DERS ADI

: Dünya Resim Sanatı Tarihi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
RSM 2025 Dünya Resim Sanatı Tarihi I ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Resim

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. ENGİN ASLAN

Dersi Alan Birimler

Resim

Dersin Amacı

Resim Sanatı Tarihinin, Prehistorik dönemlerden (mağara resimleri) günümüze değin geçen tarihsel süreci belli bir kronoloji, coğrafi ve kültürel boyutlarıyla ele alarak, insanlığın hayat serüvenindeki sanatsal eylemselliğinin neden-sonuç ilişkisi içerisinde incelenmesi ve tartışılması. Ayrıca, sanatın kavram ve kuramlarının tarihsel gelişimini sosyo-ekonomik ve politik tarih ile eş zamanlı değişim/dönüşümü içerisinde ele alarak, biçimsel/düşünsel özelliklerini kavrama, analiz etme, sentezleme ve yoruma ulaşma yetkinliğinin kazandırılması dersin temel amaçları arasındadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Resim Tarihi alanında Teorikve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2   Resim/Sanat Tarihi bilgilerini ilgili alanlarda kullanır.
3   Alandaki mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
4   Kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler ve katkıda bulunur.
5   Resim sanatı tarihinin dönemlerini, akımlarını, sanatçılarını ve bir sanat eserinin konu, tema, üslup, teknik ve malzeme özelliklerini tanır.
6   Ortak Kültürel eserlerin gözetilmesi ve korunması konusunda etik değerlere sahip olur.
7   Dersteki kazanımlarını değerlendirme ve analiz yaparak, bireysel çalışma pratikleri içerisinde bu becerileri geliştirerek özgün üslup ve yaratımlara ulaşmada kullanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse giriş, Sanat Tarihi tanımı ve kapsamı. Resim alanın temel kavram ve terminolojisi. Dersin işleyişindeki tarihsel sürece ilişkin ön bilgilerin verilmesi. Romanesk Sanat ve Gotik Sanat. İngiltere, Almanya, İspanya, Fransa ve İtalya örnekleri.
2 Sanat Tarihi genel kapsamı içerisinde, Resim alanına ilişkin yakın dönemde keşfedilen Borneo Adası mağara resimlerinden başlanarak, Altamira ve Lascaux gibi örneklerin incelenmesi ve değerlendirilmesi. Erken Rönesans Dönemi. Avrupa da Rönesans ve Reform Hareketlerini hazırlayan koşulların incelenmesi ve ekonomik, sosyal ve siyasal sonuçlarının dünya Resim sanatına olan etkisinin ve eserlerin incelenmesi.
3 Paleolitik, Mezolitik, Neolitik Dönem ve Kalkolitik Dönemlerin tarihsel süreci içerisinde Primitif sanat örneklerinin incelenmesi. Yüksek Rönesans Sanatı. Yüksek Rönesans döneminde felsefe ve sanat ilişkisi ile dönemin Resim alanındaki Giovanni Bellini ve Tiziano gibi önemli sanatçıların eserlerinin ve biyografilerinin incelenmesi.
4 Tunç (Bronz) Çağı Kültür ve Sanatı; Mezopotamya Sanatı örneklerinin incelenmesi. Yüksek Rönesans Sanatı: Devam. Mitoloji/ İkonografi ve Resim ilişkisi ile dönemin alandaki önemli temsilcilerinin eserlerinin incelenmesi ve değerlendirmeler.
5 Mısır Sanatı ve Mimarisi ile mekân Resim ilişkisinin incelenmesi ve değerlendirmeler. Genel tekrar: Öğrencilerle, seçilmiş konular üzerinden soru-cevap, tartışma ve yorumların yapılması.
6 Antik Yunan Resim Sanatının ilk örneklerinin yanı sıra, Heykel ve Mimarisinin görsellerle desteklenerek anlatılması.
7 Anadolu Öncesi Türk Resmi üzerine görsel inceleme ve değerlendirmeler.
8 ARA SINAV (VİZE) HAFTASI: Yazılı Sınav veya Çoktan Seçmeli Test Ölçme-Değerlendirme: 100 puan üzerinden değerlendirilecektir.
9 Helenistik ve Etrüsk Sanatının görsel örneklerinin incelenmesi.
10 Roma Sanatı (Feyyum/Fayyum Portreleri- Mısır Medeniyeti), Bizans Sanatında Resim.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Eco, Umberto. Güzelliğin Tarihi , çev. Ali Çevat Akkoyunlu, İstanbul: Doğan Kitapçılık AŞ, 2006.
Panofsky, E. (2004). Bir İnsani Bilim Olarak Sanat Tarihi, Sanat Dünyamız, 91, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul,
Adnan Turani, Dünya Sanat Tarihi , Remzi Kitabevi Yay. 2005
Gisela Richter, Yunan sanatı , Cem Yayınevi,1984
Bedrettin Cömert, Sanatın Öyküsü , Remzi kitabevi, 2006
Worringer, W. (1985). Soyutlama ve Özdeşleyim . İstanbul: Remzi Kitabevi
Heinrich Wölfflin, Sanat Tarihinin Temel Kavramları , İstanbul Üni.Yay.1985
Sinemoğlu, N. Tarih öncesinden Bizans a, Sanat tarihi , Mimar Sinan Üni. Yay.
Robert Lynton, Modern Sanatın Öyküsü , Remzi Kitabevi, İstanbul,1982
Ergüven, M. Yoruma Doğru , İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2002.
Nurhan Atasoy, 17.ve 18. Yüzyıllarda Avrupa Sanatı, İstanbul, 1976
Tunalı, İ. Felsefenin Işığında Modern Resim , İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. 1992
Sözen. M., ve Tanyeli, U. Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü , İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. 1994
Vasari, G. Sanatçıların Hayat Hikâyeleri , çev. Elif Gökteke, İstanbul: Sel Yayıncılık, 2013.
Metzinger, J. Resim Üzerine Not , ed., C. Harrison, ve P. Wood , Sanat ve Kuram 1900-2000 Değişen Fikirler Antolojisi, çev. Sabri Gürses, İstanbul: Küre Yayınları, 2001.
Kandinsky, V. Sanatta Zihinsellik Üstüne , çev. Tevfik Turan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993.
Gombrich, E. H. Sanatın Öyküsü , çev. Erol Erduran ve Ömer Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları, 1992.
Finlay, V. Renkler Boya Kutusunda Yolculuklar , çev. Kudret Emiroğlu, Ankara: Dost Kitapevi Yayınları, 2002.
Lyotard, J.F.(1994), Postmodern Durum , (Çev: Ahmet Çiğdem), Vadi Yayınları, Ankara.
Jonathan Fineberg, 1940 tan Günümüze Sanat, Varlık Stratejileri Kara Kalem Kitabevi Yayınları, İzmir, 2014.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Açık Uçlu ve Çoktan Seçmeli Ölçme/Değerlendirme.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Bu programda; ara sınav ve final sınavı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav bulunmaktadır. Ara sınav % 40, final sınavı % 60 olarak ders geçme ağırlık yüzdesini (% 100) oluşturur. Ders için en az bir ara sınavı ve dönem sonu sınavı yazılı olarak yapılır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse katılım, yorum ve analiz yapabilme yetkinliği. Derse devamlılığın azami ölçüde sağlanması.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

engin.aslan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 12.00- 12.30
Çarşamba: 12.00-12.30
Cuma: 12.00-12.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 60

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.13324445443
ÖK.2333433
ÖK.333344144
ÖK.44344434
ÖK.554243
ÖK.624544
ÖK.7545444