DERS ADI

: Sesbilgisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ERA 2063 Sesbilgisi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ÖZGÜN KOŞANER

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı sesbilgisi konusunda ayrıntılı bilgi vermek ve öğrencilerin seslerin nasıl üretildiklerinin dışında, fiziksel özelliklerinin ne olduğunu, hava ortamında nasıl iletildiklerini ve nasıl algılandıklarını öğrenmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sesletim organlarını tanıması ve farklı hava çıkış düzeneklerini bilmesi
2   Ses dalgalarının fiziksel özelliklerini ve havada nasıl iletildiğini bilmesi
3   Konuşmanın nasıl algılandığını bilmesi
4   Biçimlendicileri tanımlayabilmesi
5   Ses verisi üzerinde çözümleme yapabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, İzleğin tanıtılması ve tartışılması, Sesletim Organları Seslerin oluşumu
2 Hava çıkış düzenekleri
3 Dışa patlamalı sesler, içe patlamalı sesler, şaklamalar Söyleyiş biçimlerine göre ünsüzler Ötümlülük durumlarına göre ünsüzler
4 Ses dalgalarının fiziksel özellikleri: Sıklık, Genlik, Nitelik
5 Ses dalgalarının türleri
6 Kaynak Filtre teorisi
7 Ötüm ve gürültü kaynakları Bağımsız değişim
8 Arasınav
9 Biçimlendiriciler ve biçimlendiricilerin hesaplanması
10 Praat ile biçimlendirici çözümlemesi
11 Konuşmanın algılanması: Kulağın anatomik yapısı
12 Konuşmanın algılanmasında sinir yolakları
13 Laboratuvar Uygulaması
14 Laboratuvar uygulaması
15 Laboratuvar uygulaması
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Ladefoged, Peter. (2005). A Course in Phonetics. 5th ed. Thomson.

Yardımcı kaynaklar:
Kenstowicz, Michael. (1994). Phonology in Generative Grammar. Blackwell.
Demircan, Ömer. (1996) Türkçenin Sesdizimi. İstanbul: Der Yayınları.
Ergenç, İclal. (2002) Konuşma Dili ve Türkçenin Söyleyiş Sözlüğü. İstanbul: Multilingual.
Özsoy, Sumru. (2004) Türkçenin Yapısı I: Sesbilim. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
Gussenhoven, Carlos, and Haike Jacobs. (1998). Understanding Phonology. Hodder Arnold.
Hayes, Bruce. (2008). Introductory Phonology. Blackwell.
Goldsmith, John (1995). Handbook of Phonological Theory. Blackwell.
Ladefoged, Peter, and Ian Maddieson. (1996). Sounds of the World's Languages. Blackwell.
Stevens, Kenneth. (1998). Acoustic Phonetics. MIT Press.

Diğer ders materyalleri:
PRAAT sesbilimsel çözümleme yazılımı

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Laboratuvar uygulamaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1, 2 ve 3 nolu öğrenme çıktıları ara sınav ve final sınavında sorulan kuramsal ve uygulamalı sorularla değerlendirilecektir.
4 ve 5 nolu öğrenme laboratuvar uygulamalarıyla değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozgun.kosaner@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13:15 - 15:00
Çarşamba 13:15 - 15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 3 24
Laboratuvar 6 3 18
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 18 18
Final Sınavına Hazırlık 1 24 24
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 153

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.5