DERS ADI

: Medya Okuryazarlığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GKD 5020 Medya Okuryazarlığı SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. DUYGU ÖZTİN PASSERAT

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
İngilizce Öğretmenliği (İngilizce)
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Fransızca Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Almanca Öğretmenliği
Sınıf Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Resim - İş Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Dersin Amacı

Öğrencilerin Televizyon, radyo, yazılı basın, internet vb. ortamlardaki mesajlara ulaşarak bunları çözümleme, değerlendirme ve iletme yeteneği elde etmesini ve ayrıca yazılı, görsel, işitsel medyaya yönelik eleştirel bakış açısı kazanmalarını sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İletişim şekillerini tanıyarak öğelerini fark eder.
2   Kitle iletişim araçlarını tanır
3   Medya organlarının tarihsel süreç içerisindeki evrimini ve etkilerini kavrar.
4   Medyanın birey ve toplum üzerindeki etkilerini analiz eder.
5   Medya organları tarafından verilen mesajların (siyasi, ekonomik, kültürel vb) toplum ve birey üzerindeki etkileri ve bu etkilerin alıcılar tarafından eleştirel bir bakış açısıyla nasıl değerlendirildiğini açıklar.
6   Medya okuryazarlığının önemini kavrar.
7   Derslerde medya ve multimedya ortamlarının kullanımıyla ilgili gerekli donanımı edinir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İletişim Kavramları ve İletişim Türleri Medya ve Kültür
2 Kitle İletişimi. Kitle İletişim Araçlarının Tarihsel Gelişimi Medya ve Şiddet
3 Medya Kavramı ve İşlevleri İlköğretim Medya Okur Yazarlığı programının incelenmesi
4 Medya ve Etik İlköğretim Medya Okur Yazarlığı programının incelenmesi
5 Ülkemizde televizyon yayıncılığı. Televizyon programları ve programların etkileri Yarıyıl Sonu Sınavı
6 Aile, Çocuk ve televizyon
7 Ülkemizde radyo yayıncılığı. Radyo programları ve programların etkileri
8 Ara Sınav
9 Ülkemizde gazete ve dergi yayıncılığı. Örnek bir gazete ve dergi yayının analiz edilmesi
10 İnternet. İlköğretim düzeyinde öğrenciler için internet ve internet konusunda dikkat edilmesi gerekenler.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AGNÈS, Jean; SAVINO, Josiane (1999) Apprendre Avec la Presse, Paris: RETZ/CLEMI.
BİNARK, Mutlu; GENCEL BERK, Mine (2010) Eleştirel Medya Okuryazarlığı, 2. Baskı, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
DUBOIS, Jean ve bşk. (2002) Dictionnaire de Linguistique. Paris: Larousse.
EN COLLABORATION (1992), L'éducation aux médias dans le monde: nouvelles orientations, Unesco, Clemi, , Paris: British Film Institute.
ERKMAN, Fatma (1987) Göstergebilime Giriş, İstanbul: Alan Yayıncılık.
GONNET, Jacques (1997) Éducation et Medias, Paris: PUF, coll. « Que sais-je », No: 3242.
GUICHON, N. (2006). Langues et TICE: Méthodologie de Conception Multimédia. Paris: Ophrys.
GUIRAUD, Pierre (1994) Göstergebilim, Çeviren: Prof. Dr. Mehmet Yalçın, 2. Baskı, Ankara: İmge Kitapevi
HERR, Nicole (1988) J'Apprends à Lire Avec le Journal (de 2 à 8 ans), Paris: RETZ/CLEMI.
HIRSCHSPRUNG, N. (2005). Apprendre et enseigner avec le multimédia. Paris: Hachette.
İMER, Kâmile; KOCAMAN, Ahmet; ÖZSOY, A. Sumru (2011) Dilbilim Sözlüğü, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
JAKOBSON, Roman, (1963) Essais de Linguistique Générale, Paris: Les Editions de Minuit.
JEAN, Georges (2006) Yazı: İnsanlığın Belleği, Çeviren: Nami Başer, 4. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
MANGENOT, F. & LOUVEAU, E. (2006). Internet et la classe de langue. Paris: CLE international
MASTERMAN, Len; MARIET, François (1994) L éducation aux média dans l Europe des années 90: Conseil de l Europe.
Mc QUAIL Denis, Sven WINDAHL (1994) Kitle İletişim Çalışmaları için İletişim Modelleri, Yayına Hazırlayanlar: Banu Dağtaş, Uğur Demiray, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
McQUAIL, Denis (1994) Kitle İletişim Kuramı, Çev. Ahmet Haluk Yüksel, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
MUTLU, Erol (1994) İletişim Sözlüğü, Ankara: Ark Yayınevi.
PEIRCE, Charles S. (1978) Écrits sur le Signe, Paris: Seuil.
REY-DEBOVE, Jacques ; REY, Alain (2006) Le Petit Robert de la Langue Française, Paris: Dictionnaires Le Robert.
RÉZEAU, Joseph (2007) Analyse de Internet et la classe de langue Apprentissage des langues et systèmes d'information et de communication (ALSIC), vol. 10, n° 2. pp.87-94. http://alsic.u-strasbg.fr/v10/rezeau2/alsic_v10_06-liv1.htm, mis en ligne le 15/06/2007
SEVERIN, Werner J. , James W. TANKARD, Wr. (1994) İletişim Kuramları: Kökenleri, Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları, Çev. Doç. Ali Atıf Bir, Arş. Gör. N. Serdar Sever, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
T.C. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (2007) İlköğretimde Medya Okuryazarlığı Dersi. Öğretmen El Kitabı. Ankara: RTÜK.
VARDAR Berke (yönetiminde), (2002) Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Multilingual Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, soru-cevap ve sunu çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yazılı, çoktan seçmeli test, ödev-sunu

Dersin Öğretim Dili

Fransızca

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

duygu.oztin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 78

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61
ÖK.71