DERS ADI

: Ses Eğitimi ve Diksiyon

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EDB 5006 Ses Eğitimi ve Diksiyon SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ŞERİF ALİ BOZKAPLAN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Türk Dili ve Edebiyatı öğretmen adaylarına düşüncelerini doğru, üslûbuna uygun olarak anlatmak için sesin uyumunu, sözcük ve hecelerin uzunluğu-kısalığı ve vurguları bakımından doğruluğunu; jesti, mimiği, takınılacak tavırları yerinde ve doğru kullanmayı öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İyi ve etkili konuşma ve yazmanın unsurlarını kavrayabilme ve açıklayabilme.
2   Düşünceleri doğru ve amacına uygun anlatabilme
3   Doğru vurgu ve tonlama, jest ve mimikleri yerinde kullanabilme.
4   Ses tekniklerin kavrayabilme.
5   Etkili bir iletişim için amaca uygun sözcükleri seçebilme ve kullanabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Diyaframdan nefes alma uygulamaları ve nefesi kontrollü kullanmak
2 Ses-Sesin nitelikleri-Yorulmadan konuşma teknikleri (Kafa ve göğüs sesi)
3 Kafa ve göğüs sesiyle ilgili uygulamalar
4 İyi bir konuşma sesinin özellikleri
5 Dilimizin özellikleri; Dil, Dudak, Çene tembelliğini giderme ve Tekerlemeler
6 Dil, Dudak, Çene tembelliğini giderme ve Tekerlemeler
7 Güzel konuşma örneklerine dair uygulamalar
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Birleşik kelimeler ve deyimlerin yazılışları ve diğer yazım kuralları
10 Vurgu, vurgu çeşitleri, vurgu-anlam ilişkisi
11 Vurgu ile ilgili uygulamalar
12 Ünlü harflerin sınıflandırılması-İstanbul Türkçesinde Daralma, Daralma ile ilgili uygulamalar
13 Tür ve özelliklerine göre şiir okuma çalışmaları
14 Tür ve özelliklerine göre şiir okuma çalışmaları
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1-Sırrı Er (2009), Temel Konuşma Teknikleri-Diksiyon, İstanbul: Hayat Yay.
2-Suat Taşer (2009), Konuşma Eğitimi, İstanbul: Pegasus Yay.
3-Nüzhet Şenbay (2010), Söz ve Diksiyon Sanatı, İstanbul: YKY.
4-Can Gürzap (2009), Söz Söyleme ve Diksiyon, İstanbul: Remzi Kitb.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin başarısı, dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınavından alacağı notla belirlenmektedir. Bunun dışında özel bir değerlendirme kriteri bulunmamaktadır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenciler derslere gelmeden önce ders programında belirtilen konulara hazırlanarak gelmelidirler. Derslerin %70'ine devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.bozkaplan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi, 15:00-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Kitap Okuma 5 2 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 88

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55