DERS ADI

: Müzik Arkeolojisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARK 4052 Müzik Arkeolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Arkeoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖVÜN SELİM MARTİN

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji
Arkeoloji (İÖ)

Dersin Amacı

Tarihöncesi dönemden Roma İmparatorluğuna kadar çeşitli kültürlere/uygarlıklara ait, müziklerin, enstrümanların ve diğer araçlarının sosyal yaşamda, toplumsal sınıflandırmada, beslenme ve barınmada, meslek gruplarında, halk kahramanları ve suçlularda, söylence ve efsanelerde kullanımının sosyolojik ve kültürel olarak incelenmesi ve bu örneklerin sanat hayatına etkilerini öğrencilerin doğru biçimde tanımasını sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Farklı Uygarlıkların müziği, enstrümanları ve diğer araçlarına ait bilgi sahibi olması
2   Sesin ve Müziğin toplumdaki rolünü tanımlayabilmesi
3   Sosyal sınıfların müzik ve enstrüman farklarını tanımlayabilmesi
4   Müzik, enstrüman ve diğer araçların ihtiyaca bağlı/isteğe bağlı kullanımının ilişkisini tanımlayabilmesi
5   Müzik, enstrüman ve diğer araçların toplumdaki rolünün sanatla ilişkisini kurabilmesi
6   Kültür yaratımında Müzik, enstrüman ve diğer araçların kullanılmasını tanımlayabilmesi
7   Geçmiş dönemlere ait Müzik, enstrüman ve diğer araçların kullanımına yönelik kuramsal bilgiyi uygulama alanlarında edindiği bilgiler ışığında değerlendirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi, Sesin ve Müziğin Tanımı
2 Ses ve Müziğin Kökenleri
3 Paleolitik Çağ da Müzik
4 Nolitik Çağ da Müzik
5 Kalkolitik Çağ da Müzik
6 Tarihöncesi Enstrümanlar
7 Tunç Çağ ında Müzik
8 Ara Sınav
9 Demir Çağı ve 1. Binde Müzik
10 Antik Çağ'da Enstrümanlar
11 Mitolojide Müzik
12 Mitolojide Müzik
13 Mitolojide Müzik
14 Helen Kültüründe Müzik
15 Helen Kültüründe Müzik
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. The Prehistory of Music: Human Evolution, Archaeology, and the Origins of Musicality, İan Morley, Oxford Press, 2013
2. Neolitik Çağ'dan Hititler'e Anadolu'da Müzik ve Enstrümanlar, Meral Sayın, Akademisyen Kitabevi, 2017
3. Eski Önasya ve Mısır da Müzik, Belkıs Dinçol, Eskiçağ Bil. Enst. Yay. 2003
4. Hititlerde Müzik, Müzik aletleri ve Müzisyenler, Gülgüney Masalcı Şahin, Bilgin Kültür Sanat Yay. 2020
5. Müziğin Öyküsü Müzik Enstrümanları, Eserleri, Akımları, Stefano Catucci, İş Kültür Yay. 2015
6. Müziğin Öyküsü, Howard Goodall, Pegasus Yay. 2018
7. Müzik Tarihi, İlhan Mimaroğlu, Varlık Yayınları, 2022
8. Zaman İçinde Müzik, , Evin İlyasoğlu, Remzi Kitabevi. 2023
9. Müziğin Öyküsü, Vural Yiğit, Sarmal Kitabevi, 2023
10. Hayalet Müzik, Kolektif, Artemis Yay, 2019
11. Eskilerin Şöleni - Hayalet Müzik 2, Kolektif, Artemis Yay, 2022
12. Beş Dünya ve Müziğin Yaradılışı /Kızılderili ve Aztek Mitolojisi, Aydın Bodur (Derleyen), Dipnot Yay. 2010
13. İçinden Müzik Geçen Mitolojiler Mezopotamya, Filiz Işık Bulut, İthaki Yay, 2023
14. Mitolojinin Müziği, Uğur Kılınç, Karakum Yay, 2019
15. Ayşe nin Müzik Kitabı, Leyla Pamir, Can Yay. 1991
16. Ezginin Doğuşu, Adnan Saygun, Folklora Doğru, Sayı: 44, 9 -20, 1976
17. Anadolu nun Kadim Uygarlıklarından Süzülen Müziksel Anlamı Çözümlemede Arkeo-müzikolojinin Önemi, Banu Mustan Dönmez, Tykhe, 7(13), 2022, 197-212
18. Flüt Repertuvarında Yunan Mitolojisinin Yeri ve Mitolojik Karakter Pan ın Etkileri, Sezin Alıcı, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 19, 2020
19. Mitoloji Dans ve Müzik, Yavuz Köktan, Türük sayı 3, 261-271, 2014
20. Müziğin Kökenine Yönelik Arkeolojik Bir Değerlendirme, Çağatay Yücel, Lokman Hekim Dergisi, 2021; 11 (1): 16-29
21. Müziğin Yunan Mitolojisi ve Batı Kültürü İçindeki Algılanışı, Banu Mustan Dönmez, Zafer Kılınçer, Inonu University Journal of Art and Design, Cilt/Vol.1 Sayı/No.1 (2011): 101-113
22. Antik Yunan Mitolojisinde Pan Karakterinin Batı Müziği Bestecileri Üzerindeki Etkisi, Bahar Sarıboğa, Ulakbilge, 2018, Cilt 6, Sayı 28, 1147 -1159
23. Antik Yunan Toplumunda ve Felsefesinde Müzik ve Flüt Çalgısı, Bahar Sarıboğa, Çiler Akıncı, AKÜ AMADER / SAYI 6, 2017

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-4: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 1-7: Final Sınavında sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

selim.martin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders Günü saat:12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 6 72
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Sunum Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 112

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555555555
ÖK.2555555555555555
ÖK.3555555555555555
ÖK.4555555555555555
ÖK.5555555555555555
ÖK.6555555555555555
ÖK.7555555555555555