DERS ADI

: Resim Sanatında Mekan ve Perspektif

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
RSM 2023 Resim Sanatında Mekan ve Perspektif ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Resim

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. HAMDİ GÖKOVA

Dersi Alan Birimler

Resim

Dersin Amacı

Bu ders, resim sanatında çeşitli perspektif çizim yöntemleri aracılığıyla mekan algısı ve yorumlama becerisi oluşturmayı ve bu birikimleri bireysel, sanatsal ifade oluşturmakta kullandırabilmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1-Temel perspektif yöntem ve kurallarını çizim ve resimsel tasarım öğesi olarak kullanabilmek.
2   2- Perspektif çizim araç ve gereçlerini ölçü-ölçek, oran-orantı kavramları bağlamında kullanabilmek.
3   3- Resimsel mekan ve mekan oluşturmak için çeşitli perspektif çizim yöntemlerini kullanabilmek.
4   4- Işık-gölge, derinlik-hacim yaratmaya yönelik perspektif çizim olanaklarından yararlanabilmek.
5   5- Edindiği birikimleri çağdaş bir sanatsal dil oluşturmak amacıyla kullanabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hafta: Konular:
2 1. Ders içeriği, kaynaklar ve araç gereç konusunda bilgilendirme.
3 2. Tarihsel süreçte perspektifin resim sanatında kullanımına dair anlatımlar / sunumlar;
4 3. Rönesans öncesinde perspektifin yeri ve kullanım biçimleri.
5 4. Rönesans ta perspektif.
6 5. Rönesans sonrasında perspektif.
7 6. Uygulama süreci; Perspektif türleri ve tek kaçış noktalı perspektif
8 7. Uygulama: Tek kaçış noktalı mekan çalışması
9 8. Uygulama: İki kaçış noktalı mekan çalışması
10 9. Uygulama: İki kaçış noktalı mekan çalışması
11 10. Uygulama: Üç kaçış noktalı perspektif.
12 11. Uygulama: Üç kaçış noktalı mekan çalışması.
13 12. Perspektife dayalı serbest resimsel mekan çalışmaları
14 13. Perspektife dayalı serbest resimsel mekan çalışmaları
15 14. Perspektife dayalı serbest resimsel mekan çalışmaları
16 15. Dosya sunumu ve değerlendirme.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Çağlarca, S. (1997). Altın Oran, İstanbul: İnkılap Yayınevi.
2. Çağlarca, S. (2018). Perspektif Resim ve Gölge Çizimi, İstanbul: İnkılap Yayınevi.
3. Panofsky, E. (2021). Perspektif / Simgesel Biçim, (Çev. Yeşim Tükel), İstanbul: Metis Yayınları.
4. Panofsky, E. (1995). İkonografi ve İkonoloji / Rönesans Sanatının İncelenmesine Giriş, İstanbul: Afa Yayınları.
5. Florenski, P. (2017). Tersten Perspektif, (Çev. Yeşim Tükel Kılıç), İstanbul: Metis Yayınları.
6. Genç, A. - Sipahioğlu, A. (1990). Görsel Algılama / Sanatta Yaratıcı Süreç, İzmir: Sergi Kitabevi.
7. Gökova, H. (2018). "Ön Rönesans Dönemi Resim Sanatının Özellikleri ve Temsile Dönük Çağdaş Resim sanatı Üzerindeki Etkileri", Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 20, 97-109.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Öğretim üyesi hem resim sanatı tarihinden konuyla ilgili örnekler üzerinden hem de teknik çizgisel yöntemlerle perspektif konusunu aktarır.
2. Öğrenci edindiği donanımla konuyla ilgili uygulamalar gerçekleştirir.
3. Çalışmalar gözden geçirilerek, tartışmalarla daha da gelişim sağlanır.
4. Konular verilen ödevlerle pekiştirilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 ODV Ödev/Sunum
3 BSN Başarı Notu PR * 0.80 + ODV * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin derse devamı ve katılımı, konuları kavrayarak uygulamaya dönüştürebilmesi, çalışmanın sanatsal kalitesi, değerlendirmenin sonucunu / puanını belirleyecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin devamsızlık kurallarına uyulmalıdır. Atölye içi ve dışı uygulamalarda alet ve ekipmanların kullanım düzenine uyulmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hamdi.gokova@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi günleri 12.00 - 13.00 saatleri arasında.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 14 2 28
Konu Hakkında Hazırlık 15 2 30
Proje Ödevi 1 10 10
Uygulama sınavı 1 10 10
Proje Final Sunumu 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 106

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.23333
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55