DERS ADI

: Drapaj Tasarımı I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STS 3013 Drapaj Tasarımı I SEÇMELİ 1 2 0 3

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

GÜLŞİN ORAL

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

- Drapajın tanımı, drapajın tarihçesi, drapajın giysi tasarımındaki yeri ve önemi hakkında kavramsal bilgi edindirme,
- Drapaj uygulamaları için; temel beden kalıbı, temel pens uygulamamaları, gibi temel drapaj uygulamalarını yapabilme becerisi kazandırmak,
- Drapaj tekniği ile basit model uygulamalarını yapabilme becerisi kazandırmak,
- Drapaj tekniği sahne sanatları alanına yönelik sahne giysisi tasarımı yapabilme becerisini kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Drapaj yöntemi hakkında temek kavramları öğrenip, Drapaj tekniğinin temel uygulamalarını yapabilme becerisini kazanması,
2   2. Drapaj tekniğinin temel uygulamalarını giysi tasarlama yöntemi olarak kullanmayı öğrenerek, Drapaj tekniği ile sahne sanatları alanında kullanılan sahne giysisi tasarımı yapabilme becerisini edinmesi,
3   3. Yaratıcı, özgün, estetik değerler taşıyan, yenilikçi uygulamaları ile sahne sanatlarına yönelik giysi yaratabilme, sunabilme ve sahneleyebilme becerisini geliştirebilmesi,
4   4. Sahne Sanatları alanında edinmiş olduğu teorik bilgileri kullanarak, uygulamalarını izleyicisi ile buluşturabilmesi,
5   5. Alanı ile ilgili farklı yöntemleri kullanarak tasarım/uygulama yapabilmesi,
6   6. Sahne Sanatları alanında kuramsal bilgiyi uygulama alanlarında edindiği bilgiler ışığında değerlendirebilmesi ve uygulamaya dönüştürebilmesi,
7   7. Sahne Sanatları alanında özel hünerleri geliştirebilmesi,
8   8. Toplumsal ve bilimsel etik değerlere sahip olabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1- Ders hakkında genel bilgi ve ders malzemelerinin tanıtılması,
2 2- Vücut anatomisini tanıma ve vücut üzerinden ölçü alma çalışmaları. Cansız manken üzerinde vücut ölçümlendirilmesi ve hatlarının ekstrafor ile belirlenmesi
3 3- Cansız mankeni üzerinde temel beden formunun-kalıbının hazırlanması 1.Sınıf içi uygulama
4 4- Cansız mankeni üzerinde temel beden formunun-kalıbının hazırlanması
5 5- Cansız manken üzerinden temel beden kalıbının çıkarılıp iki boyutlu temel beden kalıbı elde edilmesi
6 6- Temel beden formu üzerinde pens kaydırmalarının yapılması. Ön beden formunda çeşitli pens kaydırmaları yapma 2.Sınıf içi uygulama
7 7- Temel beden formu üzerinde pens kaydırmalarının yapılması. Arka beden formunda omuz pensi kaydırmalarını yapma
8 8- Drapaj tekniklerini uygulama ( penslerle yedirme yapma, kup çalışma, bolluk payı verme, düzeltme yapma) 3.Sınıf içi uygulama
9 9- Drapaj yöntemi ile korse çalışması 4.Sınıf içi uygulama
10 10- Drapaj yöntemi ile korse çalışması-sahne kostümü için 5.Sınıf içi uygulama
11 11- Drape ve serbest form uygulamaları yapma
12 12- Drape ve serbest form uygulamaları yapma- sahne kostümü için
13 13- MODEL UYGULAMA-TASARLAMA (sahne kostümü) 6.Sınıf içi uygulama
14 14- MODEL UYGULAMA-TASARLAMA

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Yardımcı kaynaklar:

1- Connie Ameden- Crawford, The Art of fashion Draping. (2005).
2- Helen Josep Armstrong. Draping For Apparel Design , Los Angeles. (1999).
3- T.C Milli Eğitim Bakanlığı projesi Megep Ders Notları

Diğer ders materyalleri:
Moda katologları, performans defile görselleri, gösteri sanatlarına ait ürünler( film, dans, opera, tiyatro vd)

Eğitmen:
1- Kumaş ve malzeme katalogları,
2- Uygulama Katalogları-uygulamaları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kavramlar; Sunuş Tekniği ile aktarılacak, tüm kavramlar basılı görsel yayınlar ve örnek uygulamalar ile desteklenecektir.
Temel uygulamalar ve teknikleri; birebir uygulanarak aktarılacak, uygulamayı yaptırtma- deneyimleme tekniği ile de bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranış kazandırılacak, basılı yayınlar ve görüntü sanatlarındaki ilgili eserlerinden kesitlerle örneklendirilecektir.
Ödevler; Yapılandırılmış Buluş Yöntemi ile takip edilecek, bulunması gereken ilke, kavram ve olası problemlerin çözümleri ile ilgili veriler dersin eğitmeni tarafından verilerek, örnekler tarafından organize edilecektir. Sorular sorarak öğrencilerin ellerindeki verileri analiz etmelerine ve sonuca ulaşmalarına yardım edilecek.
Uygulama süreçlerinde yapılan Tasarım çalışmalarında; Yapılandırılmamış Buluş yöntemi ile doğal bir ortamda kavramları, ilkeleri, bir problemin çözümünü bireyin kendi kendine bulması sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

İLAN EDİLECEKTİR


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1- Sınıf içi Uygulamaları: Öğrenci başarısının ve motivasyonun arttırılması, ödev yükünün azaltılması amacı ile Atölyede, ders esnasında öğrenme-öğretme sürecinde yapılan sınıf içi uygulamalar not ile değerlendirilecektir.
2- Ödevler: Değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.
3- Uygulamalı Tasarım Ürününü/Atölye ürünlerini Değerlendirme:, Gerçek Ölçeklerde Uygulaması Yapılmış Giysi teknik ve estetik değerlendirilmesini içeren Teknik Estetik Değerlendirme Çizelgesi doğrultusunda değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

1- Atölyede yapılacak sınıf içi uygulamalar, teknik değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecek, tekniğin uygulanabilme becerisi ölçülecektir. Bu uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir.
2- Verilecek ödevler de ise; Özgünlük, kaynak-veri taraması, sunum- ifade yöntemi, teknik ve estetik ölçütlerin içerdiği bir değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.
3- Uygulamalı Tasarım Ürününün/Atölye ürünlerinin Değerlendirmesinde ise;
Drapaj uygulamalarının temel tekniklerini kullanarak yaptığı giysi tasarım uygulamalarında; temel teknik uygulamalarını uygulayabilme becerisi yansıra, drapaj ile giysi tasarlama becerisi değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1- Dersin ve ders içi uygulamaların her birinin en az % 80 nine katılım zorunludur.
2- Her biri uygulama bir bütün olup, bitmemiş ürünler not ile değerlendirmeye alınmayacaktır.
3- Uygulamalarının derste; öğretim elemanının rehberliğinde öğrenilmesi, uygulanmasının yapılması ve ders geçme notunun da öğrencinin bu çabasının ve yetkinliğinin ölçülmesi ile oluşması gereğinden yola çıkılarak;
Uygulamalı öğretim çalışmalarına katılmayan, öğrenme sürecini uygulayarak gerçekleştirmeyen öğrencinin, ders dışında yapıp getirdiği ürün veya uygulamalar, "not" değerlendirilmesine alınmayacaktır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulsin.oral@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dersin olduğu yarıyılda ders planında derslerin dışındaki gün ve saatte belirlenecek saatte.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 2 3 6
Uygulama 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Ödev Hazırlama 1 5 5
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 8 2 16
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.155
ÖK.2555
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75
ÖK.85