DERS ADI

: Teo-Strateji:Dünya Sistemleri ve Din Öğretim Planı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STR 5020 Teo-Strateji:Dünya Sistemleri ve Din Öğretim Planı SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Stratejik Araştırmalar Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FÜSUN ÇOBAN DÖŞKAYA

Dersi Alan Birimler

Stratejik Araştırmalar Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Teo-strateji, bir grubun, milletin ya da devletin güç oluşturmak ve politik hedeflerini gerçekleştirmek için din dilini kullanma yöntemidir. Bu bağlam ders kapsamında belirlenmiş hedeflere dönük inşa edilen dinî-politik algıyı, hedef toplumu yönlendirme gibi eğilimler analiz edilecektir. Dünya-sistem teorilerinin yapısına bağlı olarak dine yüklenen anlamın politik-stratejik değeri gösterilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dünya sistemlerinin (Klasik, Modern, Post-modern) bilgi yapılarını ve bu yapıların içerisinde dinin politik-diplomatik anlamının öğrenilmesi.
2   Dinlerin inanç ve ritüel boyutunun dışında bireyleri ve toplumları yönlendirmedeki etkisinin analiz edilmesi.
3   Dinlerin inanç ve ritüel boyutunun dışında uluslar arası güç mücadelesi içinde önemli bir unsur olduğunun görülmesi. Yapılan araştırmalarda bu olgunun varlığını fark ederek daha kapsayıcı bakış elde edilmesi
4   Araştırmalar yapılırken kültürün olayları yorumlama üzerindeki etkisinin görülmesi. Ve bu etkinin uluslar arası bağlamının incelenebilmesi.
5   Bir olgunun kültürel akla göre farklılık arz etmesinin sebeplerininin anlaşılması ve çalışılan alanın sorunlarının daha doğru analiz etme yeteneğinin kazanılması.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Teo-Strateji: Anahtar Kavramlar
2 Dünya-Sistemleri: Klasik, Modern, Post-modern Sistemlerin bilgiye yükledikleri Anlam.
3 Belirtilen sistemlerde ilimlerin hiyerarşik tasnifi ve dini bilginin yeri.
4 Dinlerin siyasi-stratejik dile dökümünün tarihi: Kökler.
5 Klasik sistemde dini mezheplerin politik bağlamı: Eğilimler
6 Modern çağın bilgi yapısı: Bilginin yapısında değişim ve dini bilgiye yönelik eleştiriler
7 Soğuk Savaş döneminde dinlerin uluslararası boyutu: Teo-stratejik modeller
8 Vize sınavı
9 Sınıf tartışması
10 Kutsal cephe politikaları
11 Post-modern durum, dinlerin yükselişi.
12 Küresel güç denkleminde din ve diplomasi
13 Keskinleşen dini hareketler: Radikalizm, Fundementalizm
14 Türk cumhuriyetlerinde dini hareketler: Geleneksel kökler.
15 İslâm'ın siyasallaşması: Orta Asya coğrafyasında radikal hareketler
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Macit, Nadim. Küresel Güç Politikaları: Türkiye ve İslam, Sarkaç Yayınları, 2011.
Macit, Nadim. İmparatorluk Politikalarında Teo-Stratejiler ve Türkiye, Berikan Yayınları, 2011.
Macit, Nadim. Politikalarında Teo-Stratejiler ve Türkiye, Berikan Yayınları, 2010.
William Christian Bullitt, The Great Globe Itself: A Preface to World Affairs, Charles Scribner's Sons, 1946.
Corm, Georges. 21. Yüzyılda Din Sorunu, İletişim Yayınları, 2008.
Samuel P. Huntington. Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması, Okuyan Us Yayınları, 2005.
Roland Robertson. "Globalization, Politics and Religion." The Changing Face Of Religion, Sage 1989.
Toprak, Binnaz. "Türkiye'de Dinin Denetim İşlevi." Türkiye'de Siyaset ve Değişim, Alfa Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilere interaktif sunumlarla konuyu açıklamak ve görsel materyallerle desteklemek, ardından öğrenci tartışmalarıyla konuyu derinlemesine analiz etmek.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Temel kavramları doğru bir şekilde anlayabilme ve tanımlayabilme
2. İlgili kavramları birbiriyle ilişkilendirme ve bağlamında kullanabilme.
3. Verilen bir metni ya da söylemi analiz etme ve ders içeriğinde geçen terminolojiyi etkin bir şekilde kullanma.
4. Dilin doğru ve etkili bir şekilde kullanılması.
5. Öğrenilen bilgileri gerçek dünya örnekleriyle ilişkilendirme ve uygulama.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Öğrencinin derse %70 devamı zorunludur.
2. Derslere katılım ve konuyu önceden okuyarak derse gelmek önemlidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

fusun.doskaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 08:30-09:30
Salı 08.30-09:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 147

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.14
ÖK.2
ÖK.34
ÖK.4
ÖK.5