DERS ADI

: Dünya Resim Sanatı Tarihi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
RSM 2026 Dünya Resim Sanatı Tarihi II ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Resim

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. ENGİN ASLAN

Dersi Alan Birimler

Resim

Dersin Amacı

19. Yüzyıl Modernist sanat kuramından başlanılarak, Manifestolar, Avngart sanat hareketleri ve Post modernizm, yeni medya ve Hibrit Sanatın güncel örneklerinin ve sanatçılarının incelemesi. Ayrıca tüm bu tarihsel süreci, sosyo-ekonomik ve politik tarih ile eş zamanlı değişim/dönüşümü içerisinde ele alarak, biçimsel/düşünsel özelliklerini kavrama, analiz etme, sentezleme ve yoruma ulaşma yetkinliğinin kazandırılması dersin temel amaçları arasındadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Resim Tarihi alanında Teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2   Resim/Sanat Tarihi bilgilerini ilgili alanlarda kullanır.
3   Alandaki mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
4   Kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler ve katkıda bulunur.
5   Resim sanatı tarihinin dönemlerini, akımlarını, sanatçılarını ve bir sanat eserinin konu, tema, üslup, teknik ve malzeme özelliklerini tanır.
6   Dersteki kazanımlarını değerlendirme ve analiz yaparak, bireysel çalışma pratikleri içerisinde bu becerileri geliştirerek özgün üslup ve yaratımlara ulaşmada kullanır.
7   Ortak Kültürel eserlerin gözetilmesi ve korunması konusunda etik değerlere sahip olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse giriş: Dersin işleyişindeki tarihsel sürece ilişkin ön bilgilerin verilmesi. Temel kavramlar çerçevesinde, 19. Yüzyıl Resim Sanatına genel bakış. Toplumcu Gerçeklik, Yeni Gerçekçilik ve Yeni Nesnellik
2 19. Yüzyıl Modernizmi ve Resim Sanatındaki yansımaları. Happening, Enstalasyon, Body Art ve Feminist Sanat.
3 Resim Sanatı bağlamında, Neoklasizm, Romantizm ve Sembolizm sanat akımları ile söz konusu sanat akımlarının öncü sanatçıları ve eserleri. Resim Sanatı: Yeni Medya Sanatları ve Hibrit Art
4 Empresyonist ve Post Empresyonist sanatçılar ve eserleri. Genel tekrar: Öğrencilerle, seçilmiş konular üzerinden soru-cevap, tartışma ve yorumların yapılması.
5 20. yüzyıl sanat akımları ve sanatçılar: Fovizm ve Kübizm sanat akımları incelenmesi ve değerlendirmeler.
6 Fütürizm ve Konstrüktivizm sanat akımları: Manifestolar ve öncü sanatçılar.
7 Soyut sanat ve öncü sanatçılar.
8 ARA SINAV (VİZE) HAFTASI: Yazılı Sınav veya Çoktan Seçmeli Test Ölçme-Değerlendirme: 100 puan üzerinden değerlendirilecektir.
9 Sürrealizm, Dada Hareketi ve Avangart Sanat hareketleri.
10 Postmodernizm: Michel Foucault, Jean Baudrillard, Jacques Derrida. Teori ve Pratikler.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Eco, Umberto. Güzelliğin Tarihi , çev. Ali Çevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Kitapçılık AŞ, 2006.
AKAY, Ali, Postmodern Görüntü, Bağlam Yayınları, İstanbul, 2002
BAUMAN, Zygmunt, Postmodernlik ve Hoşnutsuzlukları, Çev. İsmail Türkmen, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2000.
DERRIDA, Jacques DUFOURMANTELLE, Anne, On Hospitality (Cultural Memory in the Present), Trans. Rachel Bowlby, Stanford University Press, California, 2000.
ANDERSON, Perry, Postmodernitenin Kökenleri, Çev. Elçin Gen, İletişim Yayınları, İstanbul, 2002.
DORNO, Theodor W., Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, Çev. Nihat Ülner, Mustafa Tüzel, Elçin Gen, İletişim Yayınları, Sanat Hayat Dizisi:12, İstanbul, 2007
Panofsky, E. (2004). Bir İnsani Bilim Olarak Sanat Tarihi, Sanat Dünyamız, 91, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul,
Adnan Turani, Dünya Sanat Tarihi , Remzi Kitabevi Yay. 2005
Gisela Richter, Yunan sanatı , Cem Yayınevi,1984
Bedrettin Cömert, Sanatın Öyküsü , Remzi kitabevi, 2006
Worringer, W. (1985). Soyutlama ve Özdeşleyim . İstanbul: Remzi Kitabevi
Heinrich Wölfflin, Sanat Tarihinin Temel Kavramları , İstanbul Üni.Yay.1985Sinemoğlu, N. Tarih öncesinden Bizans a, Sanat tarihi , Mimar Sinan Üni. Yay.
Robert Lynton, Modern Sanatın Öyküsü , Remzi Kitabevi, İstanbul,1982
Ergüven, M. Yoruma Doğru , İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2002.
Nurhan Atasoy, 17.ve 18. Yüzyıllarda Avrupa Sanatı, İstanbul, 1976
Tunalı, İ. Felsefenin Işığında Modern Resim , İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. 1992
Sözen. M., ve Tanyeli, U. Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü , İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. 1994
Vasari, G. Sanatçıların Hayat Hikâyeleri , çev. Elif Gökteke, İstanbul: Sel Yayıncılık, 2013.
Metzinger, J. Resim Üzerine Not , ed., C. Harrison, ve P. Wood , Sanat ve Kuram 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi, çev. Sabri Gürses, İstanbul: Küre Yayınları, 2001.
Kandinsky, V. Sanatta Zihinsellik Üstüne , çev. Tevfik Turan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993.
Gombrich, E. H. Sanatın Öyküsü , çev. Erol Erduran ve Ömer Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları, 1992.
Finlay, V. Renkler Boya Kutusunda Yolculuklar , çev. Kudret Emiroğlu, Ankara: Dost Kitapevi Yayınları, 2002.
Lyotard, J.F.(1994), Postmodern Durum , (Çev: Ahmet Çiğdem), Vadi Yayınları, Ankara.
Jonathan Fineberg, 1940 tan Günümüze Sanat, Varlık Stratejileri Kara Kalem Kitabevi Yayınları, İzmir, 2014.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu programda; ara sınav ve final sınavı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav bulunmaktadır. Ara sınav % 40, final sınavı % 60 olarak ders geçme ağırlık yüzdesini (% 100) oluşturur. Ders için en az bir ara sınavı ve dönem sonu sınavı yazılı olarak yapılır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse katılım, yorum ve analiz yapabilme yetkinliği. Derse devamlılığın azami ölçüde sağlanması.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

engin.aslan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 12.00-12.30
Çarşamba:12.00-12.30
Cuma: 12.00-12.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 60

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1433344
ÖK.2223241
ÖK.333252
ÖK.43343423233
ÖK.534334433
ÖK.63344422
ÖK.733443224