DERS ADI

: Acil Tıp 301

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ACL 3502 Acil Tıp 301 ZORUNLU 0 0 0 13

Dersi Veren Birim

Tıp Doktorluğu

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ÇİMEN GÜLBEN OLGUNER

Dersi Alan Birimler

Tıp Doktorluğu

Dersin Amacı

1- Acil tıbbı ilgilendiren belirti ve bulgularla sağlık kuruluşuna başvuran hastanın tanısının konması, ayırıcı tanısının yapılması, 
tedavisinin yönetilmesi ve yönlendirilmesi konusunda bilgi ve beceri edinilmesini sağlamaktır.
2- Adli olgu yönetimi ve ölümün medikolegal yönü konularında bilgi ve beceri edinilmesini sağlamaktır.
3- Erişkin, çocuk ve yenidoğanda kardiyopulmoner arrestin tanınması, temel ve ileri yaşam desteğinin uygulanması konusunda bilgi ve beceri sahibi olunmasını sağlamaktır.
4- Yoğun bakım üniteleri, kabul kriterleri, hasta izlemi, sepsisli hastanın tanınması konularında bilgi sahibi olunmasını ve mekanik ventilatörlerin tanınmasını sağlamaktır.
5- Travmalı hastanın tanısının konması, stabilizasyonun sağlanması ve tedavisinin yönetilmesi, yönlendirilmesi konusunda bilgi ve beceri edinilmesini sağlamaktır.
6- Zehirlenen hastanın tanı ve tedavisinin yönetimi ile izlemi konularında bilgi sahibi olunmasını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Travma hastasına genel yaklaşım kurallarını açıklayabilme, bulgularını ayırt edebilme, fizik bakısını yapabilme, tanısal inceleme sonuçlarını değerlendirebilme, yönetimlerinde öncelikleri tanımlayabilme, hastanın stabilizasyonunda yapılacakları önem sırasına göre uygulayabilme.
2   Şoklu hastada sıvı resusitasyon hedeflerini tartışabilme ve uygulanabilecek tedavileri düzenleyebilme
3   Yoğun bakım hastasında temel izlem ilkelerini akıl edebilme, genel tedavi ilkelerini bir araya getirebilme, mekanik ventilasyon endikasyonlarını tartışabilme, SIRS, sepsis ve çoklu organ yetersizliği ile ilişkili patolojileri açıklayabilme
4   Adli ölü muayenesini yapabilme, ölümün medikolegal yönünün değerlendirmesinde adli otopsi ve hekim sorumluluğunu tanımlayabilme, adli olgularda etik ve yasal sorumlulukları tanımlayabilme
5   Zehirlenen hastayı tanıyabilme, diğer hastalık ve durumlardan ayırtedebilme, tedavisini planlayabilme, değerlendirebilme, çözümleyebilme
6   Kardiyopulmoner arrest ve hemen öncesini tanıyabilme, temel ve ileri yaşam desteği uygulayabilme
7   Siyanoz tablosu ile gelen hastanın tanısını koyabilme, sebeplerini, ayırıcı tanılarını saptayabilme ve tedavisini düzenleyebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mezuniyet Öncesi Travma Kursu 
2 Birinci Basamak Adli Hekimlik Kursu 
3 Multitravmalı Hasta Stabilizasyonu 
4 Kardiyopulmoner Resusitasyon (KPR) TASK'I
5 Geç Komplikasyonlar TASK'ı
6 Siyanoz TASK'ı
7 Zehirlenme TASK'ı
8 Ölümün Medikolegal Yönü TASK'ı
9 Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- 10th Edition of the Advanced Trauma Life Support® (ATLS®) Student Course Manual. Chicago (IL): American College of Surgeons; 2018.
- Tintinalli Acil Tıp: Kapsamlı Bir Çalışma Kılavuzu (9. Baskı). Editörler: Tintinalli, J. E et al. Çeviri Editörleri: Serkan Emre Eroğlu, Ayhan Özhasenekler et al.(2021). Nobel Tıp Kitabevleri.
- Birinci basamakta adli tıp kitabı. Prof. Dr. Sermet Koç, Yrd. Doç. Dr. Muhammed Can (editörler). 2010, İstanbul Tabip Odası yayını.
- Adli Tıp ve Adli Bilimler; Editör: Prof. Dr. Halis Dokgöz, Akademisyen Kitabevi,2021.
- Yoğun Bakım - Lange,Ed. John M.Oropello, Vlad Kvetan , Stephen M. Pastores. Cev Ed. Prof.Dr.Işıl Özkoçak Turan Prof.Dr.Volkan Hancı. 2018.
- Yoğun Bakım Özet Bilgiler ve Güncel Notlar. Ed. Gyorgy Frendl, Richard D.Urman Cev Ed. Volkan Hancı, Mensure Yılmaz Çakırgöz. 2021.
- Acil Kardiyovasküler Bakım Kılavuzu - ERC 2021.
- AHA kılavuzu 2021.
- Miller Anestezi, 9. baskı. Çeviri editörü Ali Fuat Erdem, Güneş Tıp Kitabevleri, 2022.
- Barash Klinik Anestezi, 8. baskı. Çeviri editörleri Berrin Işık, Ömer Kurtipek, Güneş Tıp Kitabevleri, 2020.
- Goldfrank's Toxicologic Emergencies, 11e Eds. Lewis S. Nelson, et al. McGraw-Hill Education, 2019.
- T.C. Sağlık Bakanlığı Birinci Basamağa Yönelik Zehirlenmeler Tanı ve Tedavi Rehberleri, Ankara, 2008.
- Campbell's Operative Orthopaedics 13.baskı Çeviri editörü Hayati Durmaz Dogan Tıp Kitabevi, 2020.
- Miller Ortopedi yedinci baskı çeviri editörü Cem Nuri Aktekin Güneş Tıp Kitabevi 2019.




  

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Hasta başı teorik
Sunum
Laboratuvar çalışması (radyoloji, nükleer tıp..)
Poliklinik çalışması
TASK tanıtımı / tartışma oturumları
Nöbet
Olgu sunumu
Mesleksel beceriler (MBL) uygulaması
Uygulama / Hasta başı uygulama
İnteraktif olgu tartışması
Otopsi izlemi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 KSN Kuramsal Sınav Notu (%5
2 NÖK NÖKS (%20)
3 TSS Task Sonu Süreç Değerlendirme (%25)
4 ABD Ara Başarı Değerlendirmesi (%5)


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Madde 25 bent 3
Tüm dönemlerde, başarı dereceleri 100 (yüz) tam puan üzerinden değerlendirilir. Dönem geçme puanı 60 (altmış) olarak belirlenmiştir.

DÖNEM 5 için başarı değerlendirme puanı aşağıda belirtilen sınavların oranları baz alınarak hesaplanmaktadır.

Kuramsal Sınav Notu (%50)
NÖKS (%25)
Task Sonu Süreç (%25)
Ara Başarı Değerlendirme (%0)

Değerlendirme Kriteri

Tüm dönemlerde, başarı dereceleri 100 (yüz) tam puan üzerinden değerlendirilir. Dönem geçme puanı 60 (altmış) olarak belirlenmiştir.

DÖNEM 5 için başarı değerlendirme puanı aşağıda belirtilen sınavların oranları baz alınarak hesaplanmaktadır;
Kuramsal Sınav Notu (%50)
NÖKS (%25)
Task Sonu Süreç (%25)
Ara Başarı Değerlendirme (%0)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Acil Tıp Blok Başkanı: Prof. Dr. Çimen Olguner (cimen.olguner@deu.edu.tr),
Başkan Yardımcısı: Prof. Dr. Nil Hocaoğlu Aksay (nil.hocaoglu@deu.edu.tr)
Başkan Yardımcısı: Doç. Dr. Onur Gürsan (onur.gursan@deu.edu.tr)

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Öğrenciler, gereksinimleri doğrultusunda ilgili öğretim üyelerinden randevu alıp görüşebilmektedir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama  31 1 31
Ders Anlatımı 117 1 117
Hasta başı teorik  48 1 48
TSÖD sınavına hazırlık  8 2 16
Kuramsal sınava hazırlık  1 20 20
Sunum hazırlama  1 1 1
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 5 40
Hasta hazırlama 3 1 3
Nöbet 3 14 42
Task Sonu Öğrenci Değerlendirme (TSÖD) 8 1 8
NÖKS(Nesnel Örgün Klinik Sınav) 1 2 2
Kuramsal Sınav  1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 330

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20PK.21PK.22PK.23
ÖK.155555555555555555544555
ÖK.255555555555555555544555
ÖK.355555555555555555544555
ÖK.455555555555555555544555
ÖK.555555555555555555544555
ÖK.655555555555555555544555
ÖK.755555555555555555544555