DERS ADI

: Sahne Giysisi Aksesuar Uygulamaları I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STS 2043 Sahne Giysisi Aksesuar Uygulamaları I SEÇMELİ 1 1 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

GÜLŞİN ORAL

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

*Sahne giysi aksesuarlarının yapımında kullanılacak tekstil yüzey ve yardımcı malzemeler tanıtılarak, sahne giysi aksesuarları için basit yüzey tasarımları tasarlayabilmek-oluşturabilmek

*Sahne giysi aksesuarları uygulaması için basit aksesuar kalıbı-paftası elde etme tekniklerini ( Drapaj, Hazır Pafta ve Giysi Üzerinden) uygulama becerisi kazandırmak,

Sahne giysisini tamamlayan eldiven, kemer, manşon, taç, yelpaze, kemer, şal-kaşkol, pazubant, monok, gibi giyim parçalarının uygulamasına yönelik kuramsal bilgi ve uygulama becerilerini kazandırmak,

*Çeşitli materyal ve yüzeylerin Sahne Giysisi Aksesuarlarına Yönelik tekraren tasarlanması ve kullanılması becerisini edindirmek.

* Giyim tarihini araştırmak, dönemlerin özelliklerini koruyarak, sahne giysisine ve aksesuarına yansıtma becerisini geliştirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sahne sanatlarına yönelik giysiyi tamamlayan giysi aksesuarını tasarlayabilmesi, üretebilmesi
2   Sahne Tasarımında yaratıcı, özgün, estetik değerler taşıyan, yenilikçi uygulamalar yaratma ve sunabilme, sahneleyebilme becerisine sahip olabilmesi
3   Sahne Tasarımı alanında edinmiş olduğu teorik bilgileri kullanarak, uygulamalarını izleyicisi ile buluşturabilmesi
4   Sahne Tasarımı alt yapısını oluşturacak sanatsal ve kültürel bilgi birikimine sahip olabilmesi
5   Sahne Tasarımı alanında özel hünerleri geliştirebilmesi
6   Toplumsal ve bilimsel etik değerlere sahip olabilmesi
7   Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-sanat-tasarım- teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş. Genel Bilgiler. Ders İçin Gerekli Malzemeler ve Dersin İşleyişi Hakkında Bilgilendirme
2 Giyim, Giysi, Giyim Sanatı ve Sahne Giysisi kavramları, Giyimin insan için önemi, yeri ve tarih süresince ele alınış şekli, Giyimi etkileyen faktörler ve Sahne Giysisi
3 Giysi Tamamlayıcı Aksesuarlar: Çeşitleri, Özellikleri ve Kullanım alanları
4 Kronolojik giysi tarihi paralelinde Sahne kostümünü tamamlayan basit aksesuarların yapımı: Kemer, Manşon, Yelpaze, Şal-Kaşkol, Monok, Maske, Toka, Eldiven, Şal-Kuşak gibi giyim parçalarından birini uygulama. *-Seçimi yapılan uygulamanın eskiz ve teknik çizimlerinin yapımı 1.Sınıf içi uygulama Kuramsal destekli portfolyo süreçli
5 *-Seçimi yapılan aksesuarın kalıbını elde etme, malzeme tanıtımı-taslak uygulama
6 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı
7 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması- bitim işlemlerinin tamamlanması
8 Giysi tamamlayıcı aksesuarlarının giysi tasarımı ile ilişkisi Sahne Kostüm Aksesuarı İçin Yüzey Tasarımı ( doku, materyal, renk, desen, form unsurları ile) Ödev Uygulaması
9 Sahne Kostüm Aksesuarı İçin Yüzey Tasarımı ( doku, materyal, renk, desen, form unsurları ile)
10 ronolojik giysi tarihi paralelinde Sahne Giysisini tamamlayan takı aksesuarlarından saçı, omuzu, beli, kolu, eli veya boyunu tamamlayan takı aksesuarların yapımı: Taç, Saç Tokası, Broş, İğne-Fibula, Pazubant, Kemer, Kolye, Kılıç Askılığı, Ayakkabı Mücevheratı gibi giyimlerden birini uygulanma. *-Seçimi yapılan uygulamanın eskiz ve teknik çizimlerinin yapımı 2.Sınıf içi uygulama Kuramsal destekli portfolyo süreçli
11 *-Seçimi yapılan aksesuarın kalıbını elde etme, malzeme tanıtımı-taslak uygulama
12 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı
13 Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı
14 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-ve bitim işlemlerinin tamamlanması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Yardımcı kaynaklar:

1-HUNNİSETT, Jean. "Period Costume for Stage&Screen" Printed in U.S.A
2- ANDERSON, Barbara& Cletus. "Costume Design", Carnegie Mellon Universty.
3- RACINET, Albert. 1988 "The Hıstorıcal Encyclopedıa Of Costumes", New York
4--KÖHLER, Carl. 1963 "A Hıstory Of Costume", New York.
5- KOHLER, Carl. A History of Costume (Dover Fashion and Costumes) Dover Publications
6-KİDD, Mary. 1996 STAGE COSTUME London.
7-BOUCHER, Françaıs. 1965 "Hıstorıe Dv Costume"
8-GORSLİNE, Douaglas. 1994 " What People More", New York.
9- PEACOCK, John. 1991 "The Chronıcle Of Western Costume" London.
10-NUTKU, Özdemir. 1987. "Dünya Tiyatrosu Tarihi cilt I-II", Mitos Boyut Yayınları

Diğer ders materyalleri:
Moda katalogları, performans defile görselleri, gösteri sanatlarına ait ürünler( film, dans, opera, tiyatro vd. )
Eğitmen:
Kumaş ve malzeme katalogları,
Uygulama Katalogları-uygulamalar
Dikim Teknikleri Kataloğu-uygulamalar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kavramlar; Sunuş Tekniği ile aktarılacak, tüm kavramlar basılı görsel yayınlar ve Görüntü Sanatlarının çeşitli ürünleri ile örneklenerek (film, tiyatro) desteklenecektir.

Çizimsel uygulamalar ve basit dikim teknikleri; birebir uygulanarak aktarılacak, uygulamayı yaptırtma- deneyimleme tekniği ile de bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranış kazandırılacak, Basılı yayınlar ve görüntü sanatlarındaki ilgili eserlerinden kesitlerle örneklendirilecektir.

Ödevler; Yapılandırılmış Buluş Yöntemi ile takip edilecek, bulunması gereken ilke, kavram ve olası problemlerin çözümleri ile ilgili veriler dersin eğitmeni tarafından verilerek, örnekler tarafından organize edilecektir. Sorular sorarak öğrencilerin ellerindeki verileri analiz etmelerine ve sonuca ulaşmalarına yardım edilecek.

Uygulama süreçlerinde yapılan Tasarım çalışmalarında; Yapılandırılmamış Buluş yöntemi ile doğal bir ortamda kavramları, ilkeleri, bir problemin çözümünü bireyin kendi kendine bulması sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 KS Kisa Sınav
2 ODV Ödev
3 SIU Sınıf İçi Uygulama
4 BSN Başarı Notu KS * 0.10 + ODV * 0.10 + SIU * 0.80


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar


1-Quiz yazılı sınav
2- öğrenci başarısının ve motivasyonunun arttırılması, ödev yükünün azaltılması amacı ile Atölyede, öğrenme-öğretme sürecinde yapılan sınıf içi uygulamalar, çizgisel ve dikim pratikleri not ile değerlendirilecektir.
3-Ödevler, değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.
4- Ürün- Aksesuar Değerlendirme: Rapor, Portfolyo Dosyası, Gerçek Ölçeklerde Uygulaması Yapılmış Giysi tamamlayıcı aksesuarların teknik ve estetik değerlendirilmesini içeren Teknik Estetik Değerlendirme Çizelgesi doğrultusunda değerlendirilecektir.


Değerlendirme Kriteri

1- Atölyede yapılacak çizimsel uygulamalar ve yapım pratikleri, Teknik Değerlendirme Çizelgesi ile değerlendirilecek, Tekniğin Uygulanabilme Becerisi ölçülecektir. Bu uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir.

2- Verilecek ödevler de ise;
Özgünlük, kaynak-veri taraması, sunum- ifade yöntemi, teknik ve estetik ölçütlerin içerdiği bir değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.

3- Ürün- Değerlendirme
1- Rapor
2- Portfolya dosyası ( artistik çizim, detay çizimi, teknik çizim. Malzeme formu, aksesuar çizimleri, aksesuarların minyatür kalıbı, karakter-mekan çizimi vs.
3- Giysi, başlık, ayakkabı, aksesuar vb gerçek ölçeklerde ürün değerlendirmesini içeren teknik değerlendirme çizelgesi doğrultusunda değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1- Dersin ve ders içi uygulamaların her birinin en az % 70 ve % 80 nine katılım zorunludur.
2- Her biri uygulama bir bütün olup, bitmemiş ürünler not ile değerlendirmeye alınmayacaktır.
3- Uygulamalarının derste; öğretim elemanının rehberliğinde öğrenilmesi, uygulanmasının yapılması ve "ders geçme notunun da" öğrencinin bu çabasının ve yetkinliğinin ölçülmesi ile oluşması gereğinden yola çıkılarak; uygulamalı öğretim çalışmalarına katılmayan , öğrenme sürecini "uygulayarak " gerçekleştirmeyen öğrencinin ders dışı çalışmaları notlandırılmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulsin.oral@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlgili yarıyılın haftalık ders programına uygun bir gün ve saatte belirlenecektir. Salı günü saat 12.00-13.00 arası.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 4 2 8
Uygulama (Reflection) 10 2 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 1 10
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 6 6
Diğer Kısa Sınav 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75