DERS ADI

: Diksiyon ve Etkili Konuşma

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
RDE 2026 Diksiyon ve Etkili Konuşma SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Rus Dili ve Edebiyatı (Rusça)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ TAMİLLA ALİYEVA

Dersi Alan Birimler

Rus Dili ve Edebiyatı (Rusça)

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Eski rus dilinin sesbilimsel sistemi ve gelişim kalıplarını (hint-avrupadan proto slav ve proto -slavdan doğu slava) öğrenir.
2   2. Eski rus dilinin biçim bilimsel sisteminin temel özelliklerini öğrenir.
3   3. Eski rus dilinin söz dizimsel sisteminin en çarpıcı özelliklerini öğrenir.
4   4. Dilbilimde karşılaştırmalı-tarihsel yöntemin temellerini öğrenir.
5   5. Rusya dili tarihi ile ilgili bilimsel araştırma yapmayı ve ödev yazmayı öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Eski Rus dilinin sesbiilgisi sistemi. 11. Eski Rus dilinde sıfatların tarihi.
2 2. Eski Rusça'da ünlüler. 12. Eski Rusça'da zamirlerin tarihi.
3 3. Eski Rus dilinin tarihinde temel bir fonetik süreç olarak ses değişimi. 13. Eski Rusça rakamların ünümüz saylardan farkı.
4 4. İ I Harflerin ses değişiminin tarihi. 14. Eski Rus dilinde fiilin gramer kategorileri ve fiil sınıfları. Fiil formlarının tarihi.
5 5. Modern Rusça'daki ses değişiminin sonuçları. 15.Genel tekrar
6 6. Eski Rus dilinde [e]'den [o]'ya geçiş. 16.Finel sınav
7 7. Modern Rus edebi dilinde ve lehçelerinde [e]'den [o]'ya geçişin sonuçları.
8 8. Harfle gösterilir " " sesin tarihi.
9 9. Eski Rus dilinde ismin gramer kategorileri.
10 10. Eski Rus dilinde isimlerin tarihsel paradigmalarda değişiklikleri.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Borkovskiy, V.İ. İstoriçeskaya gramatika russkogo yazıka/ B.İ Borkovskiy, P.S.Kuznecov. - 2- izd.: UPSS, 2004. - 512. ISBN 5-354-00628-7
2. Buslayev, F. İstoriçeskaya gramatika russkogo yazıka v 2-h ç. Ç. 1.Etimologiya/ F.İ.Buslayev.: Yurayt, 2018. 234 s. (Seriya :Antalogiya mısli). ISBN 978-5-534-06353-0
3. https://biblio-online.ru/book/istoricheskaya-grammatika-russkogo-yazyka-v-2- ch-chast-1-etimologiya-411570 ref_from=31347
4. https://biblio-online.ru/book/istoricheskaya-grammatika-russkogo-yazyka-v-2-ch-chast-2-sintaksis-411571ref_from=31347

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-2-3 ara sınav, 4-5 ise final sınavı ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Tanımsız

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tamilla.aliyeva@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 10.00-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 12 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 113

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.555