DERS ADI

: Bilgi Toplumu ve Kültürel Değişim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STR 5007 Bilgi Toplumu ve Kültürel Değişim SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Stratejik Araştırmalar Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ YAKUP ÖZTÜRK

Dersi Alan Birimler

Stratejik Araştırmalar Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bilgi toplumunu yaratan temel teknolojik paradigma ışığında bilgi toplumunda alt sistemlerin analizi ve bunların yapılanışını, bilgi toplumunda kültürel alan, kültürel değişim, kültür ve teknoloji ilişkisi, bilgi toplumunda kurumsal ve örgütsel kültürler, kültürel değerlerin dünya görüşüne etkisi, Türkiye'de kültürel değerler ve değişimi, eğitim ve kültürel değişim ilişkisi ve bilgi toplumunda külütr politikasını incelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyal bilimlerde yeni bilimsel yöntemleri açıklayabilme
2   Toplumsal yapılanmayı analiz edebilme
3   Bilgi toplumunun yapılanışını açıklayabilme
4   Kültürel alanın toplumsal bütün içinde ve farklı toplumsal yapılanmalardaki işlevini saptayabilme
5   Türk toplumunun kültür değerlerinin tarihsel evrimini ve durumunu analiz edebilme
6   Türk toplumunun kültür değerlerindeki değişim süreçlerini açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 20.yy'da bilimsel devrim: Kuantum düşüncesi
2 Toplumsal Sorunlara entegre Sistemler Yaklaşımı (TOPSES)
3 TOPSES ve kültürel alan
4 Sanayi Toplumundan Bilgi Toplumuna Geçiş
5 Bilgi Toplumunda Düşünsel Paradigma
6 Bilgi Teknolojileri, Bilgi Toplumunun Özellikleri
7 Bilgi Toplumunun Yapılanması ve Bilgi Toplumunda Eğitim-İletişim mekanizması
8 Ara Sınav
9 Bilgi Toplumu Yönünde Kültür Değerlerinin Değişimi
10 Cumhuriyetten Günümüze Toplumsal Değişim ve Türkiye nin Bugünkü Toplumsal Modeli
11 Bilgi Uygarlığı için Yeniden Yapılanma
12 AB, Bilgi Toplumu ve Türkiye'nin Uyumu
13 Geçmişten Günümüze Kültür değerleri, Günümüz Türkiye'sinin Kültürel Değerleri
14 Sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Drucker, P. (1997), Kapitalist Ötesi Toplum, Inkılâp Kitabevi, Ankara.
Erkan, H. (1998), Bilgi Toplumu ve Ekonomik Gelişme, Türkiye İş bankası Kültür Yayınları, Ankara.
Erkan, H. (2000), Bilgi Uygarlığı İçin Yeniden Yapılanma, İmge Yayınevi, Ankara.
Aydın, A. F. (2020), Post-Truth Dönemde Sosyal Medyada Dezenformasyon: Covid-19 (Yeni Koronavirüs) Pandemi Süreci, Asya Studies, 4(12), 76-90.
Erkan, H. Ve Erkan C. (1998), Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar, TC Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
Hamel, G. (2000), Devrimin Başına Geçin, MESS, İstanbul.
Senge, P.M. (1996), Beşinci Disiplin, YKY, İstanbul.
Saf, H. H. (2023), Popülizm ve Sosyal Medyayla İlgili Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 10(1), 283-304.
Erkan, H. (2012), Bilgi Ekonomisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
Castels, M. (2008), Enformasyon Çağı, Toplum, Ekonomi, Kültür, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders Anlatımı
2. Teorik Tartışma
3. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yarıyıl içi çalışması, hem yazılı olarak teslim edilecek hem de derste sunulacaktır.

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
3. ÖÇ 1-5: Hazırlanan ödev/sunum ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunluluğu bulunmaktadır.
2. Ders kapsamında hazırlanan sunum ve ödevlerin bilimsel etik ve enstitü kurallarına uygun olması gerekmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

turkmen.toreli@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi Günleri: 11:00- 12:00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 25 25
Kitap Okuma 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6