16. http://www.um.u-tokyo.ac.jp/publish_db/Bulletin/no16/no16002.html
Akazawa T, Muhesan S, Dodo Y, Kondo O, Mizoguchi Y. (1995). Neanderthal infant burial. Nature 377:585-586. (AT1995)Akazawa T, Muhesan S, Dodo Y, Kondo O, Mizoguchi Y, Abe Y, Nishiaki Y, Ohta S, Oguchi T, Haydal J. (1995). Neanderthal infant burial from the Dederiyeh Cave in Syria. Paléorient 21,2: 77-86.
Anati E. (1963). Palestine before the Hebrews: A history from the earliest arrival of man to the conquest of Canaan. New York: Knopf.
Anati E. (1993). Har Karkom in the light of new discoveries. Studi Camuni 11. Valcamonica: Edizioni del Centro.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1-Ders
2-Sunum
3-Tartışma
4-Film Gösterileri
5-Müze Çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Vize
2. Final

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-5: Ara sınav ve finalde sorulacak teorik ve görsel sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Tartışmalara katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

selim.martin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 10:30-11:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 84

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555555555
ÖK.2555555555555555
ÖK.3555555555555555
ÖK.4555555555555555
ÖK.5555555555555555